کارشناسی خودرو، تنها راه‌حل تخصصی تعیین افت قیمت آن

درصورتی‌که قصد خرید و یا فروش خودروی خود را داشته باشید، مسئله افت قیمت خودرو برای شما اهمیت خواهد یافت. خودروهای صفرکیلومتر توسط شرکت سازنده تعیین قیمت می‌شوند ولی خودروهای دست‌دوم در این میان از قیمت‌های مختلف و متفاوتی برخوردار هستند.

واقعیت اینجاست که هر خودرویی پس از گذشت مدت‌زمانی دچار افت قیمت به‌طور طبیعی خواهد شد که این مسئله را می‌توان تحت عنوان استهلاک خودرو در نظر گرفت. ولی درصورتی‌که خودرو دارای مشکلات و خرابی‌های دیگری مانند تصادفات و یا خرابی قطعات فنی باشد، افت قیمت آن با استهلاک متفاوت است. تشخیص قیمت واقعی هر خودرو تنها با کارشناسی خودرو انجام‌پذیر خواهد بود. چرا که تقریباً هیچ دو خودرویی شرایط کاملاً یکسان ندارند تا بتوان آن‌ها را ملاک و معیاری برای قیمت دیگری قرار داد.

افت قیمت خودرو شامل چه مواردی است؟

افت قیمت خودروها به‌طور طبیعی شامل برخی از موارد مانند مدل خودرو، میزان کیلومتر کارکرد خودرو، میزان باقیمانده بیمه، تخفیف بیمه، تصادفات و تعویض قطعات است. برخی از این موارد مانند سال تولید خودرو عددی مشخص و غیرقابل کتمان خواهد بود اما بقیه موارد می‌تواند به‌نوعی دیگر جلوه کند. برای مثال کیلومتر خودروها در هر نوعی که باشند قابل دست‌کاری و یا کم کردن هستند. ممکن است در بسیاری از خودروها حتی این کم کردن کیلومتر توسط دستگاه‌های مختلف نیز قابل‌تشخیص نباشد.

تصادفات، تعویض قطعات و همچنین مشکلات فنی و آبش نیز از جمله مواردی هستند که به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست و می‌توانند توسط فروشنده خودرو به‌راحتی مخفی شوند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ایجاد خسارت‌های چندمیلیونی پیش از خرید حتماً اقدام به کارشناسی خودرو کنیم.

کارشناس خودرو چگونه افت قیمت آن را تعیین می‌کند؟

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد افت قیمت خودرو و محاسبه آن تحت تأثیر عوامل و پارامترهای مختلف و متعددی است که بایستی یک شخص کارشناس با تخصص حرفه‌ای خود بتوانند آن‌ها را در کنار هم چیده و قیمت برآوردی خود را محاسبه نماید.

پیش از آن که به محاسبه قیمت در کارشناسی خودرو بپردازیم بهتر است با انواع تصادفات و افت قیمت‌های آن‌ها آشنا شویم. در برخی از موارد خودروهایی که دچار تصادف شده‌اند را نمی‌توان به‌طور کامل تعمیر کرد. برخی از این خودروها از چرخه مصرف خارج شده و برخی از قطعات آن‌ها به‌عنوان قطعات خودروهای اوراقی در بازار دست‌دوم فروخته می‌شود. بخشی دیگر از خودروها هستند که نیاز به تعمیرات اساسی و یا تعویض قطعات اصلی دارند؛ برای مثال ممکن است خودرویی در تصادف نیاز داشته باشد که کاپوت آن به‌طور کامل تعویض شود و یا ممکن است خودروی بر اثر چپ کردگی نیاز به تعویض اتاقه داشته باشد. این دسته از خودروها با افت قیمت بسیار زیادی در زمان فروش روبرو هستند. دسته دیگری از خودروها در تصادفات دچار خسارت‌های زیادی نشده‌اند و با تعمیراتی مانند صافکاری قابل بازگردانی به چرخه مصرف هستند. این خودروها علی‌رغم آن که نسبت به دو خودروی رده پیش افت قیمت کمتری را تجربه می‌کنند ولی نسبت به خودروهای هم‌رده و هم کارکرد خود که دچار تصادفات نشده‌اند، از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

دقت داشته باشید که در بسیاری از موارد صافکار و یا نقاش حرفه‌ای می‌تواند آن‌چنان خوب عمل کند که مصرف‌کنندگان معمولی قادر به تشخیص خرابی و یا تعویض قطعات خودرو نشوند. بنابراین در این زمان نیاز است که شما از کارشناسی خودرو پیش از خرید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید تعویض قطعات باقیمت‌های روز بازار ممکن است ضررهای چندمیلیونی را برای شما ایجاد نمایند. در برخی از موارد حتی دیده شده است که تعویض برخی از قطعات علاوه بر ضرر و زیان‌های مالی برای خریدار خودرو ممکن است ضررهای جانی را نیز در پی داشته باشد.

خودروهایی که نیاز به تعویض قطعات و یا اتاق ماشین دارند، به‌طور معمول ۴۰ تا ۶۰ درصد نسبت به خودروهای هم‌رده خود دارای افت قیمت بیشتری هستند. علاوه بر این‌ها خودروهایی که دارای ضرب‌دیدگی‌ها و صافکاری در قسمت‌های مختلف شده‌اند نیز بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افت قیمت را تجربه خواهند کرد. همه این موارد به‌اضافه موارد دیگری مانند مشخصات فنی و آپشن های خودرو در کارشناسی خودرو لحاظ می‌شوند.

دقت داشته باشید هزینه‌ای که برای کارشناسی خودرو پرداخت می‌شود در برابر ضرر و زیان‌های مختلفی مانند تعویض قطعات ای که ممکن است به چشم شما واقعاً عدد و رقم بسیار کمتری خواهد بود بنابراین بهتر است پیش از خرید هر خودروی آن را کارشناسی کرده و خودروهایی را که کارشناسی نشده‌اند خریداری نکنید.

کارشناسی خودرو، حلقه گم شده معاملات خودرویی

راهکار مناسب در تعیین افت قیمت خودرو را تنها می‌توان کارشناسی خودرو به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای دانست. همراه مکانیک موسس اولین و بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروهای کارشناسی‌شده در کشور است که در سال ۹۲ برای اولین بار خدمت کارشناسی خودرو تخصصی در محل را در ایران ارائه کرد.

برای این‌که در جایگاه خریدار خودرو و یا فروشنده از قیمت واقعی خودرو اطمینان حاصل نمایید و دچار ضرر و زیان ناشی از اشتباهات خرید نشوید، دو راه حل پیش روی شماست:

  • با مراجعه به سایت همراه مکانیک، درخواست کارشناسی خودرو ثبت کنید تا کارشناس همراه مکانیک در حداکثر ۳۰ دقیقه به محل خودرو مورد نظر شما مراجعه کند و قیمت گذاری دقیقی روی خودرو به شما پیشنهاد دهد.
  • از نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده همراه مکانیک به آدرس hamrah-mechanic.com/cars-for-sale بازدید کرده و خودروی آینده خود را از بین موارد موجود در نمایشگاه انتخاب کنید. گزارش کامل کارشناسی این خودروها در سایت و اپلیکیشن‌های همراه مکانیک موجود است و در صورت انتخاب از بین این خودروها، ضمانت‌نامه معتبر و پرداخت خسارت کارشناسی دریافت خواهید کرد تا خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد.

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430589