رونمایی از «فرمان تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه»

مهر نوشت: همزمان با سالروز تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه روزشمار جنگ ایران و عراق جلد اول کتاب سی و هشتم با عنوان «فرمان تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و رونمایی شد.

این روزشمار شامل وقایع نظامی، سیاسی و اقتصادی ۳۱ مرداد ۱۳۶۴ تا ۷ مهر ۱۳۶۴ است.

از مهم‌ترین حوادث این دوره حملات عراق به خارک با هدف قطع شریان اقتصادی ایران و وادار کردن کشور به پذیرش صلح است. عراق با دستیابی به جنگنده‌های جدید فرانسوی، میگ ۲۵، میگ ۲۷ و سوخوی روسی که قادر به پرواز در ارتفاع بالا و مسافت طولانی‌تری بودند از ۲۴ مردادماه سال ۱۳۶۴ تهدیدهای خود برای حمله به خارک را عملی ساخت.

در این دوره ایران نیز در جبهه‌های نبرد خود را برای یک عملیات گسترده و سرنوشت‌ساز در منطقه عمومی فاو آماده می‌کرد تا هر چه بیشتر عراق را در تنگنای نظامی، اقتصادی و بحران سیاسی در داخل و خارج از مرزهایش قرار دهد. این عملیات در صورت موفقیت‌آمیز بودن عراق را از دسترسی به آب‌های مرزی، بین‌المللی و خلیج‌فارس محروم می‌کرد و علاوه بر این هشداری مهم به کشورهای منطقه و نظام بین‌الملل بود تا از حمایت‌های همه‌جانبه از عراق دست برداشته و حقوق ازدست‌رفته ایران را جبران کنند.

تلاش‌های صلح و میانجیگری در این دوره نیز همچنان ادامه داشت و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ازجمله جنبش غیرمتعهدها و برخی از مقامات دیپلماتیک فعالیت‌ها در این زمینه انجام دادند.

ازجمله وقایع مهم در عرصه سیاسی ایران در این مقطع تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی امام خمینی و مباحث مربوط به تعیین نخست‌وزیر بود که تنش‌هایی را بین جناح‌های درون نظام ایجاد کرده بود.

برخی از مهم‌ترین حوادث این دوره که در روزشمار جنگ ایران و عراق جلد اول کتاب سی و هشتم مطرح‌شده عبارت‌اند از عملیات‌های ایران و عراق در جبهه‌های نبرد. حملات هوایی عراق به خارک. اقدام ایران به توقیف و بازرسی کشتی‌ها در خلیج‌فارس. فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه در سپاه پاسداران. تلاش‌های صلح و سیاست خارجی ایران و عراق. ایران و آمریکا ۸ ناکامی تلاش عربستان در نزدیکی به ایران و برقراری آشتی میان سوریه با عراق و اردن. تحرکات و اقدامات ایذائی گروه‌های مسلح غیرقانونی در مناطق کردنشین. چالش تعیین نخست‌وزیر در دوره دوم ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای.

جلد اول کتاب سی و هشتم روزشمار جنگ ایران و عراق در ۸۷۶ صفحه توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده است و روانه بازار نشر شده است.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1433572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =