راز ماندگاری «مختارنامه» روی آنتن تلویزیون چیست؟

«مختارنامه» حالا به پرتکرارترین سریال تولید داخل تلویزیون تبدیل شده است. سریالی که انگار قرار نیست از کنداکتور تلویزیون خارج شود و هرسال نزدیک محرم موضوع تکرار آن روی آنتن دستمایه طنز فراوانی در فضای مجازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عمر ساخت سریال «مختارنامه» دارد به بیش از یک دهه می‌رسد اما هر سال در این روزها، همچنان این ساخته به‌یادماندنی داود میرباقری است که دست‌گیر مدیران سیما می‌شود. 

اما چرا دیگر سریال تاریخی پرمخاطب ساخته نمی‌شود؟ شاید یک دلیلش این باشد که ساخت سریال مناسبتی کار هر کسی نیست. این را دیگر هم مدیران تلویزیون می‌دانند و هم کارگردان‌هایی که گهگاه شانس خود را در این حوزه امتحان کرده و بعضا چندان موفق نشده‌اند. همین چند روز پیش بود که مجید مجیدی که ساخت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را در کارنامه دارد در یک نشست خبری سختی‌های ساخت فیلم درباره معصومین را اینطور توضیح داد: «یکی از دغدغه‌های من همیشه این بوده که فیلمی در مورد ساحت مقدس امام رضا(ع) بسازم. ولی واقعیت این است که پرداختن به این مقوله‌ها کار خیلی سختی است و احتیاط‌های زیادی برای آن وجود دارد. مثل فیلم آقای درویش که زحمات زیادی برایش کشیدند و از نزدیک شاهد رنج ایشان بودم و البته قطعا اجرشان محفوظ خواهد بود اما واقعیت این است که به دلیل اهمیت این موضوع و حساسیت‌هایی که هست برای فیلمسازها ورود به این عرصه سخت می‌شود. همین فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» حمایت‌هایی داشتیم اما کار بسیار سختی بود.»

شاید برای همین سخت‌گیری‌ها و احتیاط‌هاست که کارگردان‌های دیگر هم به سراغ ساخت پروژه‌های تصویری درباره امامان معصوم و خصوصا واقعه عاشورا نمی‌روند و پس از درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور حالا تنها داود میرباقری است که همچنان در این حوزه مانده و این روزها پروژه «سلمان فارسی» را در دست ساخت دارد. 

سوال دیگر اما این است که چگونه هنوز هم با وجود پخش چندین‌باره «مختارنامه»، این سریال در صف سریال‌های پرمخاطب سیما قرار می‌گیرد؟

در این لینک بخوانید:

مجیدی: در تبت دیدم که بودایی‌ها چه ارادتی به امام حسین(ع) دارند

روایی قصه

اگرچه میرباقری روایت دیگری هم درباره آن سال‌ها و وقایع تاریخی دارد و پیش‌تر «معصومیت از دست رفته» را هم کارگردانی کرده اما این سریال هیچ‌گاه نتوانست موفقیت «مختارنامه» را برایش به همراه داشته باشد و حالا روایت قیام مختار ثقفی از نگاه این کارگردان، از نظر ماندگاری حتی از اثر بی‌نظیر تاریخی او یعنی «امام علی(ع)» هم اگر سبقت نگرفته و بیشتر دیده نشده باشد، کمتر هم دیده نشده است و بی‌تردید این دو سریال موفق‌ترین آثار مذهبی تاریخی در ۴دهه گذشته رسانه ملی است.

چندی قبل محمد بیک‌زاده تهیه‌کننده سریال «امام علی(ع)» درباره موفقیت این سریال و راز ماندگاری‌اش به خبرآنلاین گفت: «بی‌تردید روایی و کار پژوهشی مهمی که پشتوانه این سریال بود در کنار قلم جادویی میرباقری در نگارش دیالوگ‌ها و ساختن قصه‌ای مخاطب‌پسند، در ابتدای مسیر و سپس کارگردانی و بازی‌ها، دست به دست هم دادند تا چنین اثر ماندگاری خلق شود.»

در این لینک بخوانید:

مرقومه‌ای که پای فیلمنامه میرباقری نشست و سریال امام علی(ع) ساخته شد

درحقیقت این روایی و جذابیت قصه در مختار هم به چشم می‌خورد و با همه انتقادهایی که از سوی گروهی از تاریخ‌شناسان مذهبی به سریال وارد شد اما نوع و زاویه نگاه میرباقری برای مخاطب ماندگار شده است. مخاطبی که پس از سال‌ها حضور در هیات‌ها و بساط روضه و عزاداری برای امام حسین(ع)، حالا اغلب آن روضه‌ها و وقایعی که بر سر امام حسین(ع) و یارانش رفت را به صورت تصویری از تلویزیون به تماشا نشست و در ذهنش حک شدند. 

میرباقری استاد بازی گرفتن از بازیگران کارهایش است. همان‌طور که قاب مالک را برای داریوش ارجمند و ولید و مردان را برای شریفی‌نیا و چنگیز وثوقی یا ابن ملجم مرادی را برای اکبری مبارکه ماندگار کرد و این نقش‌ها نتوانستند تا سال‌ها از ذهن مخاطب خارج شوند، در «مختارنامه» هم با بازی‌های درخشانی که از فریبرز عرب‌نیا، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، مهدی فخیم‌زاده ، محمد فیلی و انوش معظمی در ایفای نقش چهره‌های کلیدی صحرای کربلا و قیام مختار گرفت،  این نقش‌ها را از اشقیاء تا اولیای صحرای کربلا به تجسمی عینی برای مخاطب بدل ساخت.

مریم بوبانی بازیگر نقش دلهم در «مختارنامه» درباره این اتفاق به خبرآنلاین گفته بود: «ماجرای عاشورا یکی از دغدغه‌های مذهبی یکایک مردم ایران است و با تار و پودمان عجین شده است. کار مذهبی ساختن به دلیل اشراف و باوری که مردم نسبت به اتفاقات دارند، کار بسیار دشواری است اما آقای میرباقری خیلی خوب این روایتگری را بلدند، طوری که مردم همراهش شوند.» او این روانی در روایتگری را راز موفقیت «مختارنامه» معرفی کرده بود.

در این لینک بخوانید:

ناگفته‌های بازیگر نقش دلهم از نقشی که در «مختارنامه» ایفا کرد

همه برای موفقیت

حکایت ساخته شدن «مختارنامه» مثل پروژه «امام علی(ع)»، حکایت  ساخت اَبَر پروژه‌هایی است که هر کدام‌شان با امکاناتی فراتر از توان عادی رسانه ملی در هر دوره ساخته شده‌اند.

درباره سریال «امام علی»، محمد بیک‌زاده شرح داده بود که تنها دو سالی صرف ساخت لوکیشن‌هایی شد که هنوز تمام کارهای مذهبی تاریخ اسلام را همان جا می‌سازند. 

کاری که اگرچه در مقایسه با تورم روز هزینه‌های کمتری داشته اما آنچه در تلویزیون به سریال‌های الف ویژه لقب گرفته‌اند، بیگ پروداکشن‌هایی هستند که توان عادی و بودجه جاری تلویزیون اجازه ساخت متوالی‌شان را نمی‌دهد. همین سریال «مختارنامه» در طول ساختش چیزی نزدیک به ۴سال با بحران‌های مالی متوقف شد اما این توقف‌ها در کار سبب نشد تا میرباقری از استانداردهایش عدول کند.

در همه این سال‌ها «ولایت عشق» یا کارهای مذهبی دیگری هم ساخته شدند اما هیچ‌یک به رغم حضور بازیگران بنام و تیم سازنده سرشناس نتوانستند موفقیت «مختارنامه» یا مثلا کارهای داستانی مرحوم سلحشور در «مردان آنجلس» یا «یوسف پیامبر» را تکرار کنند.

اصلا به همین دلیل بود که چندسال قبل آن طور که همایون اسعدیان در بخشی از کافه خبر خود روایت کرده است، رئیس وقت سیما برای آنکه بتواند پروژه‌های الف ویژه جدید در سیما تعریف کند، گروهی از کارگردانان نامی را به دیدار عالی‌رتبه‌ترین مقامات کشور برده تا آنها از مشکلات مالی در مسیر ساخت پروژه‌های ماندگار سخن بگویند.

حاصل همان ملاقات‌ها البته برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از ساخت سریال‌های الف ویژه شد. اتفاقی که تقریبا از میانه دهه۸۰ امکانش وجود نداشت و بخش مهمی از افت شدید سریال‌سازی در سیما، همین نداشتن اعتبار کافی بود. ماجرایی که باعث شد پروژه «سلمان فارسی» تقریبا با یک دهه وقفه جلوی دوربین برود.

پروژه‌ای که برآوردهای اولیه برای ساختش در ۵سال، آن را با اختلاف گران‌ترین سریال تاریخ سیمای ایران می‌کند و هزینه‌های تولیدش شاید چندین برابر هزینه ساخت فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی است اما تجربه نشان داده میرباقری در خروجی، کاری تحویل مدیران سیما می‌دهد که احتمالا دو دهه دیگر مخاطب‌شان را تضمین می‌کند.

ساخت سریال‌های تاریخی مذهبی ترکیبی است از امکانات لازم، مدیریت صحیح، قصه مخاطب‌پسند و روایت باورپذیر. همه آنچه «مختارنامه» داشته و هر سال توانسته مخاطب را با خود همراه کند. کاری که دیگر سریال‌های مناسبتی با همه هزینه‌هایی که برای‌شان شده، موفق به انجامش نبودند و مخاطب را با خود همراه نکرده‌اند.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    107 2
    شاید به این دلیل که شخصیتها آنقدرها هم سیاه نیستند. افرادی را می بینیم که جنایت بسیار بزرگی کرده اند. ولی در عین حال انگار یکی مثل خود ما هستند!!. عقاید دینی و سیاسی خود را دارند و همینطور خانواده و دوستان و فامیل خود را. به وقتش بذله گو و شوخ طبع و یا خشن و ترسناک!!. درست عین ما. مثلا همین شخصیت عمر سعد و شمر را در اجتماع خودمان نداریم؟؟؟ در حالیکه قبلا از این شخصیتها موجوداتی در حد دیو و هیولا در ذهنمان داشتیم. این سریال نشان داد برای عمر سعد و شمر بودن لازم نیست ما ورایی باشیم. هر کدام از ما زمینه اینکار را دارد. همانطور که زمینه صالح بودن را داریم.
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      30 3
      محتكر مسكن از شمر بدتر است شمر را بزرگ كرديد كه اختلاس گر فراموش شود
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      6 2
      جایگزین نداریم
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      20 16
      راز ماندگاریش اینه که کسی تلویزیون نگاه نمی کنه.
    • US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      1 5
      دلیل ماندگاری این سریال چیست؟ پاسخ : علاقه صدا و سیما به پخش بیش از حد!
  • امیر ارسلان IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    رمز ماندگاری 3 کلمه اس تکرار ، تکرار و تکرار
    • مجید IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      25 3
      احسنت!! حق مطلب را ادا کردید، البته به اضافه دیالوگهای درخشان داوود میرباقری که تلفیقی است از بیان تاریخی و واژه های امروزی
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    58 12
    به عنوان یک متخصص مارکتینگ معتقدم سریال مختارنامه نه بخاطر فاخر بودنش بلکه به خاطر پاسخ به یک نیاز تاریخی بشدت مورد وثوق قرار گرفته... مردم صد ها سال هست در مورد واقعه عاشورا در قالب تعزیه و فیلم و سریال و منبر شنیدند و دیدند اما هیچ گاه اثری ، تعزیه ای یا منبری در مورد انتقام خون حسین ابن علی وجود نداشته.. میل تاریخی شیعه به دیدن یک رویات بصری از انتقام از امام سوم شیعیان دلیل اصلی جذابیت این سریال هست.. همیشه متخصصین ادبیات معتقدند هر اثر تراژیک باید همراه با تسکین ذهنی مخاطب به پایان برسه.. این سریال همون تسکین ذهنی مخاطبین در مقابل تراژدی است که سال هاست براشون روایت میشه..
    • US ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      12 2
      به نظر،من اگر متخصص مارکتینگ از نظر بالا حذف می شد، از نظر مفهومی، دستور زبان و کیفیت انتقال،مفهوم بر این تظر اثری نمی گذاشت. حالا خود دانید.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      5 9
      یعنی تعزیه خروج مختار که شاید بیش از سیصد ساله تو تکیه ها اجرا میشه اصلا نمیدونید وجود داره این اثر فقط پخش میشه ولی دیده نمیشه دیده شدنش در حد یکبار یا دوبار جالبه ولی چون اثر دیگه ایی درباره واقعه کربلا ساخته نشده مجبور به پخش مکررش هستن صدا و سیما تو ایران شبیه دو کارخانه سایپا و ایرانخودرو عمل میکنه چون مونوپولیه و رقیبی ندارن هر چیزی که میسازن مردم مجبور به خرید هستن در صورتی که بازار رقابتی بشه مردم هیچکدوم از محصولات ایرانخودرو و سایپا رو نمیخرن اینم همین حالت رو داره تفسیری از واقعه کربلا و وقایع 6 سال بعدشه که به نفع یه عده خاص صورت گرفته و مرتبم توسط همون عده که صدا و سیما رو در دست دارن داره پخش میشه
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      1 0
      مردم صد ها سال است فیلم و سریال میلیون!!!!!!!!!! کجایی دادا توهم زدی
  • US ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    رازش نبود فیلم بهتره. وگرنه خود صدا و سیما هم دوست نداره یه سریال رو هر سال پخش کنه. منتها نمی خوان یا نمی تونن سریال بهتر و جدید بسازن!
  • الی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    راز ماندگاری ... نداشتن برنامه برای پخش ...مگه جز مختار تلویزیون چیزی پخش میکنه
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      29 5
      آره بابا...این همه سریال.چطوری ندیدی؟! جومونگ 240 بار،یوسف پیامبر 615 بار.حالا مردم تقاضا کردن دوباره قراره پخش بشه همینا
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    54 10
    تمایل پخش کننده.
  • ایرانی FR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    99 10
    یجوری میگین راز ماندگاری انگار پخش برنامه های صدا و سیما طبق سلیقه مردم انجام میشه!!!
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    25 38
    دیالوگ های ضعیف مختارنامه با اثر فاخر امام علی اصلا قابل مقایسه نیست و اتفاقا حتی با هزینه بیشتر ،آن ماندگاری را ندارد .
  • رضا IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    62 9
    نبود فیلم های درست حسابی در شبکه میلی
  • رضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    56 9
    راز ماندگاری کدومه چیزی ندارن پخش کنن اینو هی تکرار می کنن
  • DE ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    40 9
    نداشتن فیلم های جدید
  • Kia IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    30 4
    سلام نبود بودجه برای ساخت سریالی بهتر کیان
  • فاضل IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    61 5
    راز ماندگاری اش این است که برنامه دیگری برای پخش ندارند مثل سریال جومونگ که هرچند بار پخش کنند یک عده سالمند برای پرکردن وقتشان باز هم نگاه می کنند
    • DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      20 21
      شما جومونگ و با مختار مقایسه نکن جومونگو میشه هر سال دید و لذت برد. اینم بگم که من سالمند نیستم
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    35 9
    بابا بیخیال کدوم راز ماندگاری هر سال صدا سیما پخشش می کنه دیگه مگه مردم‌ انتخاب می کنن خوشم میاد یه فرض غلط همیشه میزارید بعد رو‌همون فرض غلط شروغ میکنید تحلیل کردن حکایت شما حکایت اون ببچابایی که هنوز برادریشو‌ثابت نکرده رفته دنبال ارث و میراثش
    • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      17 6
      من خودم مختار رو زیاد دیدم ولی نمیشه گفت ملت نمیخوان صدا و سیما برای پخش هر سری مختار نظرسنجی می کنه شما برو سایت آیفیلم رو ببین ، گفته چه فیلمی پخش کنم همه گفتن مختار ،قبول دارم فیلم های زیادی نیست ولی واقعا به نسبت بقیه سریال ها خوبه، کدوم فرض غلط؟
    • احمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      1 2
      محمد جان سایت نظرسنجی صدا و سیما هم دروغ میگه
  • محمد IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    31 3
    رازش در کسر بوجه ی سازمان عذیض و طویل صدا و سیمای مملکته !!
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    24 22
    فوق العاده فیلم پر محتوایی هستش، با دیدن این فیلم واقعه کربلا برای ما ملموس تر شده، هر قسمت این فیلم حاوی چندین نکته سیاسی و اجتماعی هست. هر شب نگاه می کنیم
  • Vivalo IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    19 8
    به خاطر اینکه صدا وسیما مفت نمی ارزه
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    21 7
    راز ماندگاری «مختارنامه» روی آنتن تلویزیون چیست؟ لج کردن سیمای ملی با ملت.
  • محمدرضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    22 5
    راز ماندگاری قرار دادن نوار در درون دستگاه و فشردن دکمه پخش هر سال شب اول محرم هستش.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    30 21
    سریال بی نظیری است من زمانی که دانشجو بودم خارج از کشور شب های محرم هر شب خودم اینترنتی نگاه می کردم
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    32 22
    حالا کی گفته ماندگاره. خودتان میبرین و خودتان میدوزین. ماندگارهای ایران .شبهای برره، زیرآسمان شهر، روزی روزگاری، جومونگ
    • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      0 2
      ماندگار ایران جومونگ....،
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    19 8
    کاش باز هم فیلم‌های تاریخی به زیبایی فیلم مختار ساخته می شد و مردم را مجذوب تلوزیون می کردند زیرا سریال مختار بسیار. زیبا. دلنشین. و روان. ساخته شده است. و مخاطبین را مجذوب خود می کند
  • CA ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    12 4
    البته ماندگاری یک اثر هنری معاصر رو باید از نسل های بعدی پرسید! به عنوان مثال سریال طنز ٌٌُدایی جان ناپلون که چند نسل همچنان داره تماشا میکنه و لذت میبره رو میشه اثر ماندگار گفت! صدا و سیما با این کیفیت و محدودیت توانایی تولید اثر ماندگار رو نداشته و نخواهد داشت. بقول دوست عزیز ٌٌ... حالا کی گفته ماندگاره. خودتان میبرین و خودتان میدوزین ...
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    11 11
    به خاطر اینکه انتقام امام حسین ع را گرفت وما نیز باید انتقامخون سردار سلیمانی را از جنایتکاران بگیریم
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 1
    ضعف شدید صدا و سیما در ساخت سریال بی تو جهی به شعور بیننده ضعف مدیریت بعدش فقط مختار نیست صداو سیما اسمش باید بذاریم صدا تکرار سیما کلا یا تکرار پخش می کنند یا بی محتوا نمره صدا و سیما خیلی موقت صفر
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    4 3
    من بچه بودم فوتباليست ها را از سر ناچاري هزار بار تماشا كرديم راز ماندگاريش در چي بود راز ماندگاري كيلوي چند راز تحميل كردن
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 16
    من که هیچ وقت دو قسمتش رو هم کامل ندیدم . اتفاقا یکی از ضعیفترین سریالهای میرباقریه با اون همه آرایش های امروزیه زنها و لباسهای شسته و رفته مردانشون . مختار در عرض یک سال یک دفعه همه ی موهاش سفید شد این سریال قسمتهای بیخود زیاد داشت میتونست با قسمتهای کمتر و هزینه کمتر سریال بهتری بسازه . واقعا فیلم روز واقعه کجا و سریال مختار کجا . روز واقعه رو که نگاه می کنی به عمق مصیبت کربلا پی میبری در حالیکه مختار چند قسمتش در مورد ازدواج خواهرش و رابطه اش با زنهاش بود که واقعا بی مورد بود .
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    11 14
    کاری ندارم به اینکه صدا و سیما برای ساخت سریالهای فاخر به کارگردان های کاربلد و متبحر میدان و بودجه نمیده و مفت مفت میخاد بیننده هاش رو سرگرم کنه ولی انصافا مختارنامه سریال بسیار وزین و زیبایی است و من هر سال که تکرار میشه باز هم نگاهش میکنم. هم جنبه هنری و کارگردانی قوی آن تاثیر گذاره هم جنبه انتقام گرفتن از قاتلین اباعبدالله.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    14 5
    استفاده از بازیگران ماهر کیفیت فیلمبرداری خوب بازی بسیار زیبای اکثر بازیگران تلفیق زندگی عادی و زندگی سیاسی افراد آن زمان
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    7 6
    تکرار و تکرار اینقدر پخشش کردین که دلزده شدیم... چه خبره اینهمه تکرار
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    10 7
    شما یک سریال مثل breaking bad یا game of throne یا friends را پخش کنید تا تفاوت را درک کنید
  • حامد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    36 21
    از افتخارات بنده این است که حتی یک قسمت از این سریال رو ندیدم. افتخار دیگر بنده این است که حتی یک قسمت از سریال معمای شاه رو هم ندیدم
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      14 3
      و این افتخارمنه که هرسال می بینم
    • rm011 IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      2 0
      هر کسی به اصل و نسب خودش افتخار میکنه.
  • RO ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    10 3
    از كي تا حالا تكرار مكررات اسمش شده ماندگاري ؟ماندگار اونه كه دلت براش تنگ بشه بري خودت نگاه كني نه اينكه سالي چند دفعه از شبكه هاي مختلف به زور به خوردت بدن
  • علی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 7
    آقای کارگردان شما کاری کن مختار لباس کفن نپوشد این یعنی خود کشی اگه میخواد خود کشی کنی انجام بده اگه نمی خای چرا با ما این کار را میکنی لطفا کفن نپوش لباست را عوض کن و با قدرتمند بجنگ تا به پیروزی برسی موفق باشی و اما کفن نپوش گوش به حرف
  • نسیم IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    15 5
    روزی سه بار پخشش کنه من نگاش میکنم وسیر نمیشم
  • Saeed AE ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    12 4
    مختار فیلمی تاریخی و مذهبی است، با اینکه هر سال پخش میشود ولی بازم مخاطبان خود را دارد. مختار نامه تکراری نیست. چون در رابطه با اعتقاد است، کسانی که میگن چرا هر سال مختار پخش میشه. مثل اینه که بگن چرا هر سال محرم عزاداری میکنی؟
  • رضوان IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    6 5
    سریال مختار نامه فوق العاده زیبا و جذابه من هر سال که پخشش میکنن،نگاه میکنم به نظر من بهترین فیلم ایرانی هست هیچ وقت فکر نمی کردم ایران بتونه چنین سریال خوبی بسازه
  • رضوان IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 4
    مختار ثقفی اسطوره و قهرمان زندگیه منه
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 4
    بخاطر اینکه مختار ثقفی تنها شخصیت عرب (بعد از حضرت علی) بود که احترام ایرانیهارو داشت و اونهارو از موالی بودن خارج کرد و ایرانیهارو در اون زمان همسطح اعراب قرار داد. به گواهی تاریخ او ایران و ایرانیهارو دوست داشت بخاطر همین هم من دوستش دارم .
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 6
    سریال بی نظیری است من هر سال که پخش می شود نگاه می کنم
  • AE ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    0 3
    کدام ماندگاری ۲۰۰۰ بار یک سریال تکراری را پخش می کنند