افشاگری آحارونوت از سفر کوشنر به عربستان و تصمیم بن سلمان

ایسنا نوشت: از اطلاعاتی که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت روز یکشنبه منتشر کرد، مشخص شد آنچه سایت میدل ایست آی چند روز قبل در خبری اختصاصی از دیدار احتمالی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرده بود، درست بوده است و این مساله صحت گزارش‌ها درباره اینکه بن سلمان به ایجاد روابطی علنی و رسمی با اسرائیلی‌ها تمایل داشته و تنها علت تردید او در این زمینه پدرش ملک سلمان است، نشان می‌دهد.

به گزارش سایت روزنامه عربی۲۱، این روزنامه عبری زبان در ادامه فاش کرد، اختلاف نظری در کاخ پادشاهی عربستان در ریاض بر سر مساله روابط با "اسرائیل" وجود دارد، سلمان بن عبد العزیز، پادشاه پیر عربستان با موضوع پیوستن به توافقنامه‌های صلح با اسرائیل مخالف است و ترجیح می‌دهد روابط ریاض با آن به صورت عادی در نیایند. در واقع آحارونوت به صورت غیرمستقیم گرایش بن سلمان به تل‌آویو را در گزارش خود ستود.

این روزنامه در ادامه از تلاش‌ها و فشارهای دولت آمریکا بر عربستان برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی خبر داده و نوشت، طرح عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو به دست جارد کوشنر، مشاور نزدیک و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام شد و به پایان رسید و در حال حاضر تلاش‌های این مشاور آمریکایی بر روی کشور دیگری یعنی عربستان متمرکز شده و کوشنر تلاش می‌کند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به حضور در مراسم امضای توافقنامه صلح "اسرائیل" و امارات که در کاخ سفید برگزار خواهد شد، ترغیب کند.

آحارونوت در ادامه نوشت، پیش از این مراسم برنامه‌ریزی شده در واشنگتن، کوشنر و معاونانش به تازگی رایزنی‌هایی را با بن سلمان آغاز کرده‌اند تا همزمان با ورود هیات اسرائیلی به ابوظبی به ریاست مئیر بن شبات، رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم، بن سلمان را راضی کنند دو هیات عربستانی بلند پایه را به ابوظبی اعزام کند.

این روزنامه عبری زبان همچنین نوشت، انتشار این اطلاعات صحت اطلاعاتی را که چند روز قبل از سوی سایت میدل ایست آی فاش شدند، نشان داد. این سایت انگلیسی اعلام کرده بود که بن سلمان قصد داشته در آینده‌ای نزدیک به واشنگتن سفر کرده و در آنجا دیدار علنی با نتانیاهو داشته باشد اما از این تصمیم منصرف شده است.

طبق گزارش سایت میدل ایست آی، این سفر برای امروز (دوشنبه) ۳۱ اوت جاری برنامه‌ریزی شده بود.

به گفته دیوید هرست، نویسنده و تحلیلگر انگلیسی، بن سلمان پس از آنکه متوجه شد اطلاعات سفرش به واشنگتن به رسانه‌ها رسیده، از ترس انتشار جزئیات آن برای افکار عمومی و تبدیل سفرش به یک کابوس، از آن صرف نظر کرد.

در ادامه این گزارش آمده است، سفر بن سلمان قرار بود بعدا برای دیدار با نتانیاهو انجام شود اما هنوز درباره اینکه این دیدار به تعویق بیفتد و یا اینکه به طور کامل لغو شود، توافقی نشده است.

همچنین در این گزارش آمده است، کسانی که برای انجام این دیدار فشار می‌آوردند، از جمله ترامپ و مشاورش کوشنر، بر این باورند که احتمال دارد دست دادن این دو به وسیله‌ای برای معرفی دوباره بن سلمان به عنوان صلح‌ساز عرب و جوان تبدیل شود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =