معاون دادگستری همدان: احداث ۴۵۰ ویلای غیرمجاز در باغ‌های یکی از شهرستان های استان همدان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: ۴۵۰ ویلای غیرمجاز با متراژهای بالا در باغ های یکی از شهرستان‌های همدان ساخته شده که نبود نظارت کار را به این مرحله رسانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ عباس نجفی در کارگاه آموزشی بررسی زمینه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغات ویژه قضات و مدیران امور اراضی استان همدان گفت: قانون حفظ کاربری اراضی سالهاست تصویب شده است اما جای سوال وجود دارد که چه اندازه توانسته‌ایم در این حوزه موفق عمل کنیم.

وی افزود: در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً حفظ کاربری صورت گرفته باید بگوییم خیر، حتی دو جانبه خسارت دیده‌ایم زیرا هم منابع، و هم کاربری اراضی را از دست داده‌ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بابیان اینکه وقتی یک‌زمین کشاورزی به بنا تبدیل می‌شود لایه‌های خاک از بین می‌رود و قابلیت کشت خود را نیز از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: به دلیل فقدان اراده، ابزار تأمین نشده است و قانون بر کاغذ مانده و اگر بخواهیم با این روش پیش برویم عملاً هیچ احیای کاربری صورت نگرفته و هرساله میزان اراضی زیر کشت کاهش پیدا می‌کند.

نجفی تاکید کرد: در غالب موضوعات مانند تخریب سازه‌های غیر مجاز رسانه‌ها وجهه سلبی موضوع را می‌بینند و سازمان جهاد کشاورزی باید تمام همت خود را به کار گیرد تا به این نقطه نرسیم و ساخت و سازی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه در استان همدان تعداد محدودی گشت وجود دارد که با این حجم اراضی اگر گشت‌های ما تمام شبانه‌روز بچرخند باز هم کفاف کل استان را نیز نمی‌دهند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند با استفاده از امکانات به روز و نقشه‌های ماهواره‌ای، به صورت لحظه‌ای رصد و تغییرات را مشاهده کند همچنین در صورت اطلاع از تخلف، مأموران جهاد کشاورزی نیاز به حکم ندارند و در ابتدای کار باید جلوی ساخت و ساز را بگیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اظهار داشت: قریب به ۴۵۰ ویلا با متراژهای بالا در باغات یکی از شهرستان‌های همدان ساخته شده که این ساخت‌وسازها یک شبه صورت نمی‌گیرد و عدم نظارت و کنترل در ابتدای کار موجب این رخداد می‌شود.

نجفی ادامه داد: پیشگیری مستلزم آگاهی بخشی است ضمن اینکه بسیاری از کشاورزان از اینکه تغییر کاربری جرم محسوب می‌شود، اطلاعی ندارند و این امر نشان می‌دهد در این بخش درست عمل نکرده‌ایم لذا اطلاع‌رسانی، آموزش و به کارگیریابزارها و تجهیزات لازم در این باره بسیار با اهمیت است.

وی با بیان اینکه قبل از شروع کار اصلاً نباید اجازه تغییر کاربری بدهیم، افزود: در بخش اجرا نیز باید پس از تخریب؛ محل از نخاله‌های ساختمانی تخلیه شود، همچنین سازمان جهاد کشاورزی برای فردی که خسارات وارد کرده دادخواست مطالبه ضرر و زیان بدهد و اعاده وضع به حال سابق صورت بگیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اضافه کرد: بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی باید در همه ساخت‌وساز های غیر مجاز در هر مرحله‌ای که است ورود پیدا کند اما متأسفانه بعد از تغییرکاربری نه تنها به  طرح مسئله اقدام نشده بلکه بعد از تکمیل ساخت و ساز و بعد از سال‌ها تازه طرح دعوا می‌کنند که چنین مسائلی باعث سو استفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1431225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =