۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

حضور دریایی آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس می تواند بیانگر این امر باشد که مسدود شدن تنگه هرمز و قطع صادرات نفتی از این مسیر در صورت بروز بحران های سیاسی می تواند تا چه حد برای قدرت های بزرگ اقتصادی شرق و غرب نگران کننده و خطرآفرین باشد.

 البته لازم به ذکر است که در صورت بروزبحران این چنینی صنعت نفت کشورهای چین و ژاپن حتی بیش از غرب با چالش روبرو خواهد شد .
به گزارش شبکه دریایی به نقل از "لویدزلیست"، شواهد و قرائن حاکی از آن است که با توجه به بحران های سیاسی در خاورمیانه و تداوم ناآرامی ها در جهان عرب و به خصوص کشورهای نفت خیز لیبی ، بحرین و موروکو قیمت نفت همچنان در روزهای آتی نیز به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد .اما شاید در مقایسه با طرح مسدود شدن شاهراه هرمز که از سوی ایران صورت گرفته ، بالارفتن قیمت نفت در بازار جهانی برای غرب و در راس آنها آمریکا در درجه پایین تری از اهمیت قرار داشته باشد .

بر اساس این گزارش، ایران اعلام کرده که در صورت اجرای طرح تفتیش کشتی های ایرانی بر اساس قطعنامه 1749 شورای امنیت سازمان ملل متحد، روند عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز را متوقف خواهد کرد .
گزارش ها حاکی است از آنجا که بسیاری از کشتی های عبوری از کانال سوئز می توانند با گشتن دور آفریقا این کانال را دور بزنند ،پر واضح است که مسدود شدن کانال پر آوازه سوئز نمی تواند تاثیر عمده ای بر صنعت جهانی نفت داشته باشد،اما خلیج فارس خاورمیانه تنها یک راه عبوری برای کشتی های نفتکش دارد و آن هم تنگه باریک و 29 مایل دریایی هرمز است .


بر اساس این گزارش ، حفظ روند عبور نفت از گلوگاه هرمز همواره یکی از دغدغه های فکری آمریکا بوده ، کشوری که حضور گسترده نظامیانش در خاورمیانه خود می تواند تاییدی بر اهمیت نفت خاورمیانه و تاثیر آن بر حیات اقتصادی این کشور باشد.
در این میان گرچه آمریکا 17 درصد نفت خام خود را مستقیما از کشورهای منطقه خاورمیانه تامین می کند اما این تنها آمریکا نیست که با مسدود شدن تنگه هرمز با چالش روبرو خواهد شد . کشورهای آسیایی و غول های بزرگ اقتصاد جهانی همچون چین و ژاپن نیز از این بحران در امان نخواهند ماند و شرکت های بزرگ آسیایی با خسارت های جدی روبرو خواهند شد.
بررسی های انجام شده از سوی نشریه لویدزلیست نشان می دهد که تنها در سال 2010 میلادی روزانه به طور متوسط 15 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور کرده که این میزان حدود یک سوم نفت صادراتی به جهان از این منطقه ارزیابی شده است . متوسط میزان نفت عبوری از این تنگه طی پنج سال اخیر روزانه 15.5 میلیون بشکه گزارش شده است .


گرچه گفته می شود ژاپن ، کره جنوبی و تایوان تلاش کرده اند که در سالهای اخیر از میزان وابستگی خود به تنگه هرمز بکاهند اما همچنان حدود نیمی از این میزان نفت به چین ژاپن کره جنوبی و تایوان فرستاده می شود . تنها در سال 2010 چین و کره جنوبی هر یک روزانه 1.9 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز به مقصد کشورهایشان عبور داده اند که سهم ژاپن و تایوان از این میزان نفت به ترتیب روزانه 2.97 و 0.67 میلیون بشکه ارزیابی شده است .برای کشورهای ژاپن کره جنوبی و تایوان بیش از 70 درصد نفت خام وارداتی از تنگه هرمز عبور می کند که برای چین این رقم 42 درصد است.
در سال 2010 میزان وابستگی چین به عبور نفت از تنگه هرمز با افزایش همراه بوده و از 37 درصد در سال 2006 به 42 درصد افزایش یافته است.طی 5 سال اخیر میزان واردات نفت خام چین از کشورهای خاورمیانه حدودا دو برابر شده و از روزانه یک میلیون بشکه در سال 2006 به حدود روزانه 2 میلیون بشکه در 2010 افزایش یافته است . بسیاری از متخصصان نفتی بر این اعتقادند که میزان وابستگی چین به نفت خاورمیانه در سالهای آتی همچنان به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد .


گزارش ها حاکی است همواره ایجاد بحرانی در یک مسیر تجاری دریایی موجب شده که کشورها به مسیر جایگزین بی اندیشند و این در حالی است که برای تنگه هرمز هیچ جایگزینی وجود ندارد .تنها راهی که شاید بتواند زمینه ساز دور زدن این تنگه شود خط لوله است که البته گنجایش این خط لوله ها نمی تواند با گنجایش نفت عبوری روزانه از تنگه هرمز برابری کند.


خط لوله جیهان از عراق به ترکیه دارای ظرفیتی برابر با 1.6 میلیون بشکه در روز است و در حال حاضر در مجموع تنها روزانه 5 میلیون بشکه نفت از کشورهای خاورمیانه بدون نیاز به تنگه هرمز و از طریق خط لوله به خارج صادر می شود .در سال 2011 با افتتاح خط لوله امارات از "هابشان" به "بندر فجیره" روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت دیگر نیز از طریق خط لوله به بیرون صادر خواهد شد .
اما با این حال این میزان گنجایش برای صادرات خط لوله ای نفت نمی تواند با صادرات روزانه 15 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز برابری کند ، بنابر این در صورت مسدود شدن این تنگه به جرات می توان گفت که تجارت نفتی در منطقه متوقف خواهد شد .


در پایان این گزارش آمده است ، مسدود شدن کانال سوئز تنها روند صادرات کالا به اروپا را کند می کند و این در حالی است که توقف فعالیت تنگه هرمز می تواند به معنای بی رونق شدن صنعت نفت بسیاری از قدرت های اقتصادی جهان در آسیا و غرب باشد.

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    موروکو چیه؟ مراکش مجید جان ،‌ مترجمه داریم ها؟