۴۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان دامغان مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت

رئیس اداره منابع طبیعی وآابخیزداری شهرستان دامغان گفت: طرح مدیریت، کنترل پروانه چرا و پایش مراتع در سطح ۴۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان علی اکبر عباسی راد افزود: این طرح در راستای صیانت از منابع ملی، کنترل و جلوگیری از چرای بی رویه دام در عرصه های مرتعی که مهمترین منبع علوفه دام و به عنوان یکی از عوامل اصلی حفاظت خاک و کنترل طبیعی فرسایش و رسوب در بالادست حوزه های آبخیز می باشد انجام پذیرفت.
وی با اشاره به  لزوم کنترل سامانه عرفی مرتعی خاطر نشان کرد: حضور مستمر مرتعداران ذی حق در عرف های تعیین شده ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیر قانونی دام های غیر مجاز می تواند تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه ها شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان ضمن اشاره به حضور اکیپ های مدیریت چرای دام در تمامی مراتع شهرستان گفت : طرح پابش مراتع ییلاقی در سطح ۱۵ مرتع ییلاقی شهرستان که اکثراً فاقد طرح مرتعداری بوده اند انجام پذیرفته است
عباسی راد درباره مراحل فنی و قانونی اجرای این طرح نیز افزود: در خلال اجرای این طرح هر گونه بهره برداری مرتعی در دو قالب پروانه چرا یا طرح مرتع داری انجام و پس از ارائه مجوزها، مباحث نظارتی آن آغاز می شود و در صورت تخطی از قوانین نسبت به صدور اخطار، تشکیل پرونده های تخلف و در صورت لزوم و جهت جلوگیری از تضییع حقوق عامه نسبت به ابطال حق بهره بردران متخلف اقدام می گردد.
وی یادآور شد: مدیریت چرای دام با ورود به بحث نظارت، مواردی نظیر رعایت ضوابط لازم توسط بهره بردار از جمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتعداری، کنترل زمان ورود و خروج دام در مراتع و اخذ عوارض پروانه چرا را بررسی می کنند که هدف از اجرای آن برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذی حق، استفاده صحیح از پوشش مراتع می باشد که  علاوه بر حفظ خاک آب و خاک  موجب تقویت و  اصلاح مرتع از لحاظ میزان و درصد گونه های علوفه ای خوشخوراک، دارویی و صنعتی می گردد.
وی به اطلاع رسانی های انجام شده در این راستا اشاره کرد و  افزود: چنانچه بهره برداران در بهره برداری اصولی و برابر ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند بر اساس قوانین و دستوالعمل های ابلاغی از سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با ابطال پروانه چرا روبرو خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات حادث شده و عدم وجود امکانات و تخصیص اعتبارات لازم برای مدیریت چرای دام، خواستار  تقویت زیر ساخت های لازم از جمله نیروی انسانی، خودرو و اعتبارات کافی و تغییر روش از روال قدیمی (داغ و نشان دام) به سمت استفاده از روش های نوین ( پلاک گذاری و ... ) در امر نظارت گردید.
لازم بذکر است شهرستان دامغان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتعی است که دارای  ۱۶۲۸۱۰ واحد دامی و ۱۲۷۹ بهره بردار می باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =