واحد مرکزی خبر نوشت:

نمایندگان پنجاه کشور جهان روز سه شنبه در کیف پایتخت اوکراین در یک همایش و یک نشست به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل شرکت خواهند کرد. خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا و فرانسوا فیون نخست وزیر فرانسه از جمله مقامات شرکت کننده در این مراسم هستند.

اولگ ولوچین سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد نمایندگان پنجاه کشور از جمله رؤسای جمهور و نخست وزیران در این مراسم شرکت خواهند کرد . فیون ریاست مشترک همایشی را که با حضور کشورهای کمک کننده برگزار می شود و برای جمع آوری هفتصد و چهل میلیون یورو به منظور تامین کسری هزینه ساخت پوشش جدید برای رئاکتور حادثه دیده چرنوبیل اقدام خواهد کرد، به عهده خواهد داشت. باروسو نیز نیز همین روز نشستی را درباره استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای افتتاح خواهد کرد.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، توماس میرو رئیس بانک بازسازی و توسعه اروپا و نخست وزیران چند کشور شرق اروپا در این نشست شرکت خواهند کرد. یکی از برگزارکنندگان که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با فرانس پرس از احتمال حضور ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در این نشست خبر داد. مقامات اوکراین آخر ماه مارس از کسری ششصد میلیون یورویی برای ساخت یک سر پوش بتنی خبر داده بودند اما در روزهای بعد این رقم را به هفتصد و چهل میلیون یورو افزایش دادند و به علت این افزایش هزینه اشاره نکردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، نیروگاه چرنوبیل در حدود یکصد کیلومتری شمال کیف بیست و شش آوریل سال هزار و نهصد و هشتاد و شش بعد از انفجار رئاکتور شماره چهار خود شاهد بدترین حادثه هسته ای تاریخ بود.

بخش بزرگی از اروپا بویژه اوکراین، بلاروس و روسیه بر اثر این حادثه به مواد رادیو اکتیور آلوده شد. رئاکتور حادثه دیده سال هزار و نهصد و هشتاد و شش با یک سر پوش بتنی پوشیده شد اما این پوشش که بعد از حادثه با عجله ساخته شده بود، ترک برداشته است.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =