از اعمال جریمه تا تعطیلی کسب‌وکارهای شلوغ؛ محدودیت‌ها ادامه دارد؟

از پیشنهاد منع سفر تا افزایش عوارض جاده‌ای، از جریمه کسانی که ماسک نمی‌زنند تا تعطیلی کسب و کارهای شلوغ. این‌ها گوشه‌ای از محدودیت‌های وضع شده برای پیشگیری از شیوع کروناست، بیماری مرگباری که این روزها همه جا تاخت و تاز می‌کند و به شکل غیرقابل مهاری، توانایی سرایت به انسان‌ها را پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه کرونا افسار گسیخت و به ناگاه اوج گرفت، فرضیات زیادی درباره اوج گیری کرونا در روزهای اخیر مطرح شد که عمده آنها سفر، بی اعتنایی به مسایل بهداشتی و نادیده گرفتن استفاده از ماسک بود.

دلیل آن هر چه که بود، تنها مردم مقصران این وضع نبودند چون گزارش ها نشان می دهد مسئولان حتی نمایندگان مجلس هم بی توجهی هایی به شیوع کرونا و رعایت نکات بهداشتی داشتند و دارند. با این حال، متخصصان می گویند قدرت سرایت ویروس کرونا نه تنها کمتر نشده، بلکه نسبت به اوایل شیوع این بیماری مرگبار، ۹ برابر هم بیشتر شده است.

دولت برای اینکه جلوی شیوع بیشتر کرونا در بین مردم گرفته شود، برخی محدودیتها را برای یک هفته وضع کرد که البته ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد تمدید این محدودیتها را داشت.

رییس جمهور پس از چند روز که از وضع این محدودیتها گذشت، در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تایید و اجرای مقررات سختگیرانه و اعمال یک سلسله محدودیت ها به عنوان یک مطالبه عمومی مردم و متخصصان، در روند مقابله با کرونا را الزامی است و شرط نخست موفقیت این مقررات و محدودیت ها در مهار بیماری کرونا، بی تردید همکاری و همراهی مردم است.

حسن روحانی در این باره گفت: می دانیم تعطیل کردن موقت برخی از کسب و کارها برای مردم زحمت درست می‌کند اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز افزایش سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها نداریم.

عمده ترین محدودیتها، تعطیلی مراکز پررفت و آمد عمومی از قبیل کلاسهای درس، باشگاه ها و فروشگاه های خاص است ولی در تهران، برخی از دستورات و محدودیتهای فردی حتی با ضمانت اجرای جریمه اعمال شده است.

استاندار تهران درباره این محدودیتها از جمله جریمه کسانی که ماسک نمی زنند، گفته است: در مورد کسانی که مبتلا به کرونا هستند و با آگاهی از ابتلاء در جامعه حضور پیدا می‌کنند و از وسایل حفاظتی استفاده نمی‌کنند یا کسی که مبتلا و بیمار است اما کتمان می‌کند پیشنهاد شده جرایمی در نظر گرفته شود.

محسنی بندپی سپس گفت: در محیط‌هایی مثل پاساژها، مراکز تجاری و جاهایی که افراد مراجعه می‌کنند مقرر شده در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی با متولیان آن مراکز برخورد شود و برای مردم عادی سعی شده که با اغناع‌سازی، توصیه و تذکر اقدامات پیگیری شود و حتی بسیجیان نیز اعلام آمادگی کردند که گشت بزنند و به افرادی که دلیل عدم رعایت آنها نداشتن ماسک می باشد، ماسک در اختیار آنها قرار دهند.

وی تاکید کرد: مردم هر گونه اعلام شکایت از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را می توانند به سامانه۱۹۰ و همچنین معاونان سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران مطرح کنند، و قرار شده به مرور اکیپ های نظارتی را تقویت کنیم.

افزایش محدودیتهای کرونایی

با توجه به اینکه دولت به دلیل مسایل اقتصادی و معیشتی حاضر نیست محدودیتهای کرونایی را تشدید کند، ولی باز هم علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در نامه‌ای به وزیر کشور برای کنترل و مهار بیماری کرونا خواستار اعمال محدودیت‌ها، افزایش عوارض بزرگراهی و جرایم رانندگی و پرداخت هزینه‌های درمانی مسافرانی که در سفر مبتلا به کرونا می‌شوند برای کاهش سفرهای غیرضروری بین شهری و استانی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: در راستای تحقق حداکثری راهبردهای مداخله‌ای برای تقلیل سرایت پذیری از طریق کاهش ارتباطات بین فردی و قطع زنجیره انتقال بیماری، اطلاع رسانی و اقدامات زیادی انجام پذیرفته است. اما متأسفانه عده‌ای از هموطنان به رغم تمام توصیه‌ها ممکن است در تعطیلات پیش رو به سفرهای غیرضروری به خصوص به مناطق شمالی کشور مبادرت ورزند که این موضوع نگرانی‌های شدیدی را در زمینه کنترل بیماری کرونا ایجاد می‌کند.

در ادامه این نامه زالی و محسنی بندپی خواستار اعمال محدودیت‌های تازه برای کاهش سفرها در این تعطیلات شده و موارد زیر را برای تصویب در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد کردند:

۱-افزایش موقت عوارض بزرگراهی به میزان حداقل ۳ تا ۵ برابر برای خودروهایی که به مقاصد غیر بومی مسافرت کرده‌اند و تخصیص منابع حاصله از آن برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا.

۲-افزایش مبلغ جریمه حداقل به میزان ۳ تا ۵ برابری در صورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای غیربومی که به سایر شهرستان‌ها مسافرت می‌کنند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد.

۳-با توجه به اینکه تعدادی از مسافران مذکور ممکن است در شهرستان‌های مقصد دچار بیماری کرونا شوند، با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مقصد نسبت به قرنطینه سازی این گونه افراد اقدام شود و در صورت ابتلاء کلیه هزینه‌های درمان در مراکز بیمارستانی در استان مبدا و یا مقصد به طور کامل از بیمار اخذ شود.

هنوز پاسخی درباره رد یا تایید این پیشنهادها داده نشده ولی آنطور که مشخص است این محدودیتها تنها در تهران نیست بلکه برخی استانهای شلوغ و در معرض خطر، محدودیتهای کرونایی را بیشتر کرده و مدت زمان آنها را هم تمدید کرده اند.

در برخی استانها حتی گشت ویژه کرونا راه اندازی شد تا با کسانی که با بی توجهی به مسایل بهداشتی جان دیگران را در خطر می اندازند مقابله شوند.

بیشتر بخوانید:

مینو محرز: هیچ وقت وضع کرونا اینقدر وحشتناک نبود

فرمانده مرزبانی: به خاطر کرونا اجازه عبور از مرزها را نمی دهیم

در این زمانه حساس، سازمان نظام پزشکی هم هشدار داد مسافرتها را باید کم کنید چون منجر به فاجعه انسانی به دلیل مرگ و میر در اثر شیوع کرونا خواهد شد. رئیس این سازمان در بخشی از نامه خود به مسئولان نوشته است: اعلام تعطیلی در مراکزی از شهر تهران که با هشدار ستاد مقابله با کرونا تهران بزرگ در دست انجام است، اقدام پسندیده ای بوده اما بیم آن می رود که به دنبال تعطیلی برخی از مراکز و نیز تعطیلی اربعین حسینی، موج مسافرت های غیر ضروری به سمت شمال کشور و مناطق زیارتی بار دیگر به راه افتد. مسافرت میلیون ها نفر بدون مراعات هیچ گونه ضابطه بهداشتی به مناطق یاد شده مساوی خواهد بود با فاجعه انسانی (افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر بیماران )در این مناطق و کل کشور؛ لذا به آن ستاد محترم هشدار داده می شود تا با خروج از برخورد انفعالی از مسافرت های غیر ضروری در این موقعیت اکیدا جلوگیری نماید. اقتصاد ملی، توانایی های فنی و علمی و نیز قدرت دفاعی این مملکت با جلوگیری از مسافرت های غیرضروری کوچک ترین آسیبی نخواهد دید.

با این حال، انگار گوش شنوایی نیست چون در روزهای اخیر و به دلیل تعطیلات پایان ماه صفر جاده های خروجی تهران به شدت شلوغ شده است.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =