۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۵

به نوشته خبرگزاری میراث فرهنگی ، توریسم خوراک و پختنی ها صنعتی نسبتا جدید در جهان است که به اشتباه با توریسم کشاورزی و رستوران های پرزرق و برق و گران یکی شمرده می شود درحالی که این شاید بتوان گفت صنعت آشپزها و دکه های بی نام ونشان و روش های محلی پخت و پز است.

توریسم خوراک و پختنی ها صنعتی نسبتا جدید در جهان است. در واقع این نوع توریسم به عنوان یک صنعت تنها از سال 2001 زمانی که عبارت «گردشگری خوراک وپختنی ها» درمقاله ای توسط «اریک ولف» مدیر اتحادیه بین المللی توریسم غذا و پختنی معرفی شد.

این مقاله که بعدا مبدل به نخستین کتاب جهان درباره صنعت توریسم خوراک و پختنی ها شد، مهم ترین کتاب در محافل دانشگاهی و تخصصی دنیا بود که منبع بسیاری از اطلاعات درباره این نوع توریسم را دراختیار دانشجویان و فعالان صنعت توریسم قرار می داد.

درسال 2003 با راهنمایی مشاوران و متخصصا ن صنایع سفر وتوریسم اریک ولف اتحادیه بین المللی توریسم آشپزی و خوراکی ها را بنیاد گذاشت.

توریسم آشپزی تجربه منحصر بفرد و به یاد ماندنی هر توریست از غذا

اما توریسم خوراک و آشپزی یا توریسم غذا چیست و چه تفاوت یا ارتباطی با انواع دیگر توریسم همچون توریسم کشاورزی دارد؟

در پاسخ به این پرسش به طور خلاصه می توان گفت که توریسم خوراک یا آشپزی، تجربه صرف غذا یا خوردنی ها و سبک آشپزی کشور، منطقه یا حوزه جغرافیایی خاصی است که به عنوان یک فعالیت منحصر به فرد و به یاد ماندنی، اکنون بخش بسیار مهم و قدرتمندی از تجربه گردشگری برای هر توریست در تمام مقاصد توریستی جهان محسوب میشود.

به طور کلی تجربه صرف غذا در بیرون از خانه در انگیزه سفر و انتخاب مقصد گردشگری برای تمامی توریست ها فعالیتی کاملا مهم تلقی شده و در ردیف مسائلی چون آب و هوا، وضعیت هتل و اقامت و یا بهداشت و سلامت قرار دارد.

با این تعریف می توان گفت که توریسم خوراک یا پختنی ها صرفا وابسته به سفر و گردشگران نیست بلکه فرد می تواند در شهرو خانه خود نیز می تواند با آزمودن غذاهای گوناگون و تجربه انواع آشپزی ها، یک توریست غذا و آشپزی باشد.

از دیگر سو توریسم خوراک و آشپزی ها محدود به حوزه متخصصان غذا و نوشیدنی ها نمی‌شود. این نوع توریسم احتمالا با توجه به این که توریسم خوراک و آشپزی ها اساسا پیرامون دو محور مشخص« منحصر به فرد بودن» و« به یاد ماندنی » بودن تاکید دارد، الزاما به معنی گران قیمت بودن و یا خودنمایی و زرق و برق ظاهری در محصولات غذایی نیست و کیفیت مواد و روش های تهیه و پخت و حتی عرضه هر غذا یا نوشیدنی هم دراین مسئله اهمیت دارد.

اما برای درک بهتر توریسم خوراک و آشپزی باید توجه داشت که توریسم خوراک و آشپزی برخلاف تصور بسیرای از مردم به معنی رستوران های پنج ستاره با انواع خوراک ها و عرضه انواع روش های تهیه غذا و خوراک نیست.

در واقع توریسم خوراک و آشپزی به هیچ وجه به معنی فعالیتی گران و پرهزینه و یا پر زرق و برق نیست. بلکه توریسم غذا و آشپزی حوزه وسیعی از بازیگران را از فروشندگان انواع مواد غذایی در فروشگاه های محلی گرفته تا انواع کافه های بی نام و نشان در خیابان های دور افتاده که تنها مردم محلی درباره محصولات آن آگاهی دارند، دربر می گیرد. مثلا دستفروشی گلاتو در یک خیابان تاریخی در ایتالیا و یا دکه مواد غذایی پرتزل در خیابان های نیویورک سیتی از جمله نمونه هایی است که در توریسم پختنی و غذا اهمیت زیادی کسب کرده اند.

اما دامنه این نوع توریسم محدود به این نمی شود و شامل تولید کنندگان محصولات غذایی و نوشیدنی و کارخانه های ویژه تهیه انواع نوشیدنی و انواع شربت ها و عرقیات گیاهی و آب میوه ها، و ترکیبات خاص آن ها تا انواع اضافات و چاشنی ها و مکمل های محلی نظیر ترشیجات ، انواع سس و مربا در میز و سفره های غذا می‌شود.

درواقع هنگامی که سخن از تجربه این موارد حین سفر به میان می آید، سکنه محلی را نیز در بر می گیرد که می توانند در شمار راهنمایان و همچنین توریست های آشپزی در شهرهای خود باشند.

اغلب ما در تهیه غذا ها چه می کنیم؟ آیابه رستوران های محبوب خود می رویم یا به ندرت از محل زندگی خود دور می شویم؟ درصورتی که برای این کار دست به تلاشی تازه بزنیم و با سفر به شهرها و روستاهای گوناگون تجربه تازه ای از سرزمین ها و مردم دیگر بدست آوریم، این کار خود می تواند نوعی توریسم آشپزی تلقی شود.

توریسم آشپزی در دنیای امروز
از زمان تولد این صنعت در سال 2003 توریسم آشپزی و خوراکی ها براساس شاخص های اندازه گیری مختلف، به طور شگفت آوری هر سال توسعه بیشتری یافته است.

ابتدا تعدادی از مصرف کنندگان با تلاش برای مستند سازی برخی روش های آشپزی و سپس با نمایش انواع برنامه های تلوزیونی ویژه سفرهای مربوط به هنر آشپزی به این نوع توریسم علاقمند شدند. در واقع نقش رسانه ها به ویژه کانال های تلوزیونی دراین زمینه بسیار مهم است و کاملا اثبات شده است که نمایش این غذاها و یا گزارش سفرهایی در این زمینه سبب افزایش علاقه مردم به این صنعت شده است.

امروزه و در سال های اخیر رشد چشمگری در مقاصد توریستی ویژه توریسم آشپزی که به این نوع توریسم شهرت دارند ، صورت گرفته است. به ویژه در سمینارها و کارگاه های آموزشی متعددی که برگزار می شود محصولات و کالاهای این نوع توریسم رو به رشد بوده است به طوری که هم اکنون توریسم خوراکی ها به عنوان بخش مهمی از برنامه های استراتژیک بازاریابی در مقاصد گردشگری جهان مبدل شده است.201

کد خبر 142752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =