کار چی داری؟ ایزوگام؟ بسپارش به کارچی‌داری!

به فصل پاییز که می‌رسیم، احتمال بارش باران هم بیشتر می‌شود. در این برهه، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که همه‌ ما در خانه و محل کار با آن روبه‌رو می‌شویم، نفوذ آب و نم زدگی سقف و دیوارهاست. اولین پیامد این مسئله، نازیبا شدن ظاهر ساختمان و داخل آن به‌خاطر ایجاد رسوب و لکه‌ای زرد است؛ اما اگر به‌سرعت چاره‌ای برای آن نیاندیشیم، در ادامه ممکن است حتی باعث ریزش سقف شود.

یعنی علاوه بر تحمیل هزینه بالا برای بازسازی و نیز هزینه‌های بعدی همچون نقاشی و شست‌وشوی فرش آن هم در شرایط اقتصادی فعلی، ممکن است با خطرات جانی هم مواجه شویم.

خوشبختانه اما، امروزه پیشگیری از بروز این عارضه، دیگر دشوار نیست! کافی است بموقع برای عایق کاری ساختمان اقدام کنیم: با نصب ایزوگام یا ترمیم و تعمیر ایزوگام در زمان مناسب به‌وسیله نصاب‌های متخصص، می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

هدف کار چی داری هم همین است: تأمین آسایش و راحتی شما و خانواده‌تان، با مراقبت دائمی از ساختمان شما!  

عایق رطوبتی ایزوگام و برتری‌های آن

ایزوگام نام تجاری عمومیِ عایق رطوبتی رولی و ورقه‌ای شکل تولیدشده از مواد نفتی است که برای پوشش کف و دیوارهای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سابقه تولید ایزوگام در ایران به حدود نیم قرن گذشته برمی‌گردد و با مزیت‌هایی که دارد، خیلی زود توانست جایگزین روش‌های سنتی عایق‌بندی از قبیل قیرگونی شود. کاربرد ایزوگام در ساختمان، جلوگیری از نفوذ آب از پشت بام، روف گاردن، استخر، حمام و سرویس بهداشتی و نظایر آن است.

ایزوگام پرمصرف‌ترین عایق رطوبتی در ایران است؛ چرا که در عین استحکام کافی، بسیار سبک هم هست. قابل انعطاف بودن ایزوگام نیز باعث شده تا بتوان آن را آسان و سریع، روی هر سطحی نصب کرد. ایزوگام در قیاس با انواع دیگر عایق، همچنان ارزان و بصرفه است. ایزوگام مرغوب با نصب اصولی، می‌تواند حداقل تا ۱۵ سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

انواع ایزوگام بر اساس ضخامت

- ایزوگام یک لایه: ضخامت این نوع ایزوگام ۲ میلی‌متر است و دارای انعطاف پذیری بیشتری است. دلیل نازک بودن آن بکاربردن نخ پلی استر برای استحکام مواد نفتی تشکیل دهنده آن است.

- ایزوگام دو لایه: ضخامت این نوع ایزوگام ۴ میلی‌متر است و دارای انعطاف پذیری کمتر، اما استحکام و عمر بیشتری است. دراین ایزوگام لایه ضخیم بافت و پلی استر باعث استحکام بیشتر آن میشود.

انواع ایزوگام از نظر پوشش

- ایزوگام فویل دار (با روکش آلومینیوم) : این نوع ایزوگام به‌خاطر نقره‌ای رنگ و براق بودن و قابلیت انعکاس نور، عایق را دربرابر حرارت ناشی از تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند. ایزوگام فویل دار برای پشت بام و سطوحی که درمعرض تابش آفتاب قرار دارند، مناسب است.

- ایزوگام بدون فویل: برای سطوح و محل‌هایی به کار می‌رود که درمعرض نور خورشید نیستند؛ از جمله حمام و سرویس بهداشتی.

ایزوگام خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تشخیص مرغوبیت ایزوگام، کار چندان سختی نیست. ایزوگام مناسب، ایزوگامی است که یکدست باشد و مواد و اجسام خارجی در آن به چشم نخورد. همچنین در سطح رول‌های آن چروک و تاشدگی مشاهده نشود. ایزوگام باید در یک کارخانه معتبر تولید شده و دارای نشان استاندارد ملی باشد. ایزوگام خوب، تا حد کافی در برابر تماس با مواد شیمیایی نیز مقاوم است. توجه کنید که ایزوگام هم مانند سایر محصولات تاریخ انقضای مصرف دارد و بعد از مدتی فاسد می‌شود. اکثر ایزوگام‌ها به‌طور متوسط ۶ ماه اعتبار برای نگهداری تا نصب دارند؛ اما این زمان برای انواع ایزوگام ها یکسان نیست و با توجه به مواد مصرفی و شرایط نگهداری ایزوگام، تاریخ انقضای آن بین ۳ ماه تا یک سال متغیر است.

نصب ایزوگام

نصب ایزوگام اهمیت زیادی در کیفیت آب بندی و طول عمر آن دارد. ایزوگام با حرارت (ناشی از شعله مستقیم) روی سطح موردنظر چسبانیده می‌شود. نصاب با حرارت دادن سطح زیرین تا حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد، ایزوگام را به آن می‌چسباند. پس از سرد شدن، ایزوگام به‌صورت ثابت و دائمی روی سطوح باقی ‌می‌ماند.

برای نصب ایزوگام، باید ابتدا سطح موردنظر کاملاً تمیز کرد. بهتر است سطح زیرین تا حد امکان صاف و فاقد برآمدگی یا فرورفتگی باشد. زیرا هرچه نصب ایزوگام به صورت مسطح‌تر صورت بگیرد، احتمال تاول زدن، طبله کردن و پاره شدن آن نیز کمتر می‌شود.

مهم است ایزوگام در لبه‌ها و گوشه‌های بام یا روف گاردن و محل خروج آب نیز به‌صورت کامل و صحیح چسبانده شود تا از نشت آب به درون سازه ساختمان پیشگیری شود. معمولاً حدود ۱۰ سانتی‌متر از لبه رول ایزوگام روی رول موازی خودش قرار بگیرد. بدین ترتیب با ایجاد هم‌پوشانی (Overlap) از هرگونه نشتی آب جلوگیری می‌شود.

زیرسازی ایزوگام نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان آن روی چوب، فلز، کاشی و سرامیک اجرا کرد. بهترین جا برای نصب ایزوگام، سطوح سیمانی است.

با توجه به آن‌چه گفته شد، نصب ایزوگام کاری است که به دانش و تخصص فراوان نیاز دارد و جز یک نصاب کاربلد و باتجربه، کسی از عهده آن بر نمی‌آید.

لکه گیری ایزوگام

لکه گیری ایزوگام یکی از مهم ترین مراحل نصب ایزوگام است که در افزایش طول عمر و کیفیت آب بندی ایزوگام تأثیر بسزایی دارد. پس از اتمام مراحل اولیه نصب، نصاب ایزوگام با دقت تمام روزنه‌ها و ترک‌های احتمالی سطح ایزوگام را وارسی و شکاف‌ها، سوراخ‌ها یا طبله‌های ایجادشده را پیدا می‌کند. این‌گونه عوارض، بیشتر اطراف پایه کولرها، آنتن‌های بشقابی و ناودان دیده می‌شود. برای لکه گیری ایزوگام پشت بام و رفع نشت احتمالی، تکه ای ایزوگام با حرارت و فشار زیاد روی این قسمت‌ها چسبانده می‌شود.

معمولاً به‌منظور تشخیص نشتی، یا از آب استفاده می‌شود یا کارشناس پس از بارش باران برای بررسی نشت ایزوگام در محل حضور می‌یابد. البته توصیه می شود که تشخیص نشتی را به ‌روزهای آفتابی موکول کنید تا مشاهده حوضچه‌های آب تشکیل‌شده در گودی‌های سطح یا لابه‌لای درزها و ترک‌های ایزوگام بعد از خشک شدن اولیه زمین، راحت‌تر انجام شود.

ترمیم ایزوگام یا نصب مجدد؟

مدتی بعد از نصب ایزوگام، بسته به چگونگی زیرسازی یا پیاده‌سازی آن و نیز کیفیت مواد به‌کاربرده شده، ممکن است قسمت‌هایی از ایزوگام ترک بردارد. همچنین فشار وزن کولرهای آبی روی پشت بام ساختمان یا جابه‌جایی اجسام موجب خراش ایزوگام شود. اگر میزان این آسیب‌ها قابل توجه نباشد، می‌توان با ترمیم ایزوگام، عمر آن را افزایش داد؛ ولی در صورت زیاد بودن مقدار تخریب، بصرفه‌تر است که نصب مجدد ایزوگام پشت بام انجام شود. دقت کنید که نواحی آسیب‌دیده، منحصر به قسمت‌هایی که نم و رطوبت به آن‌ها نفوذ پیداکرده نیست؛ بلکه ممکن است لطمه‌های احتمالی به بخش‌های دیگر نیز وارد شده باشد؛ قسمت‌هایی که صرفاً به وسیله یک کارشناس خبره قابل‌تشخیص هستند. برای ترمیم ترک ایزوگام و شکاف‌ها استفاده از چسب‌هایی همچون پرایمر خمیری و یا چسب ماستیک نیز رایج است.

در صورت نیاز به نصب مجدد نیز لازم است نصاب تصمیم بگیرد که ایزوگام جدید را می‌توان روی ایزوگام قبلی چسباند یا باید ابتدا لایه‌های عایق قبلی را یه‌طور کامل جدا کرد. این تصمیم، تابع عوامل مختلفی همچون وزن ساختمان (سنگین شدن بام) و میزان پوسیدگی ایزوگام قبلی است. جدا کردن ایزوگام قبلی، با استفاده از دستگاه شعله‌پخش‌کن و اعمال حرارت برای ذوب کردن قیر ایزوگام قبلی انجام می‌شود. اگر ایزوگام با استفاده از این دستگاه و به‌راحتی جدا نشد، از تجهیزات ویژه‌ای برای برش آسفالت استفاده می‌شود.

نصب مجدد ایزوگام پشت ‌بام، برخی مزیت‌ها نسبت به روش ترمیم موضعی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، تنظیم اصولی شیب بام است. در این روش همچنین می‌توان از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی سقف نیز اطلاع پیدا کرد و با اصلاح آن‌ها، از بروز خرابی و نیاز به بنایی و هزینه‌های اضافی آن در آینده جلوگیری به عمل‌آورد.

خدمات ایزوگام و عایق کاری در «کار چی داری»

کیفیت اجرای ایزوگام و ماندگاری آن، ارتباط مستقیم به مهارت نصاب ایزوگام دارد. تشخیص آن‌که کدام نوع ایزوگام (از نظر ضخامت و برند) برای ساختمان شما مناسب‌تر است هم، کاری است تخصصی و نیازمند تجربه. همین‌طور این‌که ایزوگام بام قابل تعمیر است یا به نصب و اجرای کامل ایزوگام نیاز است، به توصیه کارشناس و نصاب ایزوگام بستگی دارد که معمولاً پس از مشاوره و بازدید محل و البته بر اساس بودجه کارفرما مشخص می‌شود. خدمات بازدید و مشاوره تخصصی در کارچی‌داری رایگان است.

کار چی داری، سامانه هوشمند سفارش آنلاین خدمات است که انواع خدمات عایق کاری و آب بندی با ایزوگام در تهران را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت برایتان انجام می‌دهد. استفاده از بهترین برندهای ایزوگام دارای نشان استاندارد، همراه بیمه‌نامه ۵ ساله و ضمانت ۱۰ ساله، اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان را همراه خواهد داشت.

برای مشاوره و سفارش، همین حالا با ۰۹۱۰۹۱۰۷۱۰۷ تماس بگیرید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440401