فرآیند شهر عدالت ترمیمی در یزد کلید خورد

ایمنا نوشت:شهردار یزد با بیان اینکه فرایند اجرای طرح عدالت ترمیمی در شهر یزد کلید خورده است، گفت: توجه به نیازهای روانی و فراکالبدی شهر یکی از اولویت های مهم امروز است.

جمال الدین عزیزی در نشست هم اندیشی عدالت ترمیمی با بیان اینکه شهر عدالت ترمیمی یک تفکر است و قانون نیست که به صورت انشایی ابلاغ شود؛ اظهار کرد: قانون و مقررات جای خود دارد ولی نگاه عدالت ترمیمی می بایست در اذهان مردم شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این مهم در شهر یزد نیازمند توجیه شهروندان و مسئولین هستیم، افزود: ۱۱۵ سال است که شهرداری ها به دنبال کارهای عمرانی و خدماتی هستند اما این روزها شهرداری ها به حیطه هایی ورود کرده اند که به موضوعات فراکالبدی  شهر توجه دارد.
شهردار یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر کارهای خدماتی در شهرداری ها نیاز شهر را برآورده نمی کند، تاکید کرد: توجه به نیازهای روانی و فراکالبدی شهر یکی از اولویت های مهم امروز است.
وی با بیان اینکه شهرداری ها اختیارات لازم را برای اجرا کردن این مفهوم را ندارند، تصریح کرد: شهرداری ها می توانند در حوزه های زیرساختی ورود کند و زمینه نهادینه شدن عدالت ترمیمی را با کمک قوه قضاییه و سایر نهادها فراهم کند.
عزیزی با اشاره به اینکه از شهر یزد به عنوان یکی از شهرهای یادگیرنده مطرح می شود، خاطرنشان کرد: شهرهای یادگیرنده می توانند بسترخوبی برای ایجاد شهرهای اجرا کننده عدالت ترمیمی باشند.
وی گفت: یکی از ابزار های مهم برای رسیدن به شهر عدالت ترمیمی تقویت آموزش و آگاهی  شهروندان است و ضرورت دارد تا در ابتدا مبانی آموزشی این سرفصل تدوین شود.
شهردار شهر جهانی یزد با بیان اینکه رسیده به شهر عدالت ترمیمی امری نیست که در زمانی کوتاه محقق شود، افزود: تشکیل شورای راهبری شهر عدالت ترمیمی با حضور سمن ها و دستگاه های اجرایی مرتبط امری مورد نیاز است.
وی با اشاره به اینکه شهر لون بلژیک یکی از شهرهای موفق در حوزه عدالت ترمیمی است، اظهار کرد: شهر یزد می تواند اقدامات لازم را برای ارتباط بهتر و بیشتر با این شهر در راستای خواهرخواندگی دنبال کند.
عزیزی تاکیدکرد: یزد دارای تنها نمایندگی استانی یونسکو است و این موضوع می تواند از این بستر نیز برای رسیدن به شهر عدالت ترمیمی استفاده کند و از تجربیات دنیا نیز بهره ببرد.
شهردار یزد با اشاره به فعالیت های مرکز خلاقیت شهرداری یزد گفت: پیشنهاد می شود این مرکز با همکاری سایر نهاد ها اولین استارتاپ تجمیع تجربه های عدالت ترمیمی را در شهر یزد برگزار کند تا تجربیات این حوزه جمع آوری شود.
وی با بیان اینکه رسیده به شهر عدالت ترمیمی نیازمند صبر و حوصله است، عنوان کرد: این مهم باید در لایه های فکری مردم و مسئولین شکل بگیرد و نهادینه شود.
عزیزی افزود: باید به این نقطه برسیم که تخلف نکردن برای جریمه نشدن نیست  بلکه تخلف نکردن به خاطر شهروند خوب بودن و حفاظت از شهر است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =