پرونده انتخابات هیات رئیسه شورای پنجم تهران بسته شد

امروز هیات رئیسه شورای شهر تهران برای بار چهارم تثبیت شدند. گویی پارلمان شهری تهران از عملکرد خود راضی‌تر از همیشه است.

امید سلیمی بنی: با وجودی که برخی ناظران گمان می کردند انتخابات هیات رئیسه شورای شهر در ابتدای سال چهارم خبرساز شود، ولی با انتخاب محسن هاشمی به عنوان رئیس، ابراهیم امینی به عنوان نایب رئیس و زهرا نژاد بهرام به عنوان منشی اول، کوچکترین تغییرات را در هیات رئیسه شورای شهر شاهد بودیم. تنها حسینی میلانی به جای بهاره آروین در جایگاه منشی دوم نشست که البته این مسئله پیش بینی پذیر بود.

این انتخابات در حالی برگزار شد که نقدهایی از سوی کارشناسان شهری و کاربران فضای مجازی به عملکرد شورای شهر تهران وجود دارد. در حقیقت طی ۵ دوره برگزاری نهاد پارلمان شهری، تاکنون دو بار شورای شهر به صورت یکدست از بین اصلاحطلبان انتخاب شده است. دفعه اول، مربوط به انتخابات دور اول شورای شهر بود که با حضور گسترده مردم، اصلاحطلبان به شورای شهر وارد شدند و البته اختلافات سیاسی به اندازه ای در شورای دور اول برجسته شد که در نهایت، این شورا تن به انحلال داد و وزارت کشور، کفالت امور شهری تهران را بر عهده گرفت.

پس از آن، در سه دوره، اصلاحطلبان در کنار اصولگرایان به عنوان اقلیتی اثرگذار در صحن شورای شهر حضور داشتند. وجود اشخاصی مانند احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار و محمدعلی نجفی در ادوار گذشته شورای شهر، باعث می شد تا اصولگرایان اکثریت، هرگز نتوانند شش دانگ، شورای شهر را متعلق به خود بدانند ولی در شورای امروز تهران، مانند دور اول، اصلاحطلبان به صورت یکدست بر صندلی های پارلمان شهری نشسته اند.

دستاوردهای شورای پنجم از زبان رییس

 آنطور که محسن هاشمی امروز در صحن علنی شورای شهر گفت، برجسته ترین کاری که شورای پنجم تاکنون انجام آن را نشان داده، شفافیت در رای دادن و انفعال بوده است. محسن هاشمی در بیان عملکرد سه سال اخیر شورای شهر با بیان اینکه برخلاف اینکه گفته می‌شود شورای پنجم اقدامات قابل توجهی نداشته است، به درستی گفت: شورای پنجم مواظبت جدی در شهر فروشی داشته و کاهش فروش تراکم را داشته‌ایم و کمبود بودجه باعث نشد دست به تراکم فروشی بزنیم.

این سخنان به خوبی نشان می دهد شورای پنجم اصلی ترین اقدام اثرگذاری که انجام داده «عدم انجام» برخی از اموری بود که در دوره قبلی شهرداری تهران، اصلاح طلبان به آن انتقاد می کردند: شهرفروشی و تراکم فروشی از طریق ابداعاتی مانند هلوگرام و تراکم شناور.

البته محسن هاشمی امروز اعلام کرد شفافیت در آرای اعضای شورای شهر هم از دستاوردهای قابل توجه این نهاد در دوره پنجم بوده است.

چرا هیات رئیسه تغییری نداشت؟

با وجود آنکه محسن هاشمی پیش از رای گیری برای هیات رئیسه به خبرنگاران گفت: «امروز منتظر سورپرایز باشید»، ولی عملا همانطور که برخی ناظران پیش بینی می کردند، اتفاق خاصی در رای گیری نیفتاد. این مسئله قابل پیش بینی بود. از آن رو که اصلی ترین رقیب محسن هاشمی برای تصدی پست ریاست شورای شهر، محمدجواد حق شناس، چهره متنفذ حزب اعتماد ملی بود که دقایقی پیش از شروع نشست، به خبرنگاران گفت: یکی از بزرگان اصلاحطلب به من پیامک زد و من هم از رقابت بر سر ریاست شورا، کناره گیری کردم.

بیشتر بخوانید:

ماجرای پیامی که باعث استعفای مدعی ریاست شد

اعلام آمار دقیق جانباختگان کرونا در شورای شهر

توزیع اصلی ترین صندلی ها بین سه حزب اتحاد ملت، اعتماد ملی و کارگزاران در شورای شهر و شهرداری تهران، نمودار واضحی از نفوذ این احزاب در مدیریت شهری دارد. طبق این ساختار که پس از سه سال به انسجام تقریبا با ثباتی رسیده است، بر هم زدن بازی با به زیرکشیدن محسن هاشمی از ریاست شورای شهر، باعث تغییرات گسترده در ساختار مدیریتی شورای شهر و شهرداری می شد. برای همین، اصلاحطلبان ترجیح دادند در یک ساله باقیمانده از عمر شورای پنجم، با احتیاط، به دستاوردهای خود قناعت کنند.

پس دور از ذهن نیست که در یک ساله باقیمانده عمر شورای پنجم، شاهد تغییرات عمده در مدیریت شهری، چه شورا و چه شهرداری نخواهیم بود. انگار این روزها سیاست «آرام بمان تا زمان طی شود»  به اصلی ترین راهبرد اعضای شورای شهر تبدیل شده است.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1424754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =