پایان این فصل ورزش کشور، شروع فصلی تازه در ورزش قهرمانی وزارت نفت خواهد بود.

ممنوعیت پرداخت بودجه به ورزش حرفه‌ای این وزارت را وارد فاز تازه‌ای کرده است و ظاهرا مقام‌های بلند رتبه ورزش وزارت نفت به دنبال اجرایی کردن این تصمیم هستند. بنا به ابلاغیه محمود احمدی‌نژاد، وزیر نفت در نامه‌ای به معانین و مدیران عامل چهار شرکت اصلی این ورزاتخانه تاکید کرد که پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است. مسعود میرکاظمی در این نامه گفته که این چهار شرکت زیرمجموعه وزارت نفت از ابتدای امسال دیگر نمی‌توانند از بودجه دولتی استفاده کنند. این در حالی است که 4 شرکت مدنظر قرار است در پایان این فصل ورزش کشور این ابلاغیه را اجرایی کنند.

بیگدلی، رئیس ورزش شرکت پالایش و پخش با تاکید بر فرصت باقی‌مانده برای ورزش قهرمانی وزارت نفت می‌گوید: «طبق آنچه که از ما خواسته شده، تا پایان فصل تیم‌های ورزشی وزارت از بودجه دولت استفاده خواهند کرد و پس از آن موظف هستیم که قانون جدید را اجرا کنیم.»

قانون تازه برای ورزش قهرمانی که در ابلاغیه احمدی‌نژاد به تاریخ 10 بهمن منتشر شد، ممنوعیت در نظر گرفتن بودجه دولتی برای ورزش قهرمانی است. این ابلاغیه تبصره ب ماده 13 قانون برنامه پنجم توسعه ایران را به تصویر می‌کشد و اینکه هیچ ارگان و سازمان دولتی نمی‌تواند برای تیم‌های ورزشی خود که به دنبال قهرمانی هستند، هزینه کند. چنین بود که ورزش وزارت نفت به عنوان یکی از وزارت‌هایی که باشگاه‌های زیادی در کل کشور دارد و در خیلی از رشته‌های ورزشی به دنبال قهرمانی است، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

سیاست ورزش وزارت نفت

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که متولیان ورزش وزارت نفت برای تیم‌های قهرمانی خود چه تدبیری را در نظر خواهند گرفت. آیا تیم‌های قدرتمند این مجموعه به زودی منحل خواهد شد یا اینکه مردان سیاست‌گذار ورزش نفت در اندیشه راهی برخواهند آمد؛ راهی برای خروج از بحران احتمالی و صدمه ندیدن ورزش قهرمانی نفت. غلامرضا شاه‌کرمی، رئیس اداره کل سیاست‌گذاری ورزش وزارت نفت تاکید می‌کند که برای اجرای این قانون گریز نیست و باید آن را اجرایی کرد. شاه‌کرمی می‌گوید: «پرداخت هرگونه وجهی برای ورزش حرفه‌ای ممنوع شده است. این ابلاغیه در اختیار تمام شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت قرار گرفته و همه موظف هستند که آن را اجرا کنند.»

اجرای تبصره ب ماده 13 برنامه پنجم توسعه اما می‌تواند وضعیت خیلی از تیم‌های مدعی قهرمانی را به خطر بیندازد و ورزش وزارت نفت نیز از این قائده مستثنی نیست. شاه‌کرمی معتقد است که در این شرایط نمی‌شود برای ورزش قهرمانی تدبیری اندیشید و ادامه می‌دهد: «ما الان در دوره گذر از یک مرحله سخت هستیم که به نظر من، باید منتظر بمانیم و بتوانیم به سلامت از این مرحله بگذریم. ما در این شرایط نمی‌تواند تصمیم خاصی برای تیم‌های ورزشی خود در نظر بگیریم.» اما شاه‌کرمی به عنوان سیاست‌گذار ورزش وزارت نفت می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ موضوعی که رئیس اداره کل سیاست‌گذاری ورزش وزارت نفت موافق آن نیست و عنوان می‌کند: «ما نمی‌توانیم خود رای عمل کنیم. مثلا کشورهای در حال توسعه را نگاه کنید، هیچ‌وقت حمایت دولت‌ها را در باشگاه‌ها نخواهید دید. به نظر من، دخالت دولت در ورزش حرفه‌ای معنایی ندارد. ساختار ورزش به گونه‌ای باید باشد که احتیاجی به هزینه‌های دولتی نداشته باشد.»

استارت یک ایده

سال گذشته در زمان برگزاری المپیاد سراسری کارکنان وزارت نفت، وزیر نفت در پیامی از تغییر رویکرد ورزش این وزران سخن گفت و تلویحا از جدی گرفتن ورزش همگانی به جای ورزش قهرمانی حرف زد. گرچه در این هنگام خبری از ممنوعیت پرداخت وجه دولتی به ورزش حرفه‌ای نبود، خیلی‌ها بر این باور هستند که استارت تغییر رویکرد وزارت نفت در همانجا زده شد.

 

شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش و شرکت پتروشیمی 4 شرکت بزرگ زیرمجموعه وزارت نفت را تشکیل می‌دهند. هر یک از این شرکت‌ها باشگاه‌هایی دارند که در لیگ‌های مختلف کشور فعالیت می‌کنند و این شرکت‌ها بیشتر از 20 تیم در ورزش قهرمانی و حرفه ای را تحت پوشش مالی قرارمی دهند.

با حمایت نشدن تیم‌های ورزش قهرمانی این چهار شرکت، ظاهرا آینده روشنی را هم نمی‌شود برای آن‌ها متصور شد. به نظر نمی‌رسد ورزش وزارت نفت واگذاری برخی از باشگاه‌های مهم را هم به بخش خصوصی در دستور برنامه‌های خود قرار دهد. شاه‌کرمی در این باره توضیح می‌دهد: «این 4 شرکت مستقل هستند و برای ورود به بخش خصوصی مطمئنا امتیازهایی خواهند داشت. اما همانطور که گفتم که ما به عنوان سیاست‌گذار ورزش وزارت به این مسائل ورود نمی‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا ببینیم که چه خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «از این پس شاید منع ورود به ورزش قهرمانی داشته باشیم، اما در قالب ورزش همگانی و آکادمیک می‌توانیم به فعالیت خود با قدرت ادامه دهیم.»

در عین حال، رئیس امور ورزش شرکت پالایش و پخش بی‌تفاوت نسبت به ورزش قهرمانی تاکید می‌کند: «واقعیت این است که وزرات نفت مشتاق ورزش قهرمانی نیست و هدف برای ما نیز همین است. وزارت نفت متولی باشگاه‌های ورزشی در این مجموعه است و آنها وظیفه ندارند که به تیم‌های ورزشی کمک کنند. اتفاقا ورزش قهرمانی خیلی حاشیه دارد و اگر وزارت هم نخواهد به ورزش حرفه‌ای بپردازد، از برخی حاشیه‌ها مصون خواهد بود.»

بیگدلی سعی می‌کند جنبه‌های مثبت ورزش قهرمانی را نادیده بگیرد و چنین توجیه می‌کند: «همان انگیزه‌ای که ورزش قهرمانی هست، در ورزش همگانی هم می‌تواند باشد. ورزشکاران شهرستانی هم با حضور در اماکن ورزشی وزارات می‌توانند ورزش کنند و به سلامت خود فکر کنند.»

در عین حال، مسولان ورزش وزارت نفت بر این باور هستند که تشکیل وزارت ورزش می‌تواند راه‌حل مناسبی برای برون رفت از احتمال انحلال باشگاه‌ها باشد.

مسئله مهم برای ورزش شهرستان‌ها

وزارت نفت بیشتر از آنکه در تهران باشگاه داشته باشد و به قهرمانی فکر کند، در شهرستان‌ها چنین تفکری را دنبال کرده است. وزرات نفت در برخی رشته‌های ورزشی جزء مدعیان قهرمانی در لیگ‌های مختلف است. ورزش این وزرات در لیگ برتر بسکتبال پتروشیمی بندر امام را دارد و البته پتروشیمی بندر امام در لیگ پینگ پنگ هم حضور دارد. نفت و گاز امیدیه و گچسازان از تیم‌های خوب لیگ واترپلو به حساب می‌آیند. در لیگ کشتی گاز مازندران و نفت تهران حضور دارند و در لیگ وزنه‌برداری نیز 2 تیم از ورزش وزارت نفت حضور چشمگیری دارند. تیم وزنه‌برداری مناطق نفت خیز جنوب و تیم شرکت ملی حفاری جزء تیم‌های خوب لیگ وزنه‌برداری هستند. هاکی بانوان گچساران در مسابقات هاکی شرکت می‌کند و تیم فوتبال بانوان پالایش گاز ایلام نیز جزء تیم‌های خوب این وزارت در بخش ورزش بانوان است. ورزش وزارت نفت در لیگ تکواندو هم فعالیت دارد و تیم گاز فجر جم بوشهر در لیگ تکواندو حضور دارد. ظاهرا هادی ساعی، قهرمان سابق المپیک هم به این تیم مشاوره می‌دهد و با تیم تکواندو گاز فجر بوشهر همکاری دارد. مهم‌تر از همه این‌ها می‌تواند تیم‌های فوتبال وزارت نفت باشد. صنعت نفت آبادان یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر است؛ تیمی که در سال 1351 تاسیس شد و تا امروز بازیکنان زیادی را به تیم ملی معرفی کرده است. علاوه بر این‌، تیم نفت تهران نیز وضعیت نامشخصی دارد و گفته می‌شود به اراک منتقل خواهد شد. حالا تصور کنید همین تیم‌ها دیگر در لیگ‌های معتبر ایران فعالیت نکنند...

بهمن‌آبادی: هزینه برای برخی تیم‌ها جایز نیست

رئیس امور ورزش پتروشیمی مثل دیگر متولیان ورزش وزارت نفت در حذف ورزش قهرمانی از این وزارت حساسیت نشان نمی‌دهد. بهمن آبادی تقریبا همان نظری را دارد که دیگر مسولان ورزش وزارت دارند: «واقعیت این است که هزینه‌هایی که به ورزش قهرمانی وزارت تعلق می‌گیرد، در جای درستی خرج نمی‌شود. یعنی عدم پرداخت مالی به تیم‌های قهرمانی می‌تواند از خیلی از مسائل جلوگیری کند.» او ادامه می‌دهد: «البته ورزش قهرمانی در تیم‌های بسکتبال، فوتبال و والیبال جواب می‌دهد، چون این تیم‌ها پرطرفدار هستند و استقبال زیادی از آن می‌شود. هزینه کردن برای برخی تیم‌های بدون تماشاگر نمی‌تواند قابل قبول باشد و بهتر است که این تیم در بخش ورزش همگانی فعالیت خود را ادامه دهند.»

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =