مناطق دارای تعارض شدید با خرس قهوه‌ای در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از انجام مطالعات پژوهشی برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز در زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در استان و پایش مستمر این مناطق برای جلوگیری از بروز خسارت خبرداد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، شهرام احمدی درارتباط با وضعیت خرس قهوه‌ای در استان، گفت: برای حفاظت از گونه ارزشمند خرس قهوه‌ای، مطابق بند "ط" ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، برنامه عمل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ شده است. وی افزود: در چارچوب اجرای این برنامه، طرح پژوهشی با عنوان "تعیین محدوده پراکنش و تهیه نقشه زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای" با همکاری دانشگاهیان و متخصصان این حوزه درحال انجام است.

احمدی اذعان داشت: خرس‌ها به‌عنوان یک گونه چتر، شاخص سلامتی اکوسیستم و گونه‌ای کلیدی در زیستگاه‌ها تلقی می‌شوند
. وی تصریح کرد: گونه‌های چتر دارای گستره خانگی وسیع و نیازهای زیستگاهی گسترده هستند و با سایر گونه‌ها همپوشانی دارند از این‌رو حفاظت از آن‌ها برای حفاظت سایر گونه سودمند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در بیان اقدامات انجام شده برای حفاظت خرس قهوه‌ای گفت: مطالعه پراکنش و تهیه نقشه زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای و نقاط حادثه‌خیز، اجرای برنامه آموزشی برای جوامع هدف، بررسی و ارائه راهکارهای کاهش تعارضات، استفاده از رسانه های صوتی، تصویری و چندرسانه‌ای برای آموزش و معرفی گونه، افزایش پایش برای کاهش خطر اتلاف گونه و تهیه تجهیزات حفاظتی از جمله مهمترین اقدامات صورت‌گرفته تا کنون است.
وی تاکید کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته شده، ، اعزام اکیپ‌های گشت و کنترل در مناطق دارای تعارض شدید برای جلوگیری از بروز خسارت نیز در دستورکار قرار دارد.

خرس قهوه ای در کوهستان زاگرس و مراتع مرتفع و دره‌ها با رودخانه‌های دائمی و فصلی و حتی حاشیه روستاها و برخی شهرهای کوچک دیده‌می‌شود.
 گستره زیستی این گونه ارتباط مستقیمی با حاصلخیزی زیستگاه و دسترسی به منابع غذایی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1426728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =