گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی هر از گاهی سعی در ایجاد اخلال در مناطق مرزی جنوب شرقی کشور می‌کند و به عنوان یک گروه جنایتکار اقدامات تروریستی خود را در این منطقه انجام می‌دهد.

یاسر حسینی:مقابله با این گروه و اهداف آنها از انجام چنین عملیاتی موضوع گفت‌وگو با استاندار سابق سیستان و بلوچستان بود. حسین امینی در این گفت‌وگو از تلاش خود و همکارانش در دولت دوم اصلاحات برای بزرگ نشدن و بزرگ نکردن ریگی و انزوای او سخن گفت و ادعای اینکه در دولت خاتمی با عبدالمالک به شکل مناسب برخورد نشده است را رد کرد و نادرست خواند.

آقای امینی! در دوره‌ای از دولت آقای خاتمی شما استاندار استان سیستان و بلوچستان بودید، در خصوص گروه ریگی و اینکه گفته می‌شود ریگی در ابتدا از خبر بیارهای مرزهای شرقی بوده و اشتباه تیم‌های امنیتی در دولت گذشته باعث رشد و بزرگ‌شدن او شده چه نظری دارید؟
از سال 81 که به عنوان نماینده دولت اصلاحات در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت شدم، عبدالمالک ریگی به عنوان یک شرور، فراری و جنایتکار مطرح بود و هر از گاهی هم اقدام به ترور و آدم‌ربایی و حرکات کور می‌کرد، پس او نمی‌تواند به عنوان یک خبر بیار محسوب شود. ریگی یک فرد جنایتکار بود و حتی در آن زمان نیز در 3 یا 4 مورد اقدام به ربودن گردشگران خارجی کرده بود که خوشبختانه فعالیت‌های نیروی انتظامی و تیم‌های عملیاتی در مقابله با این موارد موفق بود چرا که توانستیم بدون هیچ باجی آنها را آزاد کنیم.

شما به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس شورای تأمین استان در آن سال‌ها چه اقداماتی در مقابله با این گروه انجام دادید؟
تلاش ما در آن زمان بر بزرگ نشدن و انزوای ریگی بود تا شرایط را به سمتی ببریم که ریگی نه تنها بزرگ نشود که در میان اطرافیانش نیز منزوی شود که تا حدود زیادی در این بخش موفق بودیم چرا که امنیت و احساس آرامش مردم بیشتر شد، اما در دولت کنونی اقدامات صورت گرفته نتوانسته منجر به ارتقای وضعیت آرامشی و امنیت روانی مردم شود.

به نظر شما هدف گروه ریگی از این اقدامات چیست و استمرار حرکات او چه تبعاتی خواهد داشت؟
او و گروهش تلاش دارند تا منطقه را نا امن جلوه دهند و از طریق این نمایش نیز بتواند خود را مطرح کرده و برای خود حامی دست و پا کند. عبدالمالک کوچک‌تر از آن است که بتواند در کشور ناامنی ایجاد کند و باید به‌گونه‌ای حساب شده با او مقابله کرد. احساس نا امنی مردم و نگرانی‌های روحی و روانی آنان خواست و به نفع ریگی است و باید برای ارتقای احساس امنیت و از بین بردن این نگرانی‌ها تلاش ویژه‌ای شود.

برای جلوگیری از زمینه گسترش فعالیت گروه‌های این‌چنینی و ارتقای امنیت سیستان و بلوچستان چه باید کرد؟
ببینید! ایجاد امنیت را نباید صرفاً در استفاده از تفنگ و فعالیت‌های نظامی دید. ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری برای کار جوانان از عوامل اصلی ایجاد امنیت در سیستان و بلوچستان است. در دولت قبل ما با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی سعی در افزایش ضریب اشتغال و ایجاد امنیت خاطر در شهروندان داشتیم. از طرفی باید برای ایجاد امنیت مردم را نیز دخالت داد. باید در استان زمینه همکاری و مشارکت اقشار مختلف جامعه جهت تأمین امنیت فراهم شود و این احساس در مردم به‌وجود بیاید که مشارکت آنها در ایجاد امنیت در جامعه تأثیرگذار است و باید برای بهبود شرایط گام بردارند.

یکی از الگوهایی که برای تأمین امنیت در مناطق خاص با ویژگی قبیله‌ای و عشیره‌ای تجویز می‌شود استفاده از قابلیت‌های بومی و محلی و توانمندی شهروندان است، فکر می‌کنید برای تحقق حضور مردم در این زمینه چه اقداماتی لازم است؟ 
مردم برای ارتقای وضعیت امنیتی استان آمادگی کامل و همه‌جانبه دارند. نباید این‌گونه اقدامات کور را به حساب مردم شریف بلوچ یا اهل تسنن منتصب کرد. مردم بلوچ و اهل تسنن بارها انزجار خود را از این‌گونه اقدامات اعلام کرده‌اند و برای مقابله با این گروه‌ها تلاش‌های جدی داشته‌اند و این انتصاب دادن‌ها باعث ناراحتی آنها می‌شود. مردم بلوچستان وفادار به نظام هستند و علما و مولوی‌های بلوچ نیز بارها تنفر خود را از این حرکات اعلام کرده و آنها را محکوم کرده‌اند. اگر زمینه کار و اشتغال در این استان بیشتر شود نا امیدی در آنها کمتر خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =