روحانی: حضور نیروهای مسلح آمریکایی را به ضرر امنیت منطقه می‌دانیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت و دولت ایران، کشور عراق را دوست خود می‌داند و در مقاطع مختلف در کنار دولت و مردم عراق برای کمک به آنها حضور داشته‌اند، گفت: ما در مقاطع مختلف همواره حامی مردم و حکومت قانونی عراق بوده‌ایم و بهترین نمونه کمک به ملت و دولت عراق در جریان حملات تروریستی داعش در این کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه امروز هم وحدت شیعیان و تعامل بین گروه‌های مختلف اعم از شیعه، ‌سنی و کرد در این کشور را یک اصل مهم تلقی می‌کنیم، خاطر نشان کرد: برای کمک به وحدت و انسجام عراق در کنار دولت و مردم این کشور هستیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما همیشه نظر خود را به صورت واضح و آشکار در مواضع سیاسی خودمان اعلام کرده‌ایم، تأکید کرد: حضور نیروهای مسلح آمریکا در منطقه چه در عراق، چه افغانستان و چه کشورهای جنوبی خلیج فارس را به ضرر امنیت و ثبات منطقه می‌دانیم.

 روحانی با تأکید بر اینکه تلاش برای خروج آمریکا در منطقه نه وظیفه ما، بلکه وظیفه هر کشوری است که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند، اظهار داشت: آنچه مجلس عراق و نمایندگان مردم این کشور در این زمینه تصویب کرده‌اند را گام مثبتی می‌دانیم که مورد احترام ملت عراق و مورد حمایت ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مسایل داخلی عراق و روابط بین گروه‌های عراقی، هیچ‌گاه به دنبال مداخله نبوده و نیستیم، خاطر نشان کرد: همواره اعتقاد داشته‌ایم که گروه‌های عراقی روابط خوبی برای حفظ و توسعه کشور خود داشته باشند.

روحانی با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و بویژه اقتصادی بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات دو کشور که در سفر مقامات ایران و عراق مورد تأکید و توافق قرار گرفته است، تصریح کرد.

رئیس جمهور یادآور شد: ما به عنوان مسئولان دو کشور، وظیفه داریم پایه‌های توسعه و تعمیق روابط در آینده را مستحکم کنیم.

 روحانی با بیان اینکه همچنان بر اراده قبلی خود در توسعه و تعمیق همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو ملت هستیم، ابراز امیدواری کرد که با سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران شاهد یک تحرک خوب همه جانبه در اجرای توافقات بین دو کشور باشیم.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور به رئیس جمهور کشورمان از کمک‌های ایران به دولت و مردم عراق در مقاطع مختلف قدردانی کرد و گفت: از جمهوری اسلامی ایران که از روز اول در کنار مردم و دولت عراق بوده قدردانی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه عراق تلاش برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور و همچنین فراهم کردن زمینه عملیاتی شدن توافقات دو کشور از جمله درخصوص همکاری های مرزی، حمل و نقل و همچنین آماده سازی اروند رود برای توسعه همکاری های تجاری و داد و ستد میان دو کشور را از اهداف سفر خود به تهران عنوان کرد.

فواد حسین، گفت: با تأکید نخست‌وزیر، کمیته تخصصی ویژه‌ای برای انجام مذاکرات و فراهم کردن زمینه اجرایی شدن توافقات دو کشور تعیین شده که اعضای این کمیته ظرف هفته های آینده به ایران سفر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه باید تلاش کنیم همه توافقات قبلی دو کشور گام به گام اجرایی شود بر توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =