علیرضا تابش: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود

نشست رسانه‌ای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره و محسن دلیلی، مدیر روابط عمومی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا تابش در ابتدای اولین نشست خبری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان  درگذشت اکبر عالمی، محمدرضا شجریان و درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر را تسلیت گفت و به تشریح فرآیند برپایی جشنواره در بخش‌های مختلف پرداخت.

او گفت: جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که با مجموعه‌ای از اخبار ناگوار روبه رو هستیم.  امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگی‌تر کند. شعار این دوره، هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور است.

تابش گفت: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه جشنواره در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود.  

علیرضا تابش شیوه برگزاری این دوره از جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان را اینطور تشریح کرد: همانطور که پیش‌تر اعلام شده و در فراخوان این دوره جشنواره مورد تأکید قرار گرفته بود، برپایی این رویداد در پی شرایط پیش‌آمده در جامعه و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رویارویی با افت‌وخیزهای شیوع بیماری کرونا با تغییراتی در اجرا همراه خواهد بود.

او عمده‌ترین این تغییرات را عدم برپایی جشنواره به شکل فیزیکی هر ساله در اصفهان عنوان کرد و گفت: بخش‌های مختلف جشنواره امسال از جمله نمایش آثار پویانمایی، کوتاه ملی و بخشی از آثار بین‌المللی، وب‌سری‌ها، بخش کرونا و نیز چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به شکل برخط برگزار خواهد شد و برای اولین بار این شیوه برپایی در تاریخ برپایی جشنواره‌های سینمایی تجربه خواهد شد.

تابش همچنین افزود: عزم و میل دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره مطابق با برنامه‌ریزی‌های چند ماه گذشته، برپایی پرشور این دوره است؛ مگر آن که دلایلی فراتر از عزم ما، برگزاری آن را با موانعی روبرو کند.

او ادامه داد: در این دوره، بنا بر مقتضیات و پروتکل‌های بهداشتی داوری آثار بخش بین‌الملل نیز به شیوه برخط، صورت خواهد گرفت. هم‌چنین هنرمندان و اهالی رسانه، تحت تاثیر شرایط ویژه کرونا، به اصفهان سفر نخواهند داشت.

تابش با اشاره به ضرورت ایجاد فضای امن برای صاحبان آثار سینمای بلند حرفه‌ای گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته طی ماه‌های اخیر، بر اساس مطالبات مطرح شده از سوی تهیه‌کنندگان و نیز اهالی رسانه، مقرر شد تا نمایش فیلم‌های بلند به شکل فیزیکی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی سازمان‌ سینمایی و حضور حداقلی مدعوین در «خانه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در اصفهان و تهران صورت گیرد که به زودی مکان و برنامه‌های این شکل برپایی به اطلاع مدعوین خواهد رسید.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره تنوع و کیفیت آثار رسیده به جشنواره در بخش‌های مختلف، گفت: امسال شاهد حضور آثار خوبی در بخش سینمای ایران و بین‌الملل خواهیم بود ضمن آن که در بخش کروناروایت، برای اولین بار فیلم‌هایی که در آن به رویارویی کودکان و نوجوانان با این پدیده و تلاش‌ مدافعان سلامت، پرداخته شده، در این بخش جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

او با اشاره به این که با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی نمی‌کردیم این حجم اثر در حوزه کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره برسد، اظهار داشت: امسال با وجود این که کرونا بر زندگی مردم و فعالیت‌های هنری سایه افکنده اما تلاش می‌کنیم تا اتفاقات متفاوتی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رخ دهد.

علیرضا تابش با اشاره به انجام همفکری‌های چند ماهه برای درک درستی از تغییر در رویه‌های اجرایی و محتوایی این دوره از جشنواره، افزود: لازم می‌دانم از همفکری و نظرات راه‌گشای اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، سازمان امور سینمایی، و همراهی فعالان سینمای کودک و نوجوان، فعالان رسانه، پلتفرم‌های عرضه و نمایش محتوا، انجمن سینمای جوانان ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری، شهرداری اصفهان، ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان نظام پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه و شهرداری تهران، در این مسیر جدید تشکر کنم، چرا که کرونا پارادایم ذهنی ما را در برگزاری جشنواره‌های سینمایی تغییر داد و این تغییر نیازمند هم‌افزایی فعالان فرهنگی هنری و دستگاه‌های مختلف است.

دبیر جشنواره در پایان گفت: در این دوره از جشنواره یک‌سری برنامه‌های جنبی هم با هدف معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های سینمای کودک و نوجوان، با مشارکت فعالان این حوزه، و تعامل و مشارکت مجازی کودکان و نوجوانان در گستره‌ای فراگیر در نظر گرفته شده که با شیوه‌ای متفاوت در اجرا و برگزاری در بستر پلتفرم‌ها نمایش داده خواهد شد.
 

در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، خبرنگاری درباره دستیابی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است. او افزود: در سال‌های گذشته به دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.

تابش همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سفارشی‌سازی در فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: در گذشته این پرسش مطرح می‌شد که چرا سفارشی‌سازی در فیلم‌های کودکان و نوجوانان انجام می‌شود اما امسال می‌توانم بگویم که رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشته‌ایم و عمده این آثار را مشارکت بخش خصوصی ساخته شدند. دغدغه دیگری که وقتی که در این سال‌ها مطرح شده، این است که در سینمای کودک افت کمی و کیفی داشته‌ایم اما امسال از جوان‌ترهای سینما فیلم خواهیم دید. فیلم‌های خوبی که در سطح بین‌المللی مطرح شدند، در جشنواره به رقابت می‌پردازند و جوان‌ها در کنار پیشکسوتان در این دوره حضور دارند.

در ادامه این نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار می‌شد، خبرنگاری درباره بودجه جشنواره پرسید که دبیر جشنواره با اشاره به این که هزینه‌های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به‌مراتب کمتر است، به تلاش برای کاهش هزینه‌ها علی‌رغم تورم موجود اشاره کرد و درباره پرداخت حق پخش به فیلم‌های آنلاین جشنواره صحبت کرد.

تابش در ادامه درباره انتخاب خانه جشنواره و چگونگی برپایی فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی گفت: فیلم‌های ایرانی بلند بخش مسابقه به صورت محدود در سینمافرهنگ اکران می‌شود. ۱۱ فیلم سینمایی در شش روز با حضور صاحبان آثار و مخاطبانی که دعوت می‌شوند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل پخش می‌شوند. ملاک انتخاب سینمافرهنگ این است که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و مدیریت آن در این مقطع کرونایی برای ما راحت‌تر است.

دراین‌باره بخوانید: 

فهرست فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان

فهرست فیلم‌های بلند راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان
 

 تابش در ادامه ضمن اعلام اسامی فیلم‌های بلند ایرانی بخش مسابقه، به رشد آثار رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم و در المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبه‌رو شدیم.

در ادامه درباره معیار انتخاب داوران کودک و نوجوان دبیر جشنواره گفت: با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، امسال فرصت داوری فراگیرتر شده و کودکان ۵ تا ۱۵ ساله می‌توانند در این دوره برای داوری ثبت‌نام کنند، فیلم‌ها را تماشا کنند و در عین حال آثار را بدون محدودیت داوری کنند.

دبیر سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری گفت: بنیاد سینمایی فارابی در کنار سایر نهادها مانند آموزش و پرورش و دیگر نهادها تلاش کرده که تسهیل‌گر باشد. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان بنیاد است. ما فعالیت‌های این عرصه را رصد می‌کنیم و اگر فیلمسازان مشکلاتی داشته باشند، اگر نیاز به پیگیری‌های ما داشته باشد، به آنها کمک می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نبود تعامل بین متولیان سینما و آموزش و پرورش در ادوار مختلف پاسخ داد: بخشی از این قضیه بستگی به تغییر مدیریت و عدم ثبات مدیران دارد. طی این چند سال گذشته چندین وزیر تغییر کرده است و به تبع مدیران هم تغییر کرده‌اند. ما پیام‌های شفافی به مدیران ارسال کرده‌ایم و تعامل دائمی با آنها داریم. همکاران من در جشنواره رشد هم با ما همکاری دارند و این اراده در بنیاد سینمایی فارابی وجود داشته و باید توسط آموزش و پرورش جدی‌تر گرفته شود.

علیرضا تابش همچنین درباره بازبینی آثاری که قرار است به صورت آنلاین پخش شوند توسط ساترا گفت: جشنواره بر اساس مجوزهای سازمان سینمایی و در تعامل با سامانه‌ها و بر اساس مقررات حاکم بر آنها برپا می‌شود و امیدوارم برپایی آنلاین این جشنواره، الگویی برای سایر جشنواره‌ها باشد.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار دیگری درباره این موضوع پرسید که تولید فیلم کودک و برپایی جشنواره، کدام اولویت بیشتری دارد؟ دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال گفت:  تولیدات سینمایی در همه جهان، ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و این موضوعی نیست که ما بگوییم کدام یک بر دیگری ترجیح دارد.

در بخش دیگری از این نشست مجازی، خبرنگاری درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره به شکل آنلاین سوال کرد که دبیر جشنواره گفت: برای اولین بار، این جشنواره با همکاری پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا برگزار می‌شود. ما جلساتی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به بهترین شکل فراهم باشد و مخاطبان از طریق فضای آنلاین بتوانند جشنواره را دنبال کنند.

در ادامه خبرنگار دیگری پرسید: با توجه به قرار گرفتن در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و سالگرد شهادت‌حاج‌قاسم‌ سلیمانی انتظار می‌رود که جشنواره با تولید اثر نگاهی ویژه‌ به این واقعه داشته باشد، چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ تابش درپاسخ گفت: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه‌ دارد و جشنواره هر سال جایزه ویژه را به عنوان شهید بهنام محمدی به فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس اختصاص داده است. در مورد تولید فیلم در مورد شخصیت ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی با بنیاد شهید قاسم سلیمانی همکاری و تعامل داشته باشند و تلاش شود تا با دغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود.

 دبیر جشنواره سی و سوم در پاسخ به پرسش دیگری گفت: برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور اساتید بین‌المللی از بخش‌های مهم جشنواره است که امسال استقبال خوبی از این کارگاه انجام گرفت. امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین داریم که با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان، برگزار می‌شوند و امیدوارم جامعه دانشجویی و افراد علاقه‌مند در این بخش مشارکت داشته باشند.

سوال بعدی خبرنگاران در این نشست رسانه‌ای آنلاین این بود: امروز همه از مرگ سینمای کودک و نوجوان حرف می‌زنند. لزوم برگزاری فیزیکی جشنواره کودک در شرایطی که اثرگذاری گذشته را ندارد چیست و چرا بودجه‌ها صرف تولید نمی‌شود؟ تابش در پاسخ گفت: تعداد آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است. کسانی که آثار را ارسال کردند و مخاطبان، منتظر دیده شدن آثار هستند. جشنواره محل دیده شدن آثار است. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. ما نقایص و مشکلات احتمالی را می‌پذیریم چون شرایط کرونا پیش بینی‌ناپذیر است. من می‌توانم راجع به معادلات آن بحث و گفتگو کنم. بچه‌ها ۶ روز فرصت را دارند که با مراجعه به پلتفرم‌ها بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمی‌توانیم حال و هوای کودکان را که نسل آشنا و فضای مجازی هستند درک کنیم. انتقاد منتقدین نسبت و تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد و بچه‌ها در فضای آرام و در شادترین حال، تازه‌های سینمای ایران و جهان را ببینند و رای و نظر خود را به آثار بدهند.

تابش در پاسخ به پرسش دیگری درباره نمره‌ای که به عملکرد خود در جشنواره و سینمای کودک گفت: ما به سهم خودمان تلاش کردیم که افکار و نظرات مختلفی را که در مورد سینما وجود دارد، بشنویم. امیدوارم تلاش‌های ما منتهی به تسهیل‌گری برای رونق فرهنگی و دیده شدن بیشتر آثار در فضای بین‌المللی شده باشد.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: امسال در بخش بین‌الملل، مهمان نخواهیم داشت و ۱۴ داور بین‌المللی از کشورهای مختلف آثار را به صورت مجازی و با لینک اثر داوری خواهند کرد. پنل تولید مشترک را آنلاین برگزار می‌کنیم و در بخش رقابتی ۳۱ فیلم سومین جشنواره بین المللی از کشورهای مختلف در پلتفرم‌ها به‌نمایش درخواهد آمد.

علیرضا تابش سپس درباره خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها با اشاره به حرکت نوینی که با المپیاد در این دوره آغاز شده و در آینده نتایج خود را بروز خواهد داد، گفت: چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان می‌دهد بخشی از این نوجوانان که علاقه خود را جدی‌تر گرفته‌اند، جذب انجمن سینمای جوانان شده‌اند ضمن آن که ایده‌های برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تبدیل به فیلم شده‌اند.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1442977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =