یکی از مقامات وزارت بهداشت در بازدید از زندان گفته اگر مشکلات ناشی از تراکم بالای زندانها حل نشود، جامعه هزینه های هنگفت خواهد پرداخت

امیدسلیمی بنی: تراکم بالای زندانیان، باعث مشکلات بهداشتی زیادی برای زندانیان و جامعه شده است. بیماریهای خطرناک و واگیر در انتظار زندانیان است و درمان آنها هزینه های هنگفتی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

این آخرین هشدار وزارت بهداشت است که امروز توسط یکی از مدیران مبارزه با بیماری عفونی به سازمان زندانها داده شده است. به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندانهای کشور، محمود سروش در بازدید از زندان مرکزی اصفهان، گفته: " تراکم جمعیت در اندرزگاهها باعث بروز بیماری های خطرناک و مخصوصاً واگیردار می شود که درمان آن هزینه و تاوان هنگفتی را برای زندان ها و جامعه به همراه خواهد داشت."

آمارها نشان می دهد زندانهای ایران، فرسوده و بسیار شلوغ هستند به صورتی که در برخی استانها، سرانه زندانی شدن شهروندان به 4 برابر استاندارد جهانی رسیده، با این حال، قوه قضائیه و سازمان زندانها می گوید برنامه هایی را در دست دارد تا تراکم زندانیان را کاهش دهد.

کاهش تراکم زندانی با زندانهای جدید، مرخصی و اردوگاه های خاص

دادستان کل کشور در آخرین نشست خبری خود با رسانه ها از بخشنامه های جدید استفاده از مرخصی برای زندانیان گفته بود و رئیس سازمان زندانها نیز در سال گذشته، خبر از احداث زندانهای جدید در برخی استانها از جمله تهران داده بود.

وزیر کشور دولت دهم نیز چندی پیش اعلام کرده بود به دلیل مشکلات ناشی از بروز بیماریهای عفونی و ایدز، وزارت کشور قصد دارد اردوگاه های کار اجباری برای مجرمان مواد مخدر در ایران بنا کند.

به گفته مصطفی محمد نجار، دولت قصد دارد برای مبارزه با ایدز "اردوگاه‌های درمانی" برای معتادان در زندان‌ها در نظر گرفته تا بتواند با آموزش، از گسترش ایدز جلوگیری کند.

"اردوگاه های ویژه"، نامی است که مسئولان سازمان زندانها به مکانهایی برای نگهداری از مجرمان مربوط به مواد مخدر داده اند و قرار است با احداث آنها، آئین نامه تفکیک زندانیان بر حسب جرم، اجرایی شود. غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندانها چندی پیش خطاب به استاندار اصفهان قول داده بود ساخت "اردوگاه ویژه" اصفهان را در اولیت احداث 28 اردوگاه دیگر قرار دهد.

سال گذشته نیز رئیس سازمان زندانها در نامه ای خطاب به شورای شهر تهران خواسته بود سرانه شهروندی زندانیان زندان اوین و سایر بازداشتگاه های تهران را به این سازمان بپردازند، تا بخشی از مشکلات 22 هزار زندانی این استان، رفع شود.

مدیر کل زندانهای استان اصفهان نیز از بحران در زندانهای این استان در ماه گذشته خبر داده و گفته: " اگر تراکم جمعیت در اندرزگاههای زندان مرکزی و اردوگاه مانند ماه اخیرافزایش یابد،بحران در زندان شدت یافته و شیوع هر گونه بیماری در بین مددجویان خطری جدی برای دیگر زندانیان و حتی مردم جامعه بهمراه خواهد داشت."

امیری در بازدید از بیمارستان هفتم تیر زندان دستگرد اصفهان بااشاره به تراکم موجود در زندانها و اردوگاه کاردرمانی افزوده است: "کادر پزشکی و بهداشت و درمان زندان های استان در طول شبانه روز درمراکز بهداشت و درمان زندانها بصورت یکپارچه و مستعد آماده مقابله با شیوع هرگونه بیماری در زندان ها هستند اما با وجود تراکم آمارفعلی ونیروی انسانی و امکانات و فضا این امرجوابگو نیست."

مسئولان سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی می گویند با وجود هشدارهای مکرر درباره وضعیت بهداشتی و رفاهی زندانیان، به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات نمی توانند در آینده ای نزدیک تغییرات عمده ای در این زمینه انجام دهند، ولی در صورتی که برای هشدار وزارت بهداشت فکری نشود، جامعه هزینه ای که "هنگفت" توصیف شده را برای تراکم بالای زندانیان، خواهد پرداخت.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =