مشارکت و تعامل با شورای شهر و روستا در جهت تحقق اهداف محیط زیست نیاز امروز جامعه است

فریبا رضایی در جلسه هم اندیشی اداره کل حفاظت محیط زیست با شوراهای اسلامی استان کردستان، بر مشارکت و تعامل سازمان های مردم نهاد در تحقق اهداف محیط زیست تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان؛ مدیرکل این اداره گفت: پویش تشکیل ۸۰ میلیون محیط بان یک اصل در سازمان حفاظت محیط زیست است و این هدف جز با مشارکت، تعامل و همکاری همه جانبه تمام آحاد جامعه میسر نخواد شد.

وی از ابراز خرسندی در خصوص دیدگاه زیست محیطی اعضای شوراهای استان خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی زریوار مریوان که مورد اهمیت اکثر اعضای شورا است باید براساس متدهای روز و کارشناسی های علمی در حفظ و نگهداری آن اقدام شود.

وی تأکید کرد: بحث واگذاری قسمت تفرجگاهی این تالاب باید براساس یک پایلوت کارشناسی و قوانین و مقررات سازمان محیط زیست انجام شود و هیچ گونه اعمال سلیقه شخصی در کار نخواهد بود زیرا این تالاب و پناهگاه حیات وحش میراث مردم امروز برای نسل بعد خواهد بود.

فریبا رضایی تصریح کرد: تالاب همانطور که همگی به آن اذعان دارند نگین نه تنها استان بلکه کشور است و یک تالاب بدون حق آبه که تنها از چشمه های کف تغذیه می شود و از دریاچه های نادر جهان به صورت آب شیرین است که نشان از اهمیت نگهداری و صیانت درست و اصولی آن دارد.

وی با بیان این مطلب که هر گونه قصور در نحوه صیانت از تالاب لطمات جبران ناپذیر کشوری و حتی جهانی به دلیل ثبت آن در کنوانسیون رامسر دارد؛ اظهار داشت: با توجه به احصاء مشکلات و بحث های کارشناسی نحوه واگذاری آن در جلسات دیگر موکول می شود.

وی در ادامه به ارتقاء منطقه شهرستان بانه با توجه به پتانسیل مناسب زیست محیطی آن اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی و آموزش مردم در خصوص مسایل محیط زیست با همکاری سمن های مردمی و شوراهای شهر و روستا از کارهای مناسب برای حفاظت محیط زیست برای بهره برداری  پایدار در زمان حال و نگهداری آن برای نسل آینده خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در پایان گفت: محیط بانان استان کردستان با وجود مشکلات در حفاظت از سرمایه های ملی و طبیعت و حیات وحش استان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و امیدواریم در سال جاری و سال های بعدی در تقویت ناوگان و تجهیزات و همچنین افزایش این نیروها اقدام مناسبی صورت گیرد.

در این جلسه  رییس شوراهای اسلامی استان کردستان نیز به تعامل و همکاری شوراها و محیط زیست در رفع چالش ها و مشکلات مدیریت شهری در این حوزه تأکید کرد و گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند بازوی قدرتمندی برای حفاظت محیط زیست در زمینه حفاظت و حراست از مسایل زیست محیطی استان باشند.

پرستو شکری ادامه داد: در اجرای برنامه های مدیریت شهری باید ارزیابی و کارشناسی مسایل محیط زیست در اولویت اصلی باشد تا هم بستری مناسب برای مردم جامعه ایجاد کنیم و هم یک روند پایدار در زمینه منابع طبیعی و انفال الهی را در پیش بگیریم.

وی رشد و توسعه پایدار در شهرها را در گرو حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و افزود: تعامل، همکاری و مشارکت همه جانبه با محیط زیست در اولویت کارها قرار دهیم.

در ادامه اعضای شوراهای استان در خصوص مسایل و مشکلات شهری و زیست محیطی و همچنین پتانسیل بالای استان در زمینه های زیست محیطی اشاره داشتند و مسأله پسماند، جایگاه های زباله ها، کشتارگاه ها و خروجی فاضلاب ها در منابع آبی را از مهمترین مشکلات زیست محیطی شهرهای استان احصاء کردند.

در پایان جلسه معاون نظارت و پایش به نحوه غیر استاندارد مکان های جایگاه زباله ها در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و گفت: دپوی زباله در جایگاه ها، عدم مدیریت شیرابه جایگاه زباله، ازدیاد سگ های ولگرد و مشکلات بهداشتی از مسایل و مشکلات مدیریت شهری است.

اقبال حمیدی ادامه داد: عدم تفکیک از مبدأ زباله، عدم فرهنگ سازی در ایجاد زباله در میان مردم و تفکیک در مقصد در جایگاه های زباله با تمام مشکلات بهداشتی از دیگر مشکلات مدیریت شهری است که باید در رفع آن اقدام شود.

معاون فنی این اداره نیز به مناطق حفاظت شده و بکر استان کردستان اشاره کرد و افزود: منطقه چلچمه و سارال  با بیش از ۹۰ هزار هکتار به تازگی ارتقأ یافته است و باید در ایجاد پاسگاه های محیط بانی و جذب محیط بان برای حفاظت مناسب این منطقه مهم اقدام کنیم.

شهاب محمدی گفت: خوشبختانه علاوه بر منطقه مذکور دو منطقه "کانی برد بانه" و غار "کُنه شه م شه م" در مریوان به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی گردید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1425044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =