۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
جوانان فتح الفتوح انقلاب اسلامی

دفاع مقدس عرصه ای بود که عیار افراد سنجیده می شد؛ چرا که فرمانده نه تنها منافع و مزایای بیشتری از هم رزمان دیگرش نداشت؛ حتی مسائل و زحماتش نیز بیشتر بود. چه بسا فرماندهانی که دور از خانواده خود ماهها در خطوط مقدم جبهه ها بودند.

یکی از وجوه درخشان دوران دفاع مقدس، الگوی مدیریت و فرماندهی جوانان در دفاع مقدس است که با توجه به ضعف شدید مدل حکمروایی در مدیریت فعلی کشور، می تواند امروزه به عنوان یک الگوی موفق، بومی و اسلامی در مدیریت اجرایی کشور مورد استفاده و اجرایی سازی قرار بگیرد. این الگو که در ابتدا، خودجوش بود، وجه مهمی از حکمروایی را داشت و آن اینکه مدلی از پایین به بالا بود، برخلاف مدل مدیریتی کنونی که از بالا به پایین است، از همین جهت است که فرماندهان بزرگ عرصه دفاع مقدس همچون شهید همت، شهید خرازی، شهید باکری، شهید برونسی و ... عموما در قامت یک بسیجی و رزمنده وارد میدان نبرد شدند و به عنوان مدیرانی در سطح فرماندهی لشکر و سایر رده های فرماندهی ظهور کردند.

بنابراین دفاع مقدس عرصه ای بود که عیار افراد سنجیده می شد؛ چرا که فرمانده نه تنها منافع و مزایای بیشتری از هم رزمان دیگرش نداشت؛ حتی مسائل و زحماتش نیز بیشتر بود. چه بسا فرماندهانی که دور از خانواده خود ماهها در خطوط مقدم جبهه ها بودند.

از سوی دیگر جوانگرایی وجه مهمی از مدیریت جنگ در دفاع مقدس است. ما در جبهه ها، در خط مقدم میدان های نبرد در سطوح فرماندهی و در هر بخش از دفاع مقدس که می نگریم، جوان ها را می بینیم تا آنجا که حضرت امام (ره) فتح الفتوح واقعی در دفاع مقدس را همین مشارکت جوانان در تمامی سطوح آن دانسته و جوانان را «سربازان‏‎ ‎‏حقیقی امام‏‎ ‎‏زمان(عج)» معرفی می کند و با انتخاب محسن رضایی  ۲۷ساله که قبلا شایستگی های خود را در منصورن و مبارزات ضد پهلوی و پس از آن  در مبارزه با ضد انقلاب و تهدیدات پس از پیروزی انقلاب در حفاظت اطلاعات به اثبات رسانده بود به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برمی گزیند و می فرماید: «‏‏آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیۀ بزرگ و‏‎ ‎‏قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان ـ‏‎ ‎‏که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم ـ ارواحنا فداه ـ هستند، و این‏‎ ‎‏است فتح الفتوح». به گونه ای که میانگین سنی فرماندهان و مدیران اصلی دفاع مقدس  کمتر از سی سال  است. امروزه علم مدیریت هم نشان می دهد که انسان در این دوره هم از انگیزه، باور، پختگی لازم و هم از تحرک و توانایی بدنی لازم و مهم تر از همه از روحیه و تهور و جاه طلبی لازم برخوردار است.

بی شک با فاصله بین نسلی که در مدیریت امور در سالهای اخیر در کشور  رخ داده و با توجه به شرایط حاضر، امید است که همانگونه که جوانها انقلاب و جنگ تحمیلی را به پیروزی رساندند جوانان امروز نیز در نبرد اقتصادی و فرهنگی دل حضرت بقیه الله الاعظم و ملت ایران را شاد نمایند.

* روندپژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =