توجه به تفاوت‌های فردی؛ فرصتی که کرونا فراهم کرد

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سفر به کرج گفت: توجه به تفاوت‌های فردی با به کارگیری روش‌های آموزشی مختلف، از فرصت‌های آموزش در دوران کرونا است.

به گزارش خبرآنلاین از البرز :  معاون وزیر و رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در پنجاه و دومین جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: استان البرز ضمن اینکه یک تاریخ و تمدن قدیمی دارد مشاهیر و شخصیت‌های بزرگی را به کشور معرفی کرده که قطعا معلمان در پرورش و معرفی این شخصیت‌ها تاثیر زیادی داشته اند.

«الهام یاوری» گفت: تعلیم و تربیت همواره اهمیت داشته اما در سالی که ما با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده زیرا رفتارهای اجتماعی ما که در این ایام اهمیت زیادی نیز دارند همگی به شدت تابع آموزه‌هایی است که در مدریه یاد می‌گیریم و اگر آموزش و پرورش یک کشور موفق باشد و آموزه‌های کلیدی و اساسی را در بین دانش‌آموزان زنده نگاه دارد موفق خواهد بود.

یاوری ادامه داد: در سختی‌ها جوهره، استعداد و توانمندی افراد دیده می‌شود. فضای فعلی اگر چه فضایی پر از تهدید و دشواری است اما یک بستر مناسب برای پیشرفت و فرصت‌های گوناگون و ارزشمند را پیش روی ما قرار داده است.

معاون وزیر گفت: سند تحول بنیادین فرصت مغتنمی است و در بستر آموزش‌های مجازی بابد اهمیت بیشتری به این سند بدهیم و یک ارزش پایدار و نهادینه در این خصوص ایجاد کنیم.

یاوری بر لزوم توجه به مهارت‌های تربیتی و پرورشی در آموزش‌های مجازی تاکید کرد و اظهار داشت: سند تحول بر آمیختگی و در هم تنیدگی «آموزش» و «پرورش» تاکید دارد. بنابراین در طراحی‌ها و برنامه ریزی‌های آموزش مجازی نباید از حوزه پرورشی غفلت کرد.

یاوری ادامه داد: امسال از جهت اینکه آموزش‌ها حضوری نیست فعالیت‌های پرورشی را نیز به صورت سنتی نمی‌توان انجام داد، باید رویکردهای نو را وارد این فضا کنیم و ارزش‌هایی مثل نظم پذیری، قانون پذیری، مسئولیت پذیری، مهارت‌های حضور در فضای مجازی و سواد رسانه‌ای، مراقبت از دیگران، ایثارکردن و ... را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن تاکید بر مدرسه محوری گفت: تا مدرسه کانون ارزیابی، تصمیم‌گیری و حتی در مواردی سیاست‌گذاری باشد که متاسفانه توفیق زیادی در این خصوص طی سال‌های مختلف نداشتیم اما امسال باور ما بر این است که با داشتن سه فرصت می‌توانیم مدرسه محوری را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: امسال فرصت توانمند سازی مدارس را به خصوص از جهت مدیریتی داریم به هر حال بخشی از مسئولیت‌ها به مدارس واگذار شده و می‌توانند خود را در این شرایط محک بزنند و قدرت تصمیم گیری و مدیریت بحران را افزایش دهند.

یاوری گفت: دومین فرصتی که در اختیار مدیران و مدارس قرار گرفته تجربه ورزی، فرصت درگیر شدن شرایط برنامه ریزی نشده و فرصت یادگرفتن از آزمون‌ها و خطاها، ثبت تجربه‌ها، بازخورد گرفتن از آن‌ها و اصلاح خطاهای گذشته است که فرصت رشد مدیران را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به سومین فرصت برای تقویت مدرسه محوری در شرایط کرونایی پرداخت و گفت: وقتی به طور یکنواخت دستورها و بخشنامه ها برای اجرا به مدارس ابلاغ می‌شوند، اقدام در این چارچوب مشخص و برنامه ریزی شده طبیعتا امکان تمیز استعدادها و توانمندی های متفاوت نیروی انسانی را نمی‌دهد اما وقتی فرصت ورود خود فرد به عملیات و اتخاد تصمیم و ارزیابی نتایج فراهم می‌شود، فرصت مناسبی برای شناسایی نیروهای توانمند و با استعداد بوجود می‌آید.

یاوری شخصی سازی آموزش را یکی از اهدافی اعلام کرد که در آن با همه بچه‌ها یکسان برخورد نشده و تفاوت‌ها و توانمندی‌های آنها شناشایی و در روش آموزش به آن‌ها لحاظ شود.
وی ادامه داد: اکنون که روش‌های متعددی مثل آموزش حضوری، آموزش مجازی، تلویزیونی، درسنامه‌ها و بسته‌های آموزشی و ... پیش روی ماست دانش آموز می‌تواند بر اساس سطح آموزشی خود، ابزار و رسانه‌ای که در اختیار دارد و بر اساس ویژگی‌های شخصی روش مدنظر خود را انتخاب کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: بحث مشارکت اولیا در مسائل آموزش و مدرسه همیشه یکی از دغدغه‌ها بوده و ما می‌خواستیم خانواده یک نقش سازنده، همراه و تعالی بخش داشته باشد که در شرایط فعلی با توجه به برخی نگرانی‌هایی که خانواده‌ها دارند می توان این بستر را برای اولیا به عنوان یک شریک راهبردی مهم فراهم کنیم.

48

کد خبر 1437092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =