سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات چه گفت؟ /روایت یک عضو شورایعالی سیاستگذاری را بخوانید

ایرنا نوشت: عضو شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان، تنها نماینده آرای خاکستری و متفاوت را اصلاح طلبان عنوان کرد و گفت: اصولگرایان فکر می‌کردند با بریدن قشر خاکستری از اصلاح‌طلبان، آنها به سمت اصولگرایان می‌روند ولی تجربه انتخابات گذشته نشان داد این قشر هرگز به اصولگرایان روی خوش نشان نمی‌دهند.

سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان آنکه بخشی از اصلاح‌طلبان مثل اصولگراها می‌اندیشند ولی بخشی از آنها هم اصل را بر نظر مردم می‌گذارند و سرمایه اجتماعی را به عنوان مهمترین رکن جمهوریت و مشارکت می‌دانند؛ گفت: در گذشته به این شکل بود که  اگر ۲۰ درصد مردم به اصلاح‌طلبان و ۲۰  به اصولگرایان رای می‌دادند، بقیه رای دهندگان با توجه به شرایط به شخصی رای می‌دادند که وعده‌هایش به خواسته‌های آنها نزدیکتر بود.

میرلوحی ادامه داد: قشر سرگردان و خاکستری، در حال حاضر  تمایلی به رای دادن ندارد. مگر اینکه شرایطی حاکم شود و همه بتوانند به‌طور برابر در انتخابات شرکت کرده و برنامه خود را در معرض قضاوت عامه قرار دهند به طوری که مردم قانع شوند اراده‌ای برای پی‌گیری مطالبات آنها وجود دارد. در این صورت است که خاکستری‌ها جهت گیری خود را مشخص می‌کنند.

مشارکت حداکثری نیاز امروز کشور است 

میرلوحی گفت: انتخابات اسفند ۹۸، شیوع ویروس کرونا، شرایط عمومی کشور و اتفاقاتی که در منطقه و سطح جهان در حال رخ دادن است؛ نشان می‌دهد ما شرایط خاص، ویژه و حساسی را در پیش رو داریم و این سوال مطرح می‌شود که اراده‌ای برای بالا بردن نرخ مشارکت وجود دارد یا قرار است مدل انتخابات اسفند ۹۸ تکرار شود و اقلیتی بر مشارکت حداکثری ترجیح داده شوند؟ اخبار و نشانه‌ها مختلفی وجود دارد. گاهی از برخی مواضع، تکرار اتفاق دوم اسفند ۹۸ استنباط و بعضی مواقع هم نشانه‌هایی از تجدید نظر و گشایش دیده می‌شود.

میرلوحی، مشارکت حداکثری را نیاز امروز کشور ارزیابی کرد و با بیان اینکه گره‌ها و مشکلات کشور با حضور یک جریان گشوده نمی‌شود، گفت: اصولگرایان تمایل دارند انتخابات بعدی به شیوه اسفند ۹۸ برگزار شود. آنها مشارکت، شور و هیجان مردم در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را فراموش نکرده اند به همین دلیل بقای خود ر ا در مشارکت ۲۰ تا ۲۵ درصدی می‌بینند.

میرلوحی گلایه مردم از اصلاح طلبان را یکی از عوامل کاهش نرخ مشارکت در انتخابات گذشته دانست و با طرح این پرسش که این گلایه از کجا نشأت می‌گیرد، یادآور شد: این سوالی است که باید به آن پاسخ داد. مردم می‌گویند شما به وعده‌ها عمل نکردید. به همین دلیل از صندوق رای ناامید شده‌اند و تمایلی به مشارکت ندارند.

این فعال سیاسی بیان کرد: بعد از انتخابات سال ۹۶ و انتخاب اعضای شورای شهر تهران، جوانان زیادی با انگیزه آماده کمک به شورای شهر بودند، پیشنهاد می‌دادند و نهاد شورا را از آن خود می‌دانستند اما اکنون دیگر ناامید شدند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران برای محور قرار دادن شهر و اصلاح نواقص گذشته نهایت تلاش خود را کردند. لذا ناراحتی مردم و بدنه حامی اصلاح‌طلبان از مشکلات بزرگتری ناشی می شود که در کشور به وجود آمده است.

وی، ریشه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بی برنامگی در سطح کلان توصیف کرد و افزود: گروهی عملاً  اصلاح‌طلبان را از بدنه رای و حامیان خود جدا کردند و  به مطالبه گرانی تبدیل شده‌اند که با هیچ جریانی ارتباط برقرار نمی‌کنند و در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد. بنابراین اگر مشکلات حل نشود با چنین وضعیتی کشور با چالش‌های جدی مواجه می شود.

میرلوحی درباره استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات، گفت: دو دیدگاه در اصلاح‌طلبان وجود دارد، یکی دیدگاه آنهایی است که در انتخابات اسفند ۹۸ لیست دادند و شرکت کردند، آنها معتقدند با همان فرمان و رویکرد در انتخابات ۱۴۰۰ هم شرکت کنند. مشاهده کردیم در اسفند ۹۸ آنها نتوانستند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند.

عضوشورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی ادامه داد: آنها از بقیه اصلاح‌طلبان گلایه دارند که اگر همه در تهیه لیست مشارکت می‌کردند، مردم می‌آمدند. با وجودی که چند حزب با تابلوی اصلاح‌طلبی اقدام به تهیه لیست کردند ولی چون تفکر اقناعی و نظرات مردم در آن رویکرد انتخاباتی غایب بود، نتیجه‌ای به همراه نداشت. رییس دولت اصلاحات در این مورد به صراحت اعلام کرد که اگر من هم از مردم بخواهم در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

میرلوحی درباره سرخوردگی رای دهندگان خاطرنشان کرد:  دیدگاه دوم مربوط به شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان است. آنها  به این جمع‌بندی رسیدند که با این شیوه لیست ندهند و تاکنون دیدگاه آنها تغییری نکرده است. لذا جز افراد و احزابی که در اسفند ۹۸ لیست دادند، دیگر اصلاح‌طلبان طرفدار حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب و به اصطلاح اجاره‌ای در ۱۴۰۰ نیستند. خرد جمعی اصلاح‌طلبان می‌گوید در آزمونی که شکست آن از پیش معلوم است شرکت نکنند. در انتخابات اخیر مجلس بخشی از اصلاح‌طلبان مدلی بی‌نتیجه را استفاده کردند و نتیجه نگرفتند پس این شیوه نباید تکرار شود.  

216215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =