۲ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
مرگ کامل طرح صلح 2002

الی کوهین وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که رژیم متبوعش انتظار دارد در سال جاری علاوه بر امارات با دو کشور دیگر در حوزه خلیج فارس روابط‌اش را عادی سازی نماید.

وی طی مصاحبه با خبرگزاری رژیم صهیونیستی این انتظار را در قالب پیش‌بینی هم مطرح ساخت و صحبت از عادی سازی دو کشور دیگر تا پایان سال جاری نمود. وی افزود منافع مشترک رژیم صهیونیستی و کشورهای اسلامی در آفریقا ایجاد جبهه‌ای امنیتی علیه ایران است.
انتشار این خبر در حالی صورت گرفت  که شبکه 12 رژیم صهیونیستی در هفته گذشته به نقل از یوسی کوهین رئیس سازمان جاسوسی موساد اعلام کرده بود که توافق نامه عادی سازی بین اسرائیل و بحرین دو هفته بعد از مراسم امضای توافق امارات و اسرائیل در کاخ سفید، انجام خواهد شد. کوهین گفت این امر نشان می دهد که واشنگتن در تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به توافق بین دو طرف مشارکت داشته است.

 مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جراد کوشنر مشاور ارشد ویژه ترامپ و داماد وی طی هفته‌های اخیر بعد از توافق عادی سازی روابط امارات و اسراییل، از منامه دیدار داشته و با مسئولین بحرینی به طور جداگانه ملاقات کرده بودند. اینکه واقعا سران بحرین با پیش بینی شرایط منطقه‌ای و تبعات آن حاضر به پذیرش ریسک  امضای توافق عادی سازی روابط شده اند، حاکی از اطمینان یافتن کامل از حمایت ایالات متحده آمریکا از حاکمیت ضد مردمی این کشور در قبال تحولات داخلی آن است. بر همین اساس شاید این ادعا نیز درست باشد که بحرین اگر بیش از امارات برای امضای توافق با رژیم صهیونیستی اشتیاق نداشته باشد کمتر از آن ندارد. در همین راستا دونالد ترامپ شب گذشته در توئیتی اعلام داشت که بحرین و اسرائیل نیز نسبت به توافق عادی سازی موافقت کرده اند. در این خصوص اعلام شد ولیعهد بحرین سه شنبه هفته جاری در مراسم امضای توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی حضور خواهد یافت.

بحرین اخیرا با اعتراض به درخواست فلسطین برای برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب برای محکومیت  عادی سازی روابط امارات با اسرائیل از برگزاری این نشست جلوگیری کرد. گزارشات منتشره در خصوص نشست چهارشنبه اتحادیه عرب نیز حاکی آز آن است که بحرین  نقشی اساسی در به شکست کشاندن نشست اتحادیه عرب در اتخاذ موضع واحد در برابر اقدام امارات داشته  است.

وقتی فلسطینی‌ها دریافتند که اتحادیه عرب حاضر نیست در نشستی اضطراری در برابر توافق امارات موضع اتخاذ کند، بناچار منتظر شدند تا در نخستین نشست برنامه‌ریزی شده، مساله را مطرح کنند. آنها پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کردند که در آن به شکل مستقیم نام امارات ذکر شده و توافق با رژیم صهیونیستی نیز محکوم شده بود. پیش‌نویس پیشنهادی فلسطینی‌ها حتی قبل از رسیدن به نشست روز چهارشنبه برای بررسی در سطح وزرای خارجه، با مخالفت جدی بحرین روبه‌رو شد و در نطفه خفه شد.

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطینی، در سخنرانی‌اش به صراحت گلایه‌هایش را از کشورهای عربی بیان کرد و به همه یادآوری کرد که اتحادیه عرب حاضر نشد نشستی اضطراری درباره این موضوع برگزار کند. او همچنین گفت که اگر اتحادیه عرب با توافق امارات و اسرائیل مخالفت نکند، "اینگونه به نظر خواهد رسید که اتحادیه عرب از این توافق حمایت می‌کند، یا با آن همکاری می‌کند، یا دستکم در تلاش است تا آن را لاپوشانی کند"؛ یعنی مرگ کامل طرح صلح سال ۲۰۰۲.

حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در واکنش به نشست اتحادیه عرب چنین گفت: باعث تأسف است که اتحادیه عرب پیش‌نویس محکومیت عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل را رد کرد. وی افزود: عدم توانایی اتحادیه عرب در صدور بیانیه‌ای در محکومیت عادی‌سازی، اسرائیل اشغالگر و دولت آمریکا را برای ادامه سیاست نابودی مساله فلسطین ترغیب می‌کند.

در هرحال اگرچه بنظر می رسد اقدام بحرین در شکست مسئله محکومیت امارات در اتحادیه عرب بدون هماهنگی با عربستان انجام نشده است، ولی دولتمردان سعودی  خود فعلا در انتظار تبعات و پیامدهای توافق امارات با اسرائیل برای تصمیم گیری بعدی خود هستند.  اکنون بحرین نیز خود را به قافله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رسانده با این امید که چتر امنیتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را بالای سر خود داشته باشد. البته باید تاکید کرد که ماههای اتی ابستن تحولات جدیدی خواهد بود، چرا که منامه بیش از ابوظبی با این توافق، حاکمیت لرزان خود را بیش از هر زمان دیگر در معرض فروپاشی قرار می دهد.

*کارشناس امور منطقه

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1431563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =