عامل جنایت‌های سریالی کازرون و اعضای باند موسوم به «روشنفکر» که کلکسیونی از جرایم در پرونده سیاهشان داشتند، سحرگاه دیروز در 2 شهر استان فارس به دار مجازات آویخته شدند.

روزنامه ایران نوشت:

نخستین اعدامی «مرتضی» - 28 ساله - نام داشت که از اشرار و دزدان مسلح سابقه‌دار شهرستان خشت و کنار تخته - از توابع شهرستان کازرون - بود. وی جنایت‌هایش را از تیر85 و به بهانه خونخواهی قتل پدرش با قتل مردی به نام ماشاءالله آغاز کرد. بعد هم با همدستی برادرش «نریمان» و 3 تن از دوستانش، 7 تن دیگر به نام‌های «حسن»، «فرهاد»، «داوود»، «شهاب»، «رضا»، «محمد شریف» و «هاشم» را از پا درآوردند. همزمان با این جنایت‌ها تیم جنایی شهرستان کازرون با دستور «حمید کشتکار» - قاضی دادگاه بخش خشت و کنار تخته - رازگشایی از جنایت‌های مرموز را در دستور کار قرار داده و سرانجام پس از تجسس‌های گسترده، مرتضی و همدستانش را روز 14 مهر 88 در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند. قاتل سریالی در نخستین بازجویی‌ها پس از اعتراف به 8 جنایت، انگیزه خود را انتقام از عاملان قتل پدرش عنوان کرد که سال 63 به طور مرموزی ناپدید شده بود.

حال آن‌که در تحقیقات بازپرس و مأموران مشخص شد تنها 2 تن از قربانیان در جریان ناپدید شدن پدر «مرتضی» دست داشته‌اند و سایر مقتولان نیز قربانی اطلاع از جنایت‌ها و خلافکاری‌های قاتل سریالی شده‌اند. همچنین در ادامه بررسی‌های موشکافانه در این پرونده، راز سرقت‌های مسلحانه و شرارت‌های مرتضی و برادرانش نیز فاش شد. بدین‌ترتیب، متهم و همدستانش پس از تکمیل تحقیقات با صدور کیفرخواست، در شعبه پنجم دادگاه کیفری استان فارس به ریاست قاضی «عرفانی‌زاده» و چهار قاضی مستشار محاکمه شدند. قضات پرونده پس از رسیدگی به 4 فقره از جنایت‌ها، مرتضی را به 4 بار قصاص در ملأ عام محکوم کردند.

از سوی دیگر مرتضی به اتهام سرقت‌های مسلحانه و شرارت‌هایش محارب شناخته شد که دادگاه انقلاب استان فارس نیز وی را به یکبار اعدام محکوم کرد. پس از تأیید حکم 4 بار اعدام مرتضی از سوی قضات دیوان عالی کشور، اولیای دم خواستار مجازات هرچه سریعتر قاتل شدند. بدین‌ترتیب در حالی که رسیدگی به 4 فقره از جنایت‌ها ادامه داشت پرونده برای صدور مجوز اعدام قاتل، به دفتر رئیس‌ قوه قضائیه ارسال شد. در حالی‌که پنجمین حکم اعدام در ملأ عام متهم نیز از سوی قضات پرونده صادر شده بود قاتل سریالی با دستور مقامات عالیرتبه قضایی، سحرگاه دیروز در ورزشگاه بخش خشت ‌و کنارتخته به دار مجازات آویخته شد. 
3 عضو باند «روشنفکر» بالای دار 
3 اعدامی دیگر که از گردانندگان شبکه مخوف موسوم به «روشنفکر» بودند، نیز پس از طی مراحل قانونی صبح دیروز در «شیراز» و در ملأ عام به دار مجازات آویخته شدند. 
این 3 اعدامی که «ابوالفضل» - 28 ساله - «رضا» - 27 ساله - و «سید رکن‌الدین» - 28 ساله - نام داشتند، از سال 83 با سرقت مسلحانه خودرویی در شیراز و دستبرد به یک شرکت رایانه‌ای در اصفهان فعالیت‌های تبهکارانه خود را آغاز کردند. آنها سال 84 خودرو حمل پول بانک تجارت شعبه ستارخان شیراز را به طور مسلحانه سرقت کردند. بعد از مدتی 130 میلیون تومان پول نقد و چک‌های سرقتی را برای تبدیل به بازار اصفهان انتقال دادند. اما در آنجا، با یکی از مأموران انتظامی به نام گروهبان یکم «قاسمی» درگیر شده و او را به شهادت رساندند.

آنها سپس به مشهد رفته و به تبهکاری‌هایشان ادامه دادند. جنایتکاران علاوه بر این‌که در آن شهر نیز ناامنی‌هایی ایجاد کرده بودند تا سال 88 نیز چندین دستگاه خودرو را به طور مسلحانه دزدیدند. سرانجام در مرحله جدید جرایم سیاه خود، با اجاره محلی در یکی از مناطق شیراز، آنجا را مجهز به دوربین مدار بسته کردند سپس با استفاده از یک دستگاه خودروی پژوی سرقتی، روز 11 خرداد 88 برای ربودن کودکی به مقابل خانه‌اش رفتند که ناکام ماندند. آنها 17 مهر 88 نیز مرد 64 ساله‌ای را برای 48 ساعت گروگان‌ گرفته و پس از دریافت پول او را آزاد کردند. آنها همچنین یک دختر 13 ساله را روز 11 آبان 88 و یک پسر نوجوان را روز 12 دی 88 ربوده و با دریافت مبالغی از خانواده‌هایشان، آنها را آزاد کردند.

 24 اسفند 88 هم پسر 10 ساله‌ای را ربودند که 2 روز بعد در جریان آزادسازی این کودک سرهنگ «عبدالرسول قربانی» - رئیس اداره مبارزه با جرایم جنایی آگاهی فارس - را به شهادت رساندند. با این وجود مأموران طی 72 ساعت عملیات ویژه اطلاعاتی، مخفیگاه هر 3 متهم را شناسایی و همگی را دستگیر کردند. از محل زندگی آنها 7 قبضه اسلحه به همراه وسایل و تجهیزات مسروقه کشف و ضبط شد. متهمان که دارای 21 فقره سابقه شرارت و 2 فقره قتل بودند، پس از اعتراف به جرایم‌شان با حکم قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز محارب شناخته شده و به اعدام در ملأ عام محکوم شدند. قضات شعبه 32 دیوانعالی کشور هم این حکم را تأیید کردند. جنایتکاران پس از طی مراحل قانونی سحرگاه دیروز به دار آویخته شدند.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    2 0
    اعدام در ملا<علم کاری ... است در مورد باند روشنفکر فقط یکی دست به قتل زده بودند چرا دو تای دیگر اعدام شدند؟
  • ... IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    بی نام چه نظری داده فکر کنم اصلا فکر نکرده و همینجوری خواسته یه نظری بده بی نام جان پیشنهاد می کنم یکمی سطحه فکرتو بالا ببری
  • باران GB ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    من با بدون نام موافقم . چون تا حدودی از نزدیک با این پرونده آشنا بودم . جرم اعضاء این باند به هیچ وجه در یک سطح نبوده. در چند جرم آخر حتی یکی از اعضا گروه حضور نداشته ولی با دو تای دیگه مجازات مشابه داشته . ولی در کل من موافقم کههر گناهی عقوبتی داره .