وزیر حسن روحانی: برای ریاست جمهوری نمی آیم

وزیر نیرو درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدای [انتخابات ۱۴۰۰] بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد گفت‌وگویی با رضا اردکانیان، وزیر نیرو داشته است. در ادامه بخشی از آن را می خوانید؛

*{ با اشاره به گمانه زنی ها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰}: من هم این بحث‌ها را هر از گاهی شنیده‌ام. ولی این اولین ‌باری است که توسط یکی از همکاران رسانه‌ای مورد سوال واقع می‌شوم. آخرین باری هم خواهد بود که به این سوال جواب می‌دهم. به این معنا که اگر احیانا باز هم مورد سوال واقع شوم، در جواب، به همین پاسخی ارجاع خواهم داد که الان خدمت شما عرض می‌کنم. ابتدا چند نکته را عرض می‌کنم. اول اینکه در کشور ما متاسفانه به دلیل عدم کارکرد مستمر و غیرفصلی احزاب، سیستم‌های ارزیابی عملکرد متداول و مستمری نیست که بر اساس مترهای مورد قبول جامعه، کارکردها را ارزیابی کنند. لذا ممکن است گاهی افرادی از عملکرد فرد یا دستگاهی احساس رضایت کنند، بعد شیوه‌ای که برای ابراز رضایت‌شان انتخاب می‌کنند این طور است که آن فرد را به عنوان کاندیدای منصبی معرفی می‌کنند. بنابراین تلقی من و برخی همکارانم این است که برخی از این گمانه‌زنی‌ها، صرفا به منزله ابراز رضایت نسبی از کار وزارت نیرو است.

*  همکارانم از اینکه ببینند کارشان مورد رضایت نسبی افراد، گروه‌ها و مردم است، خوشحال می‌شوند و برای ادامه کار انگیزه می‌یابند. اما ماجرا شکل دیگری هم دارد که من شخصا با آن مشکل دارم و آن، اینکه برخی تریبون‌دارها به‌رغم شعاری که در خصوص لزوم خدمت‌رسانی به مردم طرح می‌کنند، خدمت‌رسانی به مردم به خاطر شایستگی‌شان را یک وظیفه تلقی نمی‌کنند و فکر می‌کنند اگر مسوولی وظیفه‌اش در خدمت‌رسانی را درست انجام داد، احتمالا به دنبال سمت و منصب دیگری است! مردم ایران مستحق بهترین خدمت‌رسانی‌ها هستند. تک تک همکاران من در وزارت نیرو، قدر بزرگی فرصتی که برای خدمت‌رسانی به مردم در اختیارشان قرار گرفته است را می‌دانند. به همین دلیل است که عرض می‌کنم تقدیر و تشکرهایی که از ما شده است را نوعی پیش‌پرداخت می‌دانیم به جای اینکه دستمزد تلقی کنیم. یعنی بابت کاری که وظیفه‌مان است که انجام دهیم به ما گفته شده است: «خدا قوت.» لذا باید تا پایان این دولت برای ادامه خدمت‌رسانی و تامین آب و برق مطمئن به ویژه در شرایط کرونا و تحریم سر از پا نشناسیم. برخی - خصوصا در بیرون از ایران - همه استعداد و انرژی‌شان را صرف کاهش تاب‌آوری مردم می‌کنند. ما در نقطه مقابل تلاش می‌کنیم حداقل از ناحیه تامین آب و برق مردم دغدغه‌ای نداشته باشند.

*نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدای[انتخابات ۱۴۰۰] بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

*{ با اشاره به آن که چند درصد باید از دولت انتظار بهبود مشکلات را داشت و چند درصد از بیرون دولت}: آن بخشی که به دستورالعمل‌ها، مقررات و ضوابط بر می‌گردد، باید درصد بسیار زیادی از دولت انتظار داشته باشیم تا امور را اصلاح کند. آن بخشی را هم که به اخلاق بر می‌گردد، مسوولیت مشترک با بیرون دولت وجود دارد. اگر همه تلاش ما این است تا آنچه دشمنان برای فروپاشی اقتصادی کشور طراحی کرده‌اند، رخ ندهد. باید بیش از آن تلاش کنیم تا فروپاشی اخلاقی در کشور رخ ندهد. این چیزی نیست که بخواهیم فقط در دستورالعمل‌های دولتی آن را جست‌وجو کنیم. نبابد اجازه دهیم تا مرزهای اخلاقی شکسته شود یا اگر جاهایی شکسته شده است ترمیم کنیم.

* الان یکی از مضیقه‌های مردم، تامین ارزاق عمومی‌شان است. به ‌طور مثال، آیا الان مسیری که برای تامین این ارزاق در نظر گرفته شده است از اختصاص ارز گرفته تا تامین، ترخیص و توزیع کالاها، به شیوه صحیحی اجرا می‌شود؟ یا ممکن است برخی به انحای مختلف در بخش‌هایی از این مسیر اختلال کنند. بعد گزارش برسد که انبارهای‌مان در گمرکات پر از کالاهای مورد نیاز مردم است اما به موقع ترخیص نمی‌کنند و باعث گرانی کالاها شده است. مساله بزرگ‌تر از اینهاست که با پر کردن سطور یک روزنامه با یک سوال و جواب چالشی حل شود. ابعاد موضوع از وسیع‌تر است!

*{ با اشاره به مواجهه با رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه}: وقتی مسوولیت این کمیسیون به پیشنهاد وزارت خارجه و تایید هیات وزیران به وزارت نیرو واگذار شد، طرف‌های ایرانی و بیشتر هم روسی اذعان می‌کردند که سطح روابط اقتصادی ایران و روسیه به اندازه ظرفیت‌های‌شان و اراده سیاسی مقامات دو کشور نیست. روس‌ها عنوان می‌کردند که تمایلی در طرف ایرانی برای توسعه روابط اقتصادی وجود ندارد. روس‌ها به نوعی گلایه می‌کردند.» ذهنیت آقای وزیر درباره ایرادات ساز وکارهای غیرمنسجم داخلی بین بخشی باعث می‌شود تا گله روس‌ها برای اردکانیان این شبهه را پدید آورد که نکند طرف ایرانی، زمینه توسعه روابط اقتصادی با روس‌ها را درست فراهم نمی‌کند. پس یک کارشناس زبده وزارت امور خارجه در امور روسیه را به وزارت نیرو فرا می‌خواند و شبانه‌روزی روی موضوع وقت می‌گذارد:«اولین دستاورد ما این بود که معلوم شد اگر الان توفیقی در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه نداریم و اگر از ۵ میلیارد دلار وام تصویب شده توسط دولت روسیه هنوز ۵ دلارش هم روی زمین نیامده است گله روس‌ها درست نیست چراکه الان وضعیت به گونه‌ای است که من می‌توانم به تمامی از پا به کار بودن دستگاه‌های مختلف داخلی دفاع کنم.

۱۷۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1442832

برچسب‌ها