قدرت‌نمایی ارتش برای پهپادهای آمریکایی در تنگه هرمز

رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش تحت فرماندهی قرارگاه ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران و نظارت فرمانده و ناظران قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) از صبح امروز و به مدت سه روز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز با رمز مقدس یا سیدالشهداء(ع) آغاز شد، رزمایشی که با حضور یگان هایی از نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی پدافند و نیروی زمینی ارتش برگزار می شود و  گستره آن دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی تعریف شده است و بنا به گفته امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ این رزمایش به مدت سه روز ادامه دارد.

پیام رزمایش مقتدرانه ارتش در تنگه هرمز

بنا به گفته امیر سیاری این رزمایش در سه مرحله اشراف اطلاعاتی، تاکتیکی و نمایش قدرت اجرا می شود و  شناورهای سطحی، زیرسطحی، پروازی‌ و بخشی از تجهیزات و تسلیحات موجود در سازمان رزم ارتش در این رزمایش حضور دارند که از مهمترین آنها حضور قدرتمند زیردریایی بومی فاتح است.

در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آبهای سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهمترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه‌سطح و سطح به هوا و سامانه های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی، یگان های پروازی و پهپاد مورد تست و آزمایش قرار خواهند گرفت.

همچنین بر اساس آنچه که روز گذشته دریادار سیاری بیان کرده بود، برای نخستین بار پهپاد ایرانی و دوربرد سیمرغ و زیر دریایی فاتح در این رزمایش مورد استفاده قرار خواهند گرفت و شعار رزمایش «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی»  است تا دشمنان جمهوری اسلامی بدانند که در صورت بروز هرگونه خطای راهبردی از سوی آنها، جغرافیای نبرد و صحنه پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات آنها، منحصر به منطقه غرب آسیا نخواهد بود و با صحنه‌ای وسیع از نبرد مواجه خواهند شد.

عملیات مشترک تاخت آبخاکی 

در این رزمایش همچنین، تکاوران و تفنگداران دریایی ارتش نیز عملیات مشترک و پیچیده آبخاکی را در سواحل مکران به صورت دوسویه اجرا کردند. در این عملیات هجومی و آفندی که به منظور تصرف ساحل مورد نظر طراحی و اجرا شد،  تجهیزات شناوری و پروازی نیروی دریایی و نفربرهای دوزیست نیروی زمینی با پشتیبانی جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند.

در تمام مدت اجرای عملیات آبخاکی پوشش کامل آسمان و فضای منطقه توسط چشمان همیشه بیدار نیروی پدافند هوایی ارتش تامین و با استفاده از انواع حساسه‌های موجود در منطقه، سامانه‌های راداری و موشکی و بهره‌گیری از یگان‌های پروازی با سرنشین و بدون سرنشین با هدایت قرارگاه پدافند هوایی در قالب شبکه یکپارچه، امنیت کامل فضای منطقه رزمایش برقرار شد.

اخطار پدافندهوایی ارتش به پهپادهای آمریکایی 

از روز گذشته و بعد از اعلام خبر آغاز برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش، قرارگاه پدافند هوایی با اعلام هشدار به پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین بیگانه که در نزدیکی محل برگزاری رزمایش پرواز می‌کردند،‌ به آنها به منظور فاصله گرفتن از حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش اخطار داد که بنا به روایت سخنگوی رزمایش، در همین مدت، تغییر رفتار محسوس پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی را سبب شد.

امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش در این باره گفت:« طی مدت برگزاری این رزمایش شاهد فعالیت متفاوت و متمرکز پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی برای جمع آوری اطلاعات از منطقه رزمایش بودیم، این فعالیت‌ها توسط سامانه‌های شناسایی سیگنالی ارتش کشف شد و پرنده‌های بدون سرنشین از سوی پدافند هوایی اخطار گرفتند و پس از احراز میزان آمادگی سامانه‌های مراقبتی، شناسایی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به ترک منطقه شدند.»

سرنگونی یک پهپاد متخاصم توسط موشک شلمچه

در ادامه رزمایش بزرگ ارتش، موشک بهینه شده شلمچه نیروی پدافند هوایی تحت هدایت عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی موفق به انهدام هدف متخاصم شد. پرنده متخاصم که یک هدف با سرعت بالا و در ارتفاع زیاد در حال پرواز بود و قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، درحالی‌که از سطح مقطع راداری بسیار کمی برخوردار بود، توسط سامانه‌های راداری تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) کشف و به منظور رهگیری و انهدام به سامانه پدافندی بومی نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار شد که با شلیک موفق موشک سطح به هوای بهینه شده شلمچه از این سامانه، سرنگون شد.

انهدام اهداف سطحی توسط جنگنده‌های نهاجا

همچنین  در مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش، جنگنده بمب‌افکن‌های F-۴ نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده، نقطه‌زن و ارتقا یافته هوابه‌سطح، اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.

حضور عملیاتی اولین پهپاد رزمی ارتش

امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، در این رزمایش بزرگ ارتش، از حضور علمیاتی تجهیزاتی در حوزه هوایی خبر داد و گفت: برای نخستین بار حضور عملیاتی پهپاد کمان بعنوان اولین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است را خواهیم داشت که ماموریت رزمی محوله را انجام خواهد داد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430967

برچسب‌ها