طبق پیش بینی مجلس و ناجا ، با تصویب قانون جدید جرایم رانندگی تا 50 درصد کاهش می یابد و تأثیر چشمگیری در کاهش تصادفات خواهد داشت.

زهرا تالانی- قانون جدید راهنمایی و رانندگی بعد از 40 سال در آخرین روز اداری سال 89  به تصویب شورای نگهبان رسید و اکنون نیز جزئیات آن اعلام شده تا در سال جدید اجرایی شود. در همین باره سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می گوید که هدف از لایحه اخذ جرایم رانندگی ایجاد انضباط رانندگی است و مجازات و جریمه تنها برای جلوگیری از ارتکاب تخلف است.

چه نیازی به تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی وجود داشت؟
قوانین فعلی راهنمایی و رانندگی با شرایط امروز اجتماع سازگاری ندارد. هدف از لایحه اخذ جرایم رانندگی ایجاد انضباط رانندگی است و مجازات و جریمه تنها برای جلوگیری از ارتکاب تخلف است. البته رانندگان متخلف تنها درصد کمی را تشکیل می دهد و نباید اکثریت رانندگانی که قانون را رعایت می کنند فدای اندک افراد متخلف کرد. قوانین گذشته متعلق به زمانی بود که تنها 500 هزار خودرو در کشور تردد می‌کرد، در حالی که برابر آخرین آمارها در حال حاضر حدود 13 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند. ‏

به نظر می رسد در قانون جدید سقف جرایم افزایش زیادی داشته است.
نباید افزایش جرایم تخلفات رانندگی را موجب نگرانی مردم و خانوده ها بدانیم چراکه افزایش جریمه‌های رانندگی به هیچ ‌وجه در سبد خانوار جایی ندارد مگر برای آن دسته اندک افراد متخلف، چرا که مجازات برای بازدارندگی است و تنها متخلفان جریمه می‌شوند. قانون جرائم رانندگی از 38 سال پیش تاکنون تغییر نکرده و امیدوارم با لایحه جدید اخذ جرام راهنمایی و رانندگی  پلیس بتواند با اتکا به اختیارات قانونی اقدامات بازدرانده خود را برای کاهش تخلفات اجرا کند.

در تدوین این قوانین بیشتر چه مواردی مد نظر بود؟
خوشبختانه در تهیه و تدوین قانون جدید اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی، استاندارد‌های اروپایی رعایت شده است. در این قانون همه مسائل و تخلفات رانندگی به صورت ریز و تخصصی بررسی شده و تلاش شده تا نگاه همه جانبه‌ای به موضوعات باشد. یکی از ویژگی‌های خوب این قانون نگاه توامان به حقوق و تکالیف و نیز افزایش میزان بازدارندگی از تخلفات است. ‏قدرت بازدارندگی و پیشگیری از وقوع تخلف در لایحه رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به صورت جدی لحاظ شده است، لذا با تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون، شاهد تخلفات و تصادفات کمتر و در نتیجه کاهش آسیب‌های جسمی ناشی از آن در جامعه خواهیم بود.

قبلا اعلام کرده بودید که در کشور 200 مورد تخلف توسط پلیس کنترل می شود، دراین قانون چقدر از این تخلفات دیده شده است؟
همه تخلفات را یک شبه نمی توان رفع کرد اما در سال جاری برخورد جدی با چهار مورد تخلف با عناوین سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، رعایت فاصله و استفاده از تلفن همراه در اولویت کاری پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد که برای مبارزه جدی با این چهار مورد تخلف، اقداماتی در حال انجام است.

تصور می کنید با افزایش مبلغ جریمه ها از میزان جرایم راهنمایی و رانندگی هم کاسته شود؟
هدف ما تنها جریمه کردن راننده نیست. هدف از این قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی و تغییر در قوانین در جهت کاهش نرخ تلفات ناشی از رانندگی است که در حال حاضر اثر خود را از دست داده است. متاسفانه به طور کل قانون قبلی اثر بخشی خود را برای کاهش تخلفات رانندگی از دست داده است و طبق پیش بینی مجلس و ناجا، با تصویب قانون جدید، جرایم رانندگی تا 50 درصد کاهش می یابد و تأثیر چشمگیری در کاهش تصادفات خواهد داشت. البته علاوه بر جرایم نقدی مواردی همچون ابطال گواهینامه، توقیف گواهینامه و نیز توقیف خودرو در این قانون پیش‌بینی‌ شده است. ‏

اما گاهی خود ماموران راهنمایی و رانندگی هم قوانین را به درستی رعایت نمی کنند؟
در ایران پلیس راهنمایی و رانندگی مسئولیت نظارت بر قوانین و اجرایی کردن آن را به عهده دارد اما بسیار دیده شده فقدان قوانین و اختیارات موجب عدم سختگیری پلیس در برخورد با متخلفان و عدم بازدارندگی جرائم راهنمایی و رانندگی شده و در نهایت میل به تخلفات را در میان رانندگان افزایش داده است. متاسفانه قوانین فعلی چه از نوع قضایی که منتهی به پرداخت جریمه می شود و چه قوانین اجتماعی در این خصوص از قدرت بازدارندگی کافی برخوردار نیست. این امر باعث شده ضرورت تغییر و اصلاح قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به چشم آید و با بازنگری جدی در اعمال قانون برای تخلفات رانندگی ، امکان برخورد جدی تر پلیس با رانندگان متخلف فراهم شود.

گویا با موتورسواران متخلف هم به طور قاطع برخورد خواهد شد.
بله. بر اساس قانون جدید، اقدامات بازدارنده با موتورسواران افزایش می یابد. زیرا قوانین فعلی بازدارندگی لازم را ندارد و در قانون جدید که به زودی ابلاغ خواهد شد با موتور سواران متخلف برخورد جدی تر صورت می گیرد.

فکر می کنید با قوانین جدید از حجم ترافیک هم کاسته شود؟
واضح است که با قوانین 50 ساله نمی توان مشکلات ترافیکی کشور را حل کرد، اما وقتی طرح زوج و فرد به درستی اجرا شود و با فرد متخلف برخورد شود می توان به این موضوع هم امیدوار بود.

 تغییر شیوه جریمه کردن رانندگان هم در راستای همین قانون بود؟
بله. تمام این قوانین به مرور زمان جا خواهد افتاد.

44134

کد خبر 143898

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام متاسفانه همه چیز استاندارد اروپایی میشه(هزینه گرفتن)الا ماشینها و جاده ها. تو رو خدا وضع ماشینها رو درست کنید. وضع جاده ها رو سر سامون بدید. من امسال رفتم استان خراسان رضوی .. اقا جاده هااا همش خرابن. چرا سر مردم رو کلاه میزارید.
  • جواد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام متاسفانه همه چیز استاندارد اروپایی میشه(هزینه گرفتن)الا ماشینها و جاده ها. تو رو خدا وضع ماشینها رو درست کنید. وضع جاده ها رو سر سامون بدید. من امسال رفتم استان خراسان رضوی .. اقا جاده هااا همش خرابن. چرا سر مردم رو کلاه میزارید.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
    0 0
    خودروهای تولیدی که برای 30 ساله پیش بعد قوانین سردار بروز می کنید؟هزینه های که از مردم می گیرید و قیمت بنزین رم جهانی می کنند بدون اینکه تعرفه وقیمت خودر جهانی بشه؟این عادلانست؟مسلما خیر.ماشینی که 30 سال پیش از رده خارج شده الان داره با تیراژ بالا تولید میشه و بدست خلق الله می رسه که بعد قانون ؟از فردام مامور ها به جای اموزش قانون جدید سر چهراها دست به دقتر چه اماده جریمه ان دیگه؟
  • بدون نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    يادمه يك شخصي ميگفت اگه يك جاده خراب ديديدهركس نشوني داد يك جايزه ميگيره اما عملي نشديكي ديگم ميگفت تا پايان يه سالي .ديگه توپولوف اخه يكي ديگم ميگفت يه ماشين ساختيم همه چيزش داخليه بزودي مياد اما نيومد. اما يكي گفت اخذ جريمه .دومي گفت افزايش .سومي گفت بله چهارمي گفت ابلاغ شد
  • بدون نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    متاسفم
  • بدون نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    امیدوارم این تصمیم گیری دوجانبه باشه هم با رانندگان متخلف برخورد شود هم باپلیس متخلف وآن وقت با قوانین اروپایی راحتی زندگی ایرانی شاید محقق شود
  • پرهام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    کاش صنعت خودرو سازی و کیفیت خودرو سازی ما هم به روز می شد.و اینقدر که به مصرف کننده فشار می آوریم یک سوزنی هم به خودمان می زدیم!
  • معترض IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    فقط گرفتن پول از مردم اروپایی شده!وضعیت آسفالت و کیفیت خودروها رو اگه به این مسولان عزیز بگویید جوابی جز خندیدن ندارند!درباره کم شدن تخلف 50 در صد هم لطفا شعار ندهید!
  • مسلم IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام اینقد به فکر جرایم هستین که به فکر جاده ها و ماشین هاتون نیستین...
  • بدون نام US ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام هر قانونی که وضع میشه اول برای درآمد زایی نه منافع مردم اول امکانات تردد را ایجاد کنید که مردم تو مترو خفه نشن بعد قوانین اروپا را را در ایران اجرا کنید
  • هالوووووووووووو IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
    0 0
    خوشحالم که حداقل تو اینترنت صدای مردم در اومده. خیابونهای پایتختمون!!!!! هر 2 متر یه چاله داره و هر ده متر یه خندق جلوی روت ظاهر میشه. و خوشبختانه شهردار عزیزمون به جای پر کردن چاله ها و چاه ها، کوه هایی به نام سرعت گیر میداره!!! یکی نیست بگه آخه با این وضعیت آسفالتها با این ماشینهایی که بنزین نداره و جون حرکت نداره کی میتونه با سرعت حرکت کنه؟!!!!! خودتونو با این کارهاتون فقط مسخره می کنید!!!
  • هالوووووووووووو IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
    0 0
    یه نکته دیگه که باید بهش رسیدگی بشه نبودن جای پارک اتومبیل ها هست که بخصوص جلوی بیمارستانها و درمانگاهها به جاشون جرثقیل وجود داره. هر یک ربع یه ماشین رو با جرثقیل میبرن اصلا نمیگن این بدبختا با همه گرفتاری مریض آوردن بیمارستان از فردا هم باید بیفتن تا یه هفته حداقل دنبال ماشیناشون!!! مملکته داریم؟!!!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین