۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
بازار عراق فرصتی برای جهش تولید است

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بازار عراق به عنوان دومین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان یک سرمایه بزرگ است که باید آن را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از بانه؛ سید مجتبی موسویان در نشست با مسئولان شهرستان بانه به منظور بررسی مشکلات بازارچه مرزی سیرانبند با اشاره به نقش مهم بازار عراق در توسعه صادرات اضهار داشتند: بازار تجاری عراق که بخشی از آن هم مرز با استان کردستان است بعد از چین بزرگترین بازار کالاهای صادراتی کشورمان است و صادرات به عراق چهار برابر صادرات به افغانستان است البته بازار افغانستان پنجمین مقصد صادرات ایران است.

وی با بیان اینکه فرصت طلایی با شرایط تحریمی، کرونایی و محدودیت‌هایی که برای تجارت دریایی بوجود آمده برای استان های مرزی ایجاد شد، افزود: فرصت طلایی برای استان‌های مرزی از جمله کردستان ایجاد شده که نقش خود را در توسعه صادرات بهتر ایفا و محرومیت زدایی کرده به استان های مرکزی برای تامین اقلام مورد نیاز کمک کنند.

موسویان فعالیت تجاری در بازارچه‌های مرزی استان‌های کردستان و کرمانشاه در شرایط کرونایی را سرمایه مهمی برای بهبود اقتصاد این مناطق دانست، یادآور شد: مرزنشینان در زمان جنگ به عنوان از مرزها دفاع کردند و اکنون به عنوان سربازان جبهه اقتصادی در توسعه صادرات نقش مهمی دارند و نیازهای اساسی کشور را تامین می‌کنند.

موسویان به اهداف سفر خود به استان کردستان اشاره کرد و گفت: آسیب شناسی مشکلات مرزها با توجه به اهمیت بازار عراق و اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه صادرات و کمک به توسعه زیرساخت‌های صادراتی در قالب مشارکت با بخش خصوصی و پرداخت کمک های بلاعوض و وام با نرخ بهره پایین از جمله اهداف این سفر است.

مدیرکل گمرکات کردستان نیز در این نشست گفتند: در سال ۹۰ بازارچه سیرانبند به عنوان یک بازارچه رسمی شناخته شد اما مردم از مزایای یک مرز رسمی هنوز برخوردار نشده‌اند.

وی با بیان اینکه ضروری است که رویه‌های گمرکی به موازات مرز باشماق در سیرانبند نیز فعال شود، اظهار داشت: با توجه به همجواری این مرز با استان‌های غرب کشور بیشتر مسافران اقلیم کردستان تمایل دارند از این مرز تردد کنند.
بختیار رحمانی پور افزود: مسوولان اقلیم کردستان با رسمی شدن این بازارچه موافق هستند اما دولت مرکزی عراق تاکنون موافقت خود را با رسمی شدن این مرز اعلام نکرده و عملا رویه‌های مختلف گمرکی بویژه تردد مسافر که خواسته مردم منطقه است در این مرز اجرایی نشده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی و سازمان توسعه تجارت ایران و هیات همراه روز سه‌شنبه به منظور بررسی مشکلات بازارچه سیرانبند و منطقه ویژه اقتصادی از این مناطق در شهرستان مرزی بانه بازدید کردند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1428076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =