یک سفر مهم و یک نشست کارساز

در هفته گذشته سفر وزرای خارجه سوئیس و هند به تهران و نشست مجازی میان روسای جمهور ترکیه و ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

مهسا مژدهی: در هفته ای که گذشت، وزیرخارجه سوئیس برای دیدار با مقامات کشورمان در سفری سه روزه وارد تهران شد. رسانه ها این سفر را مورد توجه ویژه قرار دادند. از سوی دیگر وزیر خارجه هند هم به ایران سفر کرده بود. در کنار این سفرها روسای جمهور ایران و ترکیه هم با یکدیگر در نشستی مجازی دیدار تازه کردند تا در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور گفتگو کنند.

سوئیس چه پیامی برای تهران داشت؟ 

 یک مقام سوئیسی که اخیرا همراه وزیر امور خارجه این کشور به ایران سفر کرده بود، از جاری بودن حیات اقتصادی در ایران به رغم سخت‌ترین تحریم‌ها سخن گفت و اینکه به موازات تحریم‌ها، چرخ اقتصاد آن در حرکت است.  «توماس میندز» از اعضای شورای ایالتی کانتون شافهاوزن سوئیس در مصاحبه ای با شبکه «سوئیس اینفو» تاکید کرده است با توجه به تجربه ای که در سفر اخیر به ایران داشته و شناختی هرچند مختصر که در این سفر حاصل کرده، تنها از طریق برداشته شدن تحریم های موجود علیه این کشور می تواند وارد فاز گفت و گو با آن در خصوص موضوع های گوناگون شد.

گمانه زنی های زیادی در مورد اینکه وزیرخارجه سوئیس در تهران به دنبال چیست اتفاق افتاد. ازجمله مهمترین برنامه های کاسیس دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان بود. در ابتدا دیدارهایی با حضور دو هیأت از ایران و سوئیس برگزار شد و در ادامه دیدارهای خصوصی صورت گرفت. در دیدار  ظریف و کاسیس آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی شامل موضوعات و مسائل مرتبط با سوریه،یمن، روابط تجاری میان دو کشور،کانال مالی سوییس، برجام و سیاست های خصمانه ایالات متحده در راستای خرابکاری در روابط عادی سیاسی و اقتصاد خارجی ایران مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین  وزارت امور خارجه سوییس در پیامی توییتری ابراز تمایل شرکت‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا را اعلام کرد. 

روزنامه تایمز آف اسراییل در مطلبی با اشاره به اهمیت راه اندازی کانال سوئیس برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران اشاره کرده و نقش سوئیس را برای تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن مهم تلقی کرده است.

ویسایت سوئیس اینفو در مطلبی در همین راستا نوشت: یکی از اقدامات مهم سوئیس آزادی مایکل وایت ‌سرباز نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود که در قبال آن مجید طاهری دکتر ایرانی آمریکایی نیز آزاد شد و به ایران بازگشت. این وبسایت همچنین به نقش سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان سعودی نیز اشاره کرد و نوشت از سال 2019 این کشور حافظ منافع ایران در کانادا نیز شده است. دیپلمات‌های سوئیس در سال‌های گذشته توانستند در تبادل زندانی میان ایران و امریکا نقش مثبتی ایفاء کنند. در سال ۲۰۱۶ میلادی چند زندانی دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی توانستند از طریق سوئیس به آمریکا بازگردند و در مقابل هفت ایرانی نیز از زندان‌های آمریکا آزاد شده و به ایران بازگشتند.

ظریف بعد از دیدار خود با وزیرخارجه سوئیس در یک توئیت نوشتخرسندم که در یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیکمان، میزبان وزیر خارجه سوئیس بودم. این روابط بر مبنای احترام متقابل تداوم دارد. گفت‌وگوهایی عالی در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی داشتیم. ضمن آنکه از تلاش‌های سوئیس جهت کاستن از آثار خرابکاری ایالات متحده تقدیر می‌کنیم، اما بازگشت به تجارت عادی اولویتی جهانی است.

وزیر خارجه سوئیس هم در پایان سفر به ایران به دیدار خود با رئیس جمهور ایران و گفت وگوهای انجام شده اشاره کرد.  «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر خود به ایران در پیامی توئیتری به دیدار خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران اشاره کرد و نوشت که تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق هسته ای ایران و ثبات در منطقه انجام شد.وی در ادامه این پیام توئیتری تعدادی از عکس های دیدار خود با رئیس جمهور ایران را منتشر کرد و لینک بیانیه وزارت خارجه سوئیس درباره این سفر را قرار داد.

در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که ثبات منطقه ای در خاورمیانه اولویت سیاست خارجه سوئیس به شمار می آید و کاسیس در این دیدار آمادگی سوئیس برای ادامه پیشبرد گفت و گوهای سازنده میان کشورهای منطقه را اعلام کرده است.وزارت خارجه سوئیس در این بیانیه از ایران خواسته تا به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد.

کاسیس با اشاره به کانال تجاری بشردوستانه سوئیس، این کانال مالی را نمونه خوبی از همکاری ایران و سوئیس توصیف کرد.
 

یک نشست مجازی مهم

نشست تازه بین روسای جمهور ایران و ترکیه با انتشار بیانیه ای همراه شد که در آن دو کشور به گسترش روابط اقتصادی و امنیتی با یکدیگر اشاره کردند.   میدل ایست مانیتور نوشت: وزارت ارتباطات ترکیه در بیانیه ای روز گذشته اعلام کرد که ششمین جلسه شورای عالی همکاری ایران و ترکیه برگزار شد. بر این اساس رجب طیب اردوغان و حسن روحانی روسای جمهور دو کشور، ریاست جلسه را برعهده داشتند. اردوغان گفت: "ما تاکنون تصمیمات مهم زیادی را در محدوده شورا اتخاذ کرده ایم ، همچنین در سال 2018 پنجمین نشست را در آنکارا برگزار کردیم. گفتگوی بین ترکیه و ایران نقش تعیین کننده ای در حل بسیاری از مشکلات منطقه ای دارد. فکر می کنم که همکاری ما با کاهش شیوع پاندمی  به سطح قبلی خود باز می گردد."

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در خصوص برگزاری این نشست در توئیترش نوشت: " ششمین نشست سازنده شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور روحانی و اردوغان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد. روسای جمهور و چند تن از وزرا، همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در خصوص تجارت، امور بانکی، سلامت و توسعه منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند."

مقامات در مورد روابط دو جانبه و مراحلی که در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا منجر به همکاری بیشتر شود،  بحث و گفتگو کردند.

وبسایت میدل ایست آی در مورد این نشست نوشت: وزارت ارتباطات ترکیه در بیانیه ای  اعلام کرد که ششمین جلسه شورای عالی همکاری ایران و ترکیه برگزار شد. بر این اساس رجب طیب اردوغان و حسن روحانی روسای جمهور دو کشور، ریاست جلسه را برعهده داشتند.

 اردوغان گفت: "ما تاکنون تصمیمات مهم زیادی را در محدوده شورا اتخاذ کرده ایم ، همچنین در سال 2018 پنجمین نشست را در آنکارا برگزار کردیم. گفتگوی بین ترکیه و ایران نقش تعیین کننده ای در حل بسیاری از مشکلات منطقه ای دارد. فکر می کنم که همکاری ما با کاهش شیوع پاندمی  به سطح قبلی خود باز می گردد."

 محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در خصوص برگزاری این نشست در توئیترش نوشت: " ششمین نشست سازنده شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور روحانی و اردوغان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد. روسای جمهور و چند تن از وزرا، همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در خصوص تجارت، امور بانکی، سلامت و توسعه منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند."



مسافری از هند

رسانه‌های هند روز چهارشنبه به صورت گسترده سفر سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه این کشور به تهران را بازتاب داده و آن را برای گسترش روابط هند و ایران مهم تلقی کردند.

 نشریه‌های "پرینت"، "هندوستان تایمز"، "ایندین اکسپرس"، "تایمز او ایندیا" و همچنین شبکه‌های خبری " نیوز ۱۸"، "زی نیوز"، "ایندیا تودی" و "تایمز نو" موضوع سفر جایشانکار به ایران را مورد توجه قرار دادند.  نشریه "تایمز او ایندیا" نوشت: سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند پیش از سفر به روسیه برای شرکت در سازمان همکاری شانگهای، در ایران توقف کرد. 

 این اولین سفر رسمی وزیر امور خارجه هند به یک کشور خارجی پس از وقوع بیماری همه گیر کرونا بود. 

این نشریه هندی افزود: اما سفر جایشانکار به ایران از دو لحاظ اهمیت دارد. اول اینکه هند به دنبال افزایش همکاری‌ها با ایران در ارتباط با افغانستان است. با توجه به مذاکرات آتی گروه طالبان و دولت افغانستان و خروج آمریکا از افغانستان، هند قصد دارد منافع خود را در افغانستان حفظ کند و برای دست یابی به این هدف به کمک تهران نیاز دارد.  جنبه دوم مورد اهمیت در سفر جایشانکار به ایران، مخالفت هر دو کشور با رواج افراط گرایی در افغانستان است. هند به دنبال یافتن یک نقطه نظر مشترک با ایران در افغانستان در زمینه مبارزه با افراط گرایی است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: با وزیر خارجه هنددرباره گسترش روابط دوجانبه و تجارت مذاکره کرده و در خصوص مسائل مهم منطقه ای به تبادل نظر پرداختیم.  محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود در خصوص سفر وزیر خارجه هند به تهران نوشت:

«از میزبانی همتای هندی‌ام، سوبرامانیام جایشانکار، برای گفتگوی امروز در تهران خرسندم. درباره گسترش روابط دوجانبه و تجارت مذاکره کرده و در خصوص مسائل مهم منطقه به تبادل‌نظر پرداختیم. تعامل فعال با همسایگان، اولویت اصلی ماست.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه همزمان با ورود وزیر امور خارجه هند توئیتی را در این باره منتشر کرد. خطیب زاده نوشتتنها دو روز بعد از سفر وزیر دفاع هند به تهران، امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از سوبرامانیام جیشنکار وزیر امور خارجه هند میزبانی می‌کند. در طول گفت‌وگوها، دو طرف بر اراده خود برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه در همه ابعاد تأکید کردند.

مقامات کشورمان در هفته گذشته دست به سلسله دیدارهایی با مقامات خارجی زدند که بیشتر به موضوع گسترش روابط اقتصادی با جهان اشاره داشت. بسیاری از رسانه ها وزیرخارجه سوئیس را پیام آوری از سوی واشنگتن تلقی کردند. به نظر می رسد که آنچه از تهران به آمریکا مخابره شد، این بود که دیپلماسی اقتصادی و سیاسی ایران با سرعت در حال پیشرفت و ائتلاف علیه غرب و اتاق بیضی همچنان سرگرم تحریم است.
 

بیشتر بخوانید:

ششمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه چه پیامی داشت؟

رمزگشایی از یک سفر دیپلماتیک؛ سفری که یکصد سال روابط دیپلماتیک را پررنگ‌تر کرد

بازتاب سفر وزیر خارجه هند به ایران در رسانه‌های این کشور

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1431276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =