پس لرزه توصیه انتخاباتی حسین الله کرم به اصلاح طلبان

ایلنا نوشت: قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت: اگر کاندیداها در ۱۴۰۰ محدود به اصولگرایان میانه و تندرو باشند و مشارکت مانند انتخابات ۹۸ باشد علی‌القاعده تندروها پیروز این رقابت خواهند بود.

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و این‌که آیا جریان اصلاحات وارد مصداق کار انتخاباتی شده است، گفت: اصلاح‌طلبان همواره نسبت به انتخابات رویکرد ایجابی داشته و علی‌القاعده از این به بعد هم این نگاه نسبت به انتخابات وجود خواهد داشت.

>>>>>در همین رابطه بخوانید؛

آماده باش تشکل سیاسی باهنر برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰

قائم مقام حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: ایجابی به این معنی که آنجا که احساس کنند حضورشان در انتخابات در تقویت منافع ملی، دور کردن تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی از کشور و نیز تامین نظر و خواست مردم اثرگذار است، با همه توان خود در انتخابات مشارکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه طبیعی است اثرگذاری در هر یک از این دو سطح، ارتباط مستقیم با جایگاه نهادهای انتخابی دارد، ادامه داد: این به این معنی است که اصلاح‌طلبان با مشارکت فعال خود در انتخابات بتوانند جایگاه نهادهای انتخابی را در حدی ارتقاء دهند که نقش اصلی را در سیاست خارجی و سیاست داخلی ایفا کند ‌و از همه مهم‌تر این اثرگذاری باید به حدی باشد که امید مردم به صندوق رای و انتخابات به ناامیدی تبدیل نشود.

منصوری با اشاره به این‌که از انتخابات ۹۲ به این سو اصلاح‌طلبان با نظر اجماعی مقدورترین تصمیم را گرفتند و ممکن‌ترین راهبرد را انتخاب کردند، گفت: انتخابات ۱۴۰۰ هم قطعا از این قاعده مستثنی نخواهد بود و مسئله مهم آن است که اصلاح‌طلبان بتوانند در این دو سطح اثرگذار باشند که با توجه به تجربه سه انتخابات ۹۲-۹۴ و ۹۶ و آنچه در انتخابات ۹۸ اتفاق افتاد، اصلاح‌طلبان باید ببینند با چه نوع سیاست‌ورزی می‌توانند پیش‌برنده باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که اسامی این روزها مطرح می‌شود؛ مانند آقایان لاریجانی، سعید محمد، فتاح و...، فکر می‌کنید رئیس‌جمهور آینده ایران متعلق به کدام جناح است، بیان کرد: یک قاعده، انتخابات ریاست‌جمهوری را با انتخابات دیگر متفاوت ساخته است و آن هم این است که در نهایت یک دوقطبی بین کاندیداها شکل خواهد گرفت؛ این دوقطبی تقریبا در همه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری چه انتخابات یک مرحله‌ای و چه دو مرحله‌ای اتفاق افتاده است. 

قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: حتی اگر اصلاح‌طلبان کاندیدای اختصاصی خود را در انتخابات ۱۴۰۰ نداشته باشند، شکل‌گیری این دوقطبی محتمل است، اما این دوقطبی در نهایت سطحی از مشارکت انتخابات ۹۸ را تکرار خواهد کرد و موجب حرکت رای‌های خاکستری نخواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر کاندیداها محدود به اصولگرایان میانه و تندرو باشند و مشارکت مانند انتخابات ۹۸ باشد علی‌القاعده تندروها پیروز این رقابت خواهند بود، حال باید دید که کاندیدای نهایی اصولگرایان میانه و تندرو چه کسانی خواهند بود، البته به نظرم هنوز برای پیش‌بینی اینکه مصادیق هر یک از این جریان‌ها چه کسانی خواهند بود، زود است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این‌که گفته می‌شود امکان اینکه اصلاح‌طلبان روی لاریجانی ائتلاف کنند وجود دارد، اظهار داشت: هنوز هیچ بحث و جمع‌بندی در مجموعه اصلاح‌طلبان در مورد نوع و چگونگی ورود به انتخابات و یا مصادیق آن صورت نگرفته است، اما آنچه روشن است و بر مبنای تجربه‌ای که در انتخابات ۹۸ پشت سر گذاشتیم، بعید است اصلاح‌طلبان بدون حضور کاندیدای اختصاصی خود در انتخابات پیش رو مشارکت جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ضمن این‌که مهمترین موضوع در انتخابات پیش رو این است که هر جریانی برنامه روشن و مشخص خود را برای برون رفت و نجات کشور از چالش‌های پیش رو مشخص کند و بتواند مردم را با این برنامه‌ها با خود همراه سازد.

منصوری درباره صحبت‌های حسین الله کرم درباره این‌که گفته «در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکنید؛ انتخابات درون گروهی است» گفت: این حرف جدیدی از طرف ایشان نیست. متاسفانه برای این طیف مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هیچ ضرورتی ندارد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436644

برچسب‌ها