سال90 برای سینمای ایران خوب آغاز شد، اکران نوروزی موفق بود و خیلی​ها را بعد از مدت​ها امیدوار کرد،اما باید دید این موفقیت می​تواند در طول سال تداوم یابد.

به گزارش خبرآنلاین، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفتن دو فیلم «اخراجی​ها3» و «جدایی نادر از سیمین» در اکران نوروزی مهمترین دلیل آغاز خوب سینمای ایران در سال 90  است. فیلم​هایی که اگر به تنهایی و در فصلی دیگر هم اکران می​شدند، باز هم این توانایی را داشتند تا مخاطبان زیادی را به سینماها بکشانند.

همین مساله (اکران دو فیلم پرفروش) باعث شده تا برخی موفقیت اکران نوروز را به حساب کارگردان​ها بنویسند و امید چندانی به تداوم فروش خوب فیلم​ها در سال​جاری نداشته باشند. در مقابل مدیران سینمایی هم با اشاره به تنوع تولیداتی که در انتظار اکران هستند، می گویند، سینمای ایران در طول سال شاهد استقبال خوب تماشاگران خواهد بود.

علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی چندی پیش در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد اکران نوروزی اظهار کرده بود: « نوروز امسال شروع خوبی برای سینمای ایران در سال 90 بود. با توجه به تنوع تولیداتی که در انتظار نمایش عمومی قرار دارند تصور می‌کنم در تمامی طول سال شاهد استقبال خوب تماشاگران از فیلم‌های روی پرده باشیم و این اتفاقی خوشایند در سینمای ایران محسوب می‌شود.»

او با اشاره به رویکردهای موجود در فیلم‌هایی که سال 90 اکران خواهند شد، گفت: «در جریان جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم که تولیداتی با کیفیت مناسب با محوریت جذب خانواده‌ها به نمایش درآمد و همین موجب رونق دوران برگزاری جشنواره بود.»

او ادامه داد: «اکنون نیز شاهد نمایش این فیلم‌‌ها در طول سال خواهیم بود که تنوع و گونه‌گونی آن‌ها می‌تواند خانواده‌ها را راهی سالن‌های سینما کند. خانواده‌ها به عنوان محور اصلی نگرش در فیلم‌ها مورد توجه بوده‌اند و این موجب می‌شود خانواده‌ها به سینما اعتماد کرده و در سالن‌ها حاضر شوند.»

متن کامل سخنان سجادپور را اینجا بخوانید.

دیدگاه سینماگران البته با نگاه به مدیران دولتی سینما متفاوت است. منیژه حکمت یکی از سینماگرانی است که اعتقادی به تدوام فروش موفق سینمای ایران در سال​جاری ندارد. او با توجه به کم بودن تعداد فیلم‌هایی که امکان جذب مخاطب دارند، سال چندانی خوبی را برای فروش آثار سینمایی پیش‌بینی نمی‌کند. حکمت به خبرآنلاین، می​گوید: « اکران نوروزی امسال موفق بود. «ورود آقایان ممنوع» و یکی دو فیلم دیگر نیز باقی مانده که به نظر می‌رسد آن‌ها هم اکران خوبی داشته باشند، اما غیر از این آثار در مورد سایر فیلم‌ها تصور نمی‌شود شرایط اکران چندان خوبی داشته باشیم، زیرا اغلب آثار با نگاه و ساختار دولتی ساخته شده‌اند که در صورت اکران هم نمی‌توانند در جذب مخاطب تاثیر چندانی داشته باشند.»

این کارگردان و تهیه‌کننده با نگاهی به اکران نوروزی سینماها می​افزاید: «در مورد دو فیلمی که در نوروز امسال پرفروش شدند پیش‌بینی دست‌یابی به این فروش‌ها وجود داشت. همواره سینمای ایران فیلم‌های اینچنینی داشته که در اکران موفق باشند، اما واقعیت این است که نمی‌توان روی این آثار در مورد کلیت شرایط اکران اظهار نظر کرد.»

متن کامل سخنان حکمت را اینجا بخوانید.

پوران درخشنده که سال گذشته در جریان اکران «خواب‌های دنباله‌دار» به لحاظ تعداد محدود سالن‌های نمایش دهنده فیلمش سختی‌های زیادی را متحمل شد، همچنان معتقد است سینمای ایران با معضل جدی تخصیص ناعادلانه سالن‌ها روبرو است. این کارگردان می​گوید: «این روزها فیلم‌های نسبتاً پرفروشی در سینماها اکران شده‌اند و مسئولان اکران فیلم‌ها شرایطی را برای نمایش آثار به وجود آورده‌اند که در ابتدای سال تعدادی فیلم پرفروش روی پرده سینما برود.»

او ادامه می​دهد: «اما در همین شرایط نیز اتفاقی که رخ داده و موجب ناراحتی شده نحوه اختصاص سالن‌های سینما به آثار است. در مورد فیلم‌‌های خودم از «رویای خیس» و «بچه‌‌های ابدی» تا «خواب‌های دنباله‌دار» مشکل نحوه تخصیص سالن‌های سینما وجود داشت. اکران همزمان دو فیلم اول با «توفیق اجباری» و «کلاغ پر» موجب شد تعداد سالن‌های ما کمتر شود و کار به جایی رسید که در مورد «خواب‌های دنباله‌دار» شاهد اکران تک سئانس بودیم.»

به گفته درخشنده، «چنین شرایطی کار را برای تهیه‌کنندگان مستقل بسیار سخت می‌کند. شرایط ناعادلانه اختصاص سالن‌های سینما را در مورد اکران نوروزی هم قائل هستیم، به عنوان مثال «یکی از ما دو نفر» آن طور که باید سالن سینما در اختیار ندارد و این اتفاقی ناخوشایند است.»

متن کامل سخنان درخشنده را اینجا بخوانید.

امیرحسین علم‌الهدی کارشناس حوزه اکران نیز با نگاهی جزئی‌تر به آنچه که موجب فروش خوب نوروزی شده، به خبرآنلاین می​گوید: « «فروش خوب «اخراجی‌ها3» و «جدایی نادر از سیمین» مربوط به کارگردانان این آثار است و ربطی به سیستم مدیریتی ندارد. همان‌طور که «اخراجی‌ها» و «اخراجی‌ها2» و «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» هم خوب فروختند.»

علم‌الهدی اظهار داشت: «برای اظهار نظر درست در مورد کیفیت اکران فیلم‌ها باید حداقل تا پایان شش ماه اول امسال صبر کرد و نتیجه برنامه‌های اکران آثار را مورد بررسی قرار داد.»

متن کامل سخنان علم‌الهدی را اینجا بخوانید.

52143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =