ریشه نابسامانی در روابط ۳ قوه از نگاه قالیباف /اصلاحات در آیین نامه داخلی مجلس سلیقه ای بوده است

مهر نوشت: رئیس مجلس گفت: آیین نامه داخلی مجلس صرفا به صورت شکلی رعایت می‌شود و در ماهیت ایراد دارد که باعث بروز برخی نابسامانی‌ها در قوای سه گانه کشور شده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست ظهر امروز (پنجشنبه) کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در راستای ایجاد تحول در قوه مقننه گفت: مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی ستاد اصلی اداره کشور و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ریل گذار کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس برای منابع مالی و اولویت‌های کشور تصمیم گیری کرده و بر اجرای آن نظارت می‌کند، اظهار داشت: با ربع قرن بررسی که در حوزه حکمرانی مجلس صورت داده ام به این نتیجه رسیده ام که این نهاد هنوز در مدار یاد شده قرار نگرفته است که یک دلیل آن آئین نامه و دلیل دیگر نوع رفتار نمایندگان در اجرای این قانون است.

وی در ادامه تمام هیمنه مجلس را آئین نامه داخلی آن دانست و افزود: آئین نامه صرفاً به صورت شکلی رعایت می‌شود و در ماهیت ایراد دارد که باعث بروز برخی نابسامانی‌ها در قوای سه گانه کشور شده است لذا بعد از اصلاح آن باید به صورت ماهیتی به آئین نامه اعتقاد داشته باشیم.

قالیباف همچنین با تأکید بر ضرورت اصلاح آئین نامه داخلی مجلس بعد از بازنگری آن، یادآور شد: تا کنون اصلاحات زیادی روی این قانون در ادوار مختلف مجلس صورت گرفته که به صورت سلیقه‌ای بوده است از این را باید بدانیم روش اصلاح آئین نامه مهم است و نباید یک ماهه آن را به پایان رساند.

نحوه ارائه طرح‌ها و لوایح و اعلام وصول آنها نیاز به اصلاح دارد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان نحوه ارائه طرح‌ها و لوایح و اعلام وصول آنها را محل اشکال دانست و افزود: مجلس ستاد اداره کشور است و می‌تواند مشکلات اقتصادی که دلیل بروز آن صرفاً اقدامات آمریکا نیست را برطرف کند؛ البته این امر نیاز به اصلاح بروکراسی دارد.

وی تأکید کرد: موارد اصلاح آئین نامه باید اولویت بندی شود و زمان‌بر شدن آن ایرادی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قانون آئین نامه داخلی مجلس باید با کمک تمامی نمایندگان اصلاح شود تا به فهم مشترک و اقناع میان نمایندگان در مسائل مختلف بیانجامد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438670

برچسب‌ها