اردوغان: کسی از حضور ترکیه در خلیج (فارس) ناراحت نشود

فارس نوشت: رئیس جمهور ترکیه در اشاره به حضور نیروهای این کشور در قطر گفت که به جز هرج‌ومرج‌افکنان کسی نباید از حضور این کشور و نیروهای آن در خلیج فارس ناراحت شود.

 

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گو با روزنامه «The Peninsula» درباره  مسائل مختلفی از جمله حضور نیروهای این کشور در خلیج فارس، حضور در سوریه و آذربایجان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی»، رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با خلیج فارس گفت: «ترکیه با حضور نظامی [در خلیج فارس] تنها در حفظ ثبات و صلح قطر سهیم نیست بلکه [به حفظ ثبات و صلح] در تمام خلیج [فارس] مشارکت دارد».

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: «به استثنای طرف‌هایی که به دنبال هرج‌و‌مرج افکنی هستند، کسی نباید از حضور ترکیه و سربازان آن در خلیج [فارس] ناراحت شود».

این اظهارات پس از آن است که رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در سفری یک روز ابتدا به کویت سپس به قطر سفر کرد و در دوحه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دیدار کرد.

اردوغان در ارتباط با سوریه گفت: «ترکیه تا ابد در خاک سوریه باقی نمی‌ماند. به محض ایجاد یک راه حل دائم برای بحران آنجا، به حضور خود پایان خواهیم داد».

اردوغان همچنین در خصوص لیبی گفت: «این مشروعیت [دولت قانونی] است که در لیبی پیروز خواهد شد. کودتاگران در پایان شکست خواهند خورد».

وی همچنین در ادامه اظهاراتش با اشاره به آمریکا گفت:‌ «همکاری خود با آمریکا را در زمینه مبارزه با تروریسم، حمایت از دموکراسی و پایان دادن به موارد عدم ثبات ادامه خواهیم داد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین به درگیری این کشور با یونان در شرق مدیترانه اشاره کرد و گفت، طرف‌هایی که «قاطعیت» این کشور را در آنجا دیده‌اند و پی برندند که آنکارا عقب نمی‌نشیند، «امروز مجبور به تماس برای دعوت به گفت‌و‌گو شده‌اند».

اردوغان در ادامه با اشاره به جنگ میان آذربایجان و ارمنستان گفت: «تلاش ارمنستان پس از شکست سنگین [از آذربایجان] برای نشان دادن اینکه ترکیه یکی از طرف‌های درگیر است، بیانگر آن تنگنا و ناامیدی است که در آن به سر می‌برد».

در همین ارتباط، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته گفته بود: «ترکیه در تلاش است تا امپراتوری خود را در منطقه احیا کند».

مقام‌های ترکیه از آغاز دور جدید درگیری‌ها بر سر قره باغ، آشکارا و قاطعانه از جمهوری آذربایجان حمایت کردند و حتی گزارش‌هایی منتشر شده است که حکایت از اقدام آنکارا در اعزام شبه‌نظامیان سوریه و لیبی به قره باغ و جمهوری آذربایجان دارد و این مسئله واکنش‌های منفی جامعه بین‌الملل را در پی داشته است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    سیاست دولت ترکیه همیشه ب نفع همسایگان و مسلمانان بوده، ودر حمایت از قره باغ، در حمایت از فلسطین بهترین تصمیم رو گزفته
  • FI ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    ترکیه خیلی ارام و یواشکی ایران رو محاصره کرده کسی هم که اینجا جرات جرات جرات نداره بهشون بگه بالای چشمتون ابروه
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    ترکیه با اقتصاد برتر وحمایت نسبی از غرب وامریکا و مقداری خرد توانسته جای پایی در شرق و غرب وجنوب کشور ما برای خودش باز کند .انها یک چشم به اقتصاد ویک چشم به منافع ملی دارند واقدام می کنند
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    این هنوز حاضر نیست اسم درست خلیج فارس رو به کار ببره. اولین ناوشون رو بزنید تا یاد بگیره مثل درست صحبت کته
  • ایرانی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    دوران عثمانی گری تموم شده و به تاریخ پیوسته این مزدور صهیونیسن هم اول باید نام "خلیج فارس " رو یاد بگیره و بفهمه که خلیج فارس صاحب داره و حیاط خلوت هیچ کسی نیست ترکیه هم برای این ادا درآوردن خیلی بچه است.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    ترکیه این پتانسیل رو دارد بعنوان یک دشمن جدی و همسایه ای غیرقابل اعتماد باشد و ایران باید مراقب این رقیب دیرینه و پررو باشد...
  • تالبیط IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    اینجاخلیج فارس است.گمشوازخلیج فارس