قالیباف تغییر و تحول در مجلس را کلید زد؟ /احتمال تاسیس یک دیوان محاسبات جدید در پارلمان

برنا نوشت: عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دیوان محاسبات فعلی نمی‌تواند، مسئولیت نظارت بر اعتبارات و هزینه‌های شهرداری‌ها را بپذیرد و باید با بررسی ظرفیت‌های قانونی، یک دیوان دیگری بر امر نظارت هزینه‌ها شهرداری‌ها تشکیل شود.

اخیرا رئیس، اعضای هیات رئیسه و همچین روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در نشست شورای هماهنگی کمیسیون‌ها شرکت کردند. بنابه آنچه خانه ملت، از صحبت‌های «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، در این نشست منتشر کرده، او در این جلسه از لزوم نظارت بر «تفریغ بودجه شهرداری‌ها» سخن گفته است.

>>>بیشتر بخوانید

۱۰۰ روزه‌گی مجلس یازدهم زیر ذره بین اهالی سیاست +جدول

نماینده اصولگرا: در انتخاب بذرپاش برای رئیس دیوان محاسبات عجله کردیم

حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هم خبر از تشکیل «دیوان محاسبات» جدید برای نظارت بر بودجه شهرداری‌ها داده است.

«فریدون عباسی دوانی»، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن اظهار بی‌اطلاعی نسبت به این گفت: احتمالا زمان طرح موضوع در جلسه حضور نداشتم.

در حالی که عباسی نسبت به طرح موضوع درآمد پایدار شهرداری‌ها در جلسه رئیس مجلس با هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه این موضوع در جلسه مطرح شد، گفت: «فعلا طرح موضوع شده اما ابعاد آن مشخص نشده است. در حال حاضر لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در دستور کار کمیسیون شوراها قرار دارد اما در خصوص، چگونگی نظارت بر بودجه شهرداری‌ها که برعهده مجلس است هنوز مشخص نشده که دیوان محاسبات، این نظارت را انجام می‌دهد یا بخش‌ دیگر مجلس.

محمدصالح جوکار در پاسخ به اینکه اعضای جلسه و قالیباف در مورد نحوه نظارت مجلس بر بودجه شهرداری‌ها چه پیشنهادی داشتند؟ تصریح کرد: فعلا در حد طرح مسئله بوده و تصمیمی در این مورد گرفته، نشده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا از شکل‌گیری دیوان محاسبات جدید صحبتی شد؟ خاطرنشان کرد: خیر صحبتی از دیوان محاسبات جدید نشده است.

در ادامه «حسینعلی حاجی دلیگانی»، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی،در رابطه با محور موضوع جلسه قالیباف با هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها گفت: دستور جلسه روز دوشنبه بررسی اولویت‌های کمیسیون عمران مجلس بود. یکی از مواردی در ذیل این موضوع مطرح شد این بود که باید، کمک کنیم شهرداری‌ها درآمد پایدار داشته باشند تا بتوانند، خود را اداره کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوه نظارت مجلس بر درآمد پایدار شهرداری‌ها تصریح کرد: بحث دیگر این بود که در حال حاضر برای هزینه اعتبارات دولتی در دستگاه‌های دولتی و همچنین به میزان پولی که از منابع دولتی به شهرداری‌ها داده می‌شود، دیوان محاسبات وظیفه دارد به آن نظارت کند که قانون اساسی هم به آن اشاره شده است.

در حالی که جوکار منکر طرح موضوع دیوان محاسبات جدید در این جلسه شد، که حاجی دلیگانی تاکید کرد که در خصوص شهرداری‌ها پیشنهاداتی بوده است که دیوان محاسبات فعلی بر اعتبارات و هزینه‌های شهرداری‌ها که منابع داخلی و دولتی دارند، نظارت کند.

این عضو هیات رئیسه افزود: در این جلسه دیدگاهی مطرح شد مبنی بر اینکه دیوان محاسبات فعلی نمی‌تواند، مسئولیت نظارت بر اعتبارات و هزینه‌های شهرداری‌ها را بپذیرد و باید با بررسی ظرفیت‌های قانونی، یک دیوان دیگری بر امر نظارت هزینه‌ها شهرداری‌ها تشکیل شود.

حاجی دلیگانی در رابطه با سازوکار دیوان محاسبات جدید خاطرنشان کرد: این مباحث در حد صحبت و گفتمان بود و در فهرست برنامه‌های کمیسیون عمران قرار گرفت. در حقیقت برای این موضع یکسری محدودیت‌هایی در قانون اساسی وجود دارد که به همین دلیل، باید با تامل و دقت، قانون اساسی بررسی شود که آیا چنین، امکانی وجود دارد و یا اصولا مغایر قانون اساسی، است.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438747

برچسب‌ها