۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
تبادل آتش در قره‌باغ ادامه دارد

ایرنا نوشت: پس از گذشت بیش از یک هفته از آغاز مجدد درگیری‌ها میان ارمنستان- جمهوری آذربایجان، نیروهای دو طرف همچنان به سوی یکدیگر تبادل آتش دارند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، براساس گزارش ها روز گذشته (سه شنبه) چندین حمله راکتی و همچنین حمله با بمب های خوشه ای در شهر استپاناکرت مرکز قره باغ رخ داد و این در حالی بود که ارمنستان اعلام کرد، نیروهای جمهوری آذربایجان تهاجم جدیدی را در جنوب خط تماس مورد مناقشه طرفین انجام دادند.

در تحول دیگری وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای این کشور یک پایگاه نفتی جمهوری آذربایجان را منهدم کردند. همچنین براساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان، نیروهای آذربایجانی قصد داشتند در بحش جنوبی قره باغ مقرهایی را بدست بگیرند اما با نیروهای ارمنستانی روبرو شدند.

در همین حال پولاد بولبولوگلو سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه روز گذشته طی مصاحبه ای خاطر نشان کرد: مذاکره برای حل و فصل مساله قره باغ مادامی که سیاست های ایروان تغییر نکند، بی فایده است.

همچنین جیهون بایرام‌اف" وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری‌های نیروهای این کشور و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، گفت: نیروهای ارمنستان باید از سرزمین‌های اشغال شده جمهوری آذربایجان خارج شوند و این یک خط قرمز برای کشورمان است و به مبارزه در این زمینه تا تحقق این مهم ادامه خواهیم داد.

همچنین وزرای خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان طی تماسی با ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات میان باکو- ایروان تاکید کردند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که مناقشه و درگیری‌های قره باغ بدون حضور فعالانه ترکیه شروع نمی شد. پاشینیان همچنین اعلام کرد که کشورش ممکن است در خصوص مسأله قره‌باغ امتیازاتی بدهد. وی گفت: ارمنستان ممکن است در خصوص موضوع قره باغ امتیازاتی بدهد؛ در صورتی که جمهوری آذربایجان نیز آمادگی انجام عمل مشابه را داشته باشد.

واکنش‌های بین‌المللی

"حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته (سه‌شنبه) با تاکید بر ضرورت پایان یافتن هر چه سریعتر درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: ایران برای هر نوع اقدامی برای حل اختلافات باکو و ایروان براساس قوانین و حقوق بین‌المللی و مرزهای به رسمیت شناخته شده دو کشور آمادگی دارد.

روحانی در تماس تلفنی با "الهام علی اف" کشور جمهوری آذربایجان را همسایه خوب ایران خواند و افزود: همه مردم ایران علائق تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیار نزدیکی با جمهوری آذربایجان دارند و همواره دولت و ملت دوست و برادر ایران و آذربایجان روابط بسیار نزدیکی داشته‌اند، مسئولین جمهوری اسلامی نیز مواضع بسیار روشن و صریحی درخصوص مناقشه اخیر اتخاذ کرده‌اند.

رئیس جمهوری ایران با ابراز نگرانی از مداخله احتمالی کشورهای دیگر در مناقشه آذربایجان و ارمنستان و تبدیل این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای، تاکید کرد: امنیت، ثبات و آرامش منطقه و به ویژه مرزهای شمالی برای ما بسیار مهم است و این مناقشه و تداوم ناامنی مرزها نباید زمینه ساز نفوذ برخی گروه‌های تروریستی شود.

"علی ربیعی" سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه راه حل بحران قره باغ را نظامی نمی‌دانیم، گفت: ما حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و احترام به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی همواره تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم. از آسیب رسیدن به جان و دارایی شهروندان‌مان در نواحی مرزی به شدت نگران هستیم در صورت تکرار این اتفاقات با در نظر گرفتن همه گزینه‌های موجود نسبت به آن بی تفاوت نخواهیم بود. از دو طرف می خواهیم فورا به خشونت و خونریزی خاتمه دهند و اجرای قوانین بین المللی را از راه مذاکره و دیپلماسی دنبال کنند.

همچنین «محمد جواد ظریف» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه ایران و روسیه برای دومین بار در هفته جاری در گفت و گویی تلفنی بر ضرورت حل و فصل مساله قره باغ با استفاده از راههای سیاسی-دیپلماتیک تاکید کردند. ظریف و لاوروف روز گذشته(سهشنبه) در این گفت وگوی تلفنی، از تشدید بی سابقه تنش ها در منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه آمده است: وزیران امور خارجه ایران و روسیه به خطر درگیر شدن ستیزه جویان افراطی از گروه های مسلح غیرقانونی در سوریه و لیبی اشاره کردند.

در همین حال «سرگئی نارشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با طرح این موضوع که نیروهای ستیزه‌جوی افراطی و تروریست در منطقه مناقشه قره باغ حضور دارند، ‌ گفت: مسکو از تشدید مناقشه در قره‌باغ و حضور نیروهای غیربومی در این بحران بشدت نگران است. وی مدعی شد که براساس اطلاعات موجود، در منطقه مناقشه قره باغ، مزدوران از سازمان های تروریستی بین المللی فعال از جمله گروه جبهه النصره، فرقت حمزه و سلطان مراد و نیز گروه های مسلح افراط‌گرای کُرد فعالیت می کنند. وی افزود: موضوع فعالیت صدها و حتی هزاران افراط‌گرا مطرح است که امیدوارند از جنگ در قره باغ درآمد کسب کنند.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست با همتای آذربایجانی خود با تأکید بر این که آتش بس مساله قره باغ مشکل منطقه قفقاز جنوبی را حل نمی کند، گفت: مجامع بین المللی باید از ارمنستان بخواهند نیروهای خود را از سرزمین های جمهوری آذربایجان خارج کند.

 وی همچنین با انتقاد از موضع گیری میانجیگران بین المللی گفت: رؤسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ نباید موضع یکسان نسبت به ارمنستان که ۲۰ درصد سرزمین های جمهوری اذربایجان را تحت اشغال قرار داده و جمهوری آذربایجان که سرزمین های آن تحت اشغال نیروهای ارمنی است، داشته باشند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز از افزایش شمار کودکان قربانی درگیری‌های قره باغ ابراز نگرانی کرد. "یونیسف" در بیانیه‌ای اعلام کرد، گزارش ها حاکی از کشته شدن ۴ کودک و زخمی شدن ۷ کودک دیگر است. همچنین این درگیری باعث تخریب منازل مسکونی، مدارس و زیر ساخت‌های حساس شده است.

یونیسف افزوده است: توقف فوری اقدامات خصمانه به نفع همه کودکان در قره باغ است.

یکشنبه هفته گذشته ششم مهرماه، درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    0 1
    جامعه بشری علیه ارمنستان است حق با آذربایجان است آز سرزمین آذربایجان بیرون بروید اشغالگران ارمنستان از سرزمین مسلمانان بیرون بروید روسیه از ارمنستان حمایت نکرد چرا چون ارمنستان اشغالگر است