از معماران قدیمی مسجدساز در قزوین تجلیل شد

به مناسبت دهه اول محرم و هفته فرهنگی قزوین؛ از کتاب زندگینامه شهید قدرت ا... چگینی رونمایی و از معماران قدیمی مسجد ساز و پیرغلامان حسینی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ آیت الله عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم آئین رونمایی از کتاب زندگینامه شهید قدرت ا... چگینی و مستندهای تعزیه قزوین، شبیه نامه(تعزیه)،  خیابان(سپه) و قزوین نما و تجلیل از معماران قدیمی مسجد ساز و پیرغلامان حسینی گفت: تقدیر از پیرغلامان حسینی و معماران قدیمی مسجد ساز اقدامی ارزشمند از سوی مجموعه مدیریت شهری است.
آیت الله عبدالکریم عابدینی از پیر غلامان حسینی به عنوان سربازان فرهنگی یاد کرد که همواره در مسیر ترویج نهضت حسینی و شعائر الهی گام برداشته اند.
او در ادامه سخنانش تعظیم شعائر الهی را موضوع مهمی دانست و گفت: ترویج شعائر الهی در جامعه موجب کاهش فساد و تقویت نشاط معنوی می‌شود.
امام جمعه قزوین بر اهمیت ترویج شعائر الهی و مصداق‌های آن نظیر جوانمردی، مردانگی، آزادگی، عزت نفس و… تاکید کرد و از تمامی اهالی قلم، فرهیختگان، نخبگان و عموم مردم از هر طریقی که برایشان میسر است، خواست تا شعائر الهی و اهداف عالی نهضت حسینی را ادامه دهند.
آیت الله عابدینی در ادامه به محورهای قیام اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) در وصیت نامه خود می‌فرمایند: "من برای اصلاح امور جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم" و یکی از مباحث مهمی که حضرت مطرح کردند مسئله امامت و ولایت بود.
او بیان کرد: امروز باید هر کسی با هر امکاناتی که دارد، در جهت تحقق این سیره تلاش کند.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: بزرگترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر همین موضوع امامت و ولایت است، چراکه خداوند موضوع ولایت امیرالمومنین را نبأ عظیم و از نماز هم واجب تر معرفی کرده است.
آیت الله عابدینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قزوین دارای سرمایه‌های اجتماعی و علما و مردان بزرگی است که می‌توان از وجود ارزشمند آنها در مسیر تعظیم شعائر الهی و حسینی بهره‌های فراوانی برد.
او خاطرنشان کرد: تعزیه خوانان، پیرغلامان، اهالی قلم، معماران و… همه باید در جهت ترویج شعائر الهی و اهداف نهضت حسینی گام بردارند و در جهتی حرکت کنند که آگاهی مردم در خصوص اینکه امامت چیست و طاغوتی کیست را افزایش دهند.
آیت الله عابدینی با اشاره به مسئله مهم آزادگی و حُریت، افزود: انسان‌های آزاده برده پول، قدرت، شهرت و شهوت نیستند و برکت و خیرات رفتار جوانمردانه آنان شامل حال عموم مردم می‌شود.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: شهید قدرت ا… چگینی در حفظ و ترویج شعائر الهی بسیار کوشید و مجالس حسینی این شهید بزرگوار در آن زمان یکی از پرمحتواترین مجالس حسینی بود.
برنامه‌های هفته فرهنگی با محوریت ماه محرم توسط مجموعه مدیریت شهری در قزوین در حال برگزاری است
داودی،رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین با محوریت ماه محرم توسط مجموعه مدیریت شهری در سطح شهر قزوین در حال برگزاری است.
حکمت اله داودی افزود: فرهنگ عظیم عاشورا نه تنها با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و رنگ نمی بازد، بلکه هرسال این حماسه عظیم باشکوه‌تر از هر سال برگزار می‌شود.
او بیان کرد: از ابتدای شورای پنجم شهر قزوین، سیاست مجموعه مدیریت شهری بر این بود که هر ساله بر اساس مناسبت‌های خاص از فرهیختگان و علمای قزوین تقدیر کنیم.
داودی اضافه کرد: در اولین سال هفته فرهنگی قزوین از آیت الله محمدی تاکندی، در دومین سال از حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی و در سومین هفته فرهنگی قزوین نیز میزبان پیر غلامان حسینی و معماران قدیمی مسجد ساز، جهت تقدیر و تکریم از اقدامات ارزشمندشان هستیم.
او خاطرنشان کرد: امروز در محضر پیرغلامان حسینی هستیم که عمری را در راستای زنده نگه داشتن نهضت عاشورای حسینی صرف کرده اند.
داودی در ادامه گفت: فرهنگ عظیم عاشورا نه تنها با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و رنگ نمی بازد،بلکه هرسال این حماسه عظیم که نشأت گرفته از فطرت پاک و اهداف والای انسانی است، باشکوه‌تر از هر سال برگزار می‌شود.
او افزود: واقعه کربلا از لحاظ زمانی هر چند کوتاه و در بازه زمانی صبح تا ظهر طول کشید؛ اما لحظه به لحظه آن به انسان درس آزادگی، ایثار و شهامت می‌دهد.
رئیس شورا اسلامی شهر قزوین بیان کرد: درواقع کربلا دانشگاهی است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد محاسن سفید، به بشریت درس آزادگی می‌آموزد.
داودی افزود: به ناحق ریخته شدن خون مطهر امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش به اسلام حیاتی دوباره بخشید و حق و حقیقت را در جهان جاودانه ساخت.

پویش«ما ملت امام حسینیم»سرلوحه برنامه های مدیریت شهری قزوین است
درافشانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: پویش شهروندی «ما ملت امام حسینیم» سرلوحه اجرای اقدامات و برنامه‌های مجموعه مدیریت شهری در هفته فرهنگی قزوین است.
درافشانی افزود: امسال، سومین هفته فرهنگی قزوین با دهه اول ماه محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تقارن یافته، در همین راستا تمامی برنامه‌های این هفته حال و هوای محرمی، حسینی و زینبی پیدا کرده است.
این مقام مسئول افزود: امسال با صد افسوس، از وجود سردار عزیز و ارزشمند کشورمان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در بین خود، بی بهره ایم؛ اما تأکید و تعمیق بسیار داشته‌ایم که در فضاسازی‌ها، برنامه‌ها و سیاست گزاری‌های هفته فرهنگی، یاد و خاطره ارزشمند سردار بزرگ اسلام را زنده و پاینده نگاه داریم.
درافشانی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: پیر غلامان حسینی بیرق‌های عزای امام حسین (ع) را با نفس‌های خود زنده نگه داشته‌اند، آنان همواره باعث زنده نگه داشتن شور و شعور حسینی شده و می‌شوند.
او رونمایی از کتاب «شهد شهادت» زندگینامه شهید قدرت الله چگینی را از جمله برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی قزوین برشمرد و گفت: شهید قدرت الله چگینی از شهدایی است که نقش معلمی را در زندگی برگزیده بود و رسالت خود را در راستای مبارزه با ظلم و ستم و فریاد علیه ظالمین به خوبی انجام می‌داد تا جایی که ضدانقلاب این روشنگری و مبارزه را تاب نیاورد و ایشان را به شهادت رساند.
این مقام مسئول افزود: یکی از برنامه‌های دیگر امروز رونمایی از مستند تعزیه قزوین، خیابان سپه و قزوین نما است، تعزیه هنری است که در زنده نگه داشتن حماسه عاشورا نقش به سزایی دارد، مجموعه مدیریت شهری همواره جهت احیا و ماندگاری این هنر آئینی خود را موظف می‌داند، ساخت مستند تعزیه قزوین از جمله اقدامات شهرداری در این راستا است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1426255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =