از نقش کابل شبکه در سرعت ارتباطات چه می دانید؟

اگر کمی دقت کنیم می بینیم که بخش قابل توجهی از روز خود را در حال استفاده از اینترنت هستیم. این روزها هیچکس منکر تأثیر زیاد شبکه وب بر سرعت ارتباط ما انسان ها نیست و همه ما می دانیم که اگر ارتباطمان با اینترنت قطع گردد، با چه مشکلاتی مواجه می شویم.

قطعاً برای همه ما پیش آمده که با قطعی ارتباط یا کاهش سرعت اینترنت مواجه گردیم و در نهایت همه چیز را به گردن شرکت های سرویس دهنده اینترنتی و مخابراتی بیاندازیم!

واقعیت آن است که این شرکت ها، تا حد مشخصی در سرعت ارتباط دخالت دارند و بقیه ماجرا به عهده تجهیزاتی است که ما از آن ها استفاده می کنیم. تجهیزاتی از جمله مودم، روتر شبکه، کابل شبکه فیبر نوری و... همگی لوازمی هستند که کیفیتشان تأثیر مستقیمی بر میزان سرعت انتقال اطلاعات ما دارند.

در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به اهمیت کیفیت و نوع کابل شبکه و فیبر نوری و تأثیر آن ها در سرعت ارتباطات اشاره کنیم.

کابل شبکه و فیبر نوری چه تفاوتی دارند؟

فیبر نوری در حقیقت در دسته کابل های شبکه قرار می گیرد؛ چرا که عبارت کابل شبکه بسیار کلی بوده و شامل دسته بندی های زیادی می گردد. اما در اینجا از کابل های شبکه رایجی مثل UTP و SFTP صحبت می کنیم و قصد داریم آن ها را با فیبر نوری مقایسه نماییم.

کابل های شبکه از نظر ویژگی هایی همچون پهنای باند، جنس روکش، سرعت و... به انواع متفاوتی تقسیم می شوند. اما کلی ترین نوع تقسیم بندی آن ها با نام های Cat1 الی Cat8 مشخص می شود که هر چه عدد کت بالاتر باشد تکنولوژی ساخت آن ها نیز بالاتر رفته، پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات در آن ها نیز افزایش می یابد.

کابل های شبکه ای که از نوع بهم تابیده اند دارای انواعی مثل مدل بدون شیلد (UTP) و مدل فویل و شیلد دار (SFTP) هستند. این کابل ها نسبت به فیبر های نوری قیمت پایین تری دارند و با این وجود همچنان در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی مقاومت دارند!

استفاده از فیبر نوری مزایای زیادی را به همراه دارد و بنابراین معمولاً به طور ذاتی از سایر کابل ها گران تر می باشد. از جمله مهمترین مزایای این نوع کابل ها می توان به پهنای باند بسیار بالا و گیگابایتی آن اشاره کرد که به خودی خود سرعت بالای انتقال اطلاعات را تضمین می کند.

علاوه بر این، برقراری ارتباطی پایدار و قوی، مصرف برق بسیار پایین، اشتعال زا نبودن، امنیت بالا و در نتیجه عدم دسترسی هکر ها به اطلاعات از جمله سایر مزایای این نوع کابل می باشد.

برند های تولید کننده کابل های شبکه کدام اند؟

از آن جایی که اغلب اوقات کابل های شبکه و فیبر نوری را به صورت عمده و متری برای ساختمان های بزرگ، ادارات و شرکت ها تهیه می کنند، بنابراین میزان بودجه ای که صرف خرید این ابزار می گردد از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حال حاضر برند های مختلفی دست به تولید انواع کابل های شبکه زده اند؛ اما در میان آن ها برند هایی وجود دارند که در عین فراهم کردن کیفیت بالا، پهنای باند و سرعت زیاد، هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی کنند. در ادامه به مقایسه برخی از این برند ها خواهیم پرداخت تا تهیه کابل شبکه ای مطمئن و کارآمد برای شما ساده تر گردد.

از جمله پر سابقه ترین برند های تولید کننده انواع کابل شبکه می توان به ITR، ویزیترون، اشنایدر، بلدن، دی لینک، لگراند، نگزنس و... اشاره کرد. این نماد ها مدت هاست که در حوزه تولد تجهیزات شبکه فعالیت می کنند به جرئت می توان گفت قیمت مناسب تری نسبت به سایر برند های نو پا دارند.

از مقایسه برند های نامبرده با سایر نماد های فعال در بازار این نتیجه حاصل شد که این شرکت ها سرعت حقیقی و مطابق با ادعایشان را ارائه داده و از سرعت دیتکت شدن یا شناسایی توسط سیستم بالایی نیز برخوردارند.

چه برند هایی فیبر نوری تولید می کنند؟

فیبر نوری نیز همانند سایر کابل های شبکه در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به انتقال سیگنال های تلفنی، ارتباط اینترنتی و... اشاره نمود. در حال حاضر بسیاری از شرکت های مخابراتی استفاده از فیبر های نوری را ترجیح داده و ارتباطات شبکه ای خود را از اساس بر پایه فیبر های نوری طراحی می کنند.

نگزنس، سیسکو و اینفیلینک از جمله معتبر ترین برند های فعال در حوزه تولید این نوع کابل های پیشرفته هستند که در عین حال قیمت مقرون به صرفه ای را نیز ارائه می دهند. از جمله مهمترین ویژگی های کابل های تولیدی توسط این برند ها می توان به وجود سطوح حفاظتی چند لایه اشاره کرد که کابل ها را برای استفاده در داخل زمین بسیار مناسب و مقاوم کرده اند.

فیبر نوری تنها محصولی نیست که این برند ها اقدام به تولید آن ها کرده اند؛ این شرکت ها سایر تجهیزات مربوط به فیبر نوری را نیز عرضه می کنند و بنابراین شما می توانید تجهیزات شبکه مورد نیازتان را از یک برند واحد تهیه نمایید.

کابل شبکه یا فیبر نوری؟

احتمالاً بسیاری از شما که تا به اینجای مطلب با ما همراه بوده اید، تجربه استفاده از یکی از کابل های شبکه معمولی یا فیبر های نوری را داشته اید. مطالبی که تا به اینجا گفته شد، باید ذهنیتی شفاف از ویژگی ها و مشخصات فنی این دو نوع کابل برایتان ایجاد کرده باشد. اما آیا شاید بپرسید در نهایت کدام یک از این کابل ها را باید تهیه کنید و استفاده از کدام یک در دراز مدت رضایت بیشتری را برایتان فراهم خواهد کرد؟

کابل های شبکه عادی از نوع UTP دارای پوشش های حفاظت خاصی مثل آلومینیوم و فویل نمی باشند، در عین حال قیمت بسیار پایینی داشته و در مقیاس های بزرگ بسیار مقرون به صرفه اند. نوع دیگر کابل های شبکه معمولی، کابل SFTP است که دارای لایه های حفاظتی شیلد و فویل بوده و بنابراین مقاومت بهتری دارد و در عوض مقداری گران تر از کابل های ساده می باشد.

 

در طرف دیگر فیبر های نوری قرار دارند که به سبب کارایی ویژه شان اغلب با نخ های شیشه ای ضد آب، لایه هایی از جنس فولاد، پوشش پلی اتیلنی و... محافظت شده اند. همانطور که گفته شد این نوع کابل ها پهنای باند زیادی را پوشش می دهند و سرعت انتقال داده بسیاری خوبی دارند و در دراز مدت نیز مصرف برق را به طور چشمگیری کاهش می دهند.

استفاده از این کابل ها هنوز به اندازه کابل های ساده برای فواصل نزدیک رایج نیست و به دلیل هزینه بالای تغییر زیر ساخت های قدیمی، از آن ها برای ارتباط های راه دور استفاده می کنند.

بنابراین شاید کلیشه ای به نظر برسد؛ اما واقعیت آن است که پاسخ سوالی که در ابتدا مطرح شد تنها به یک عامل بستگی دارد و آن هم انتظارات شما از عملکرد این کابل ها می باشد.

کابل شبکه مورد نظرمان را چگونه بیابیم؟

شاید مهمترین سوالی که تا به اینجا در ذهنتان نقش بسته آن است که چگونه می توان کابل شبکه ای متناسب با انتظاراتمان را یافته و مهم تر از آن کیفیتی تضمین شده را از آن دریافت کنیم؟

قطعاً تا الان اطلاعات خوب و کافی در خصوص تهیه یک کابل شبکه کارآمد را بدست آورده اید؛ اما آیا می دانید از کجا و چگونه باید تجهیزات شبکه مورد نیازتان را تهیه کنید؟ در هر شهری که زندگی می کنید، حتماً فروشگاه هایی وجود دارند که لوازم برقی را ارائه کنند. اما شاید خرید کابل های شبکه و به طور کلی تجهیزات شبکه از مراکز تخصصی این ابزار گزینه ای مطمئن تر باشد!

یکی از مراکز تخصصی تهیه تجهیزات شبکه و انواع کابل، فروشگاه آلرت ایران است که مدت هاست مشغول به فعالیت بوده و خدمت رسانی می کند.

یکی از مهمترین امتیازات آلرت ایران است که یک فروشگاه اینترنتی بوده و به این واسطه در هر زمانی امکان بررسی ویژگی های فنی و مقایسه قیمت محصولات را در اختیارتان قرار می دهد. یکی دیگر از مزایای این فروشگاه که از اهمیت بالایی برخوردار است، ارائه گارانتی معتبر و مطمئن بوده که خیال شما را تا مدت ها آسوده خواهد کرد.

آلرت ایران مجموعه ای است تشکیل شده از افراد متخصص دنیای تجهیزات شبکه، که پاسخگوی سوالات شما هستند و مشاوره رایگان خود را در اختیارتان می گذارند تا کالای مورد نظرتان را با آگاهی کامل تری تهیه کنید.

نکته حائز اهمیت آن است که تهیه یک محصول با کیفیت تضمین شده پایان کار نیست! گاهی اوقات ما با عدم آگاهی از نحوه عملکرد یک کالا و یا چگونگی نصب آن، به ایده آل خود دست نمی یابیم و در نهایت خرید خود را ناموفق تصور می کنیم! آلرت ایران به جهت آنکه خیال مشتریانش را از کارایی محصولات خریداری شده آسوده کند، امکان ویژه ای را برای آن ها در نظر گرفته تا با یک تماس تلفنی، تیم فنی آلرت ایران را به محل مورد نظر فرا بخوانند.

پیشنهاد ما آن است که پیش از خرید کابل های شبکه و فیبر های نوری مورد نظرتان، سری به فروشگاه اینترنتی آلرت ایران بزنید تا با ویژگی ها و قیمت این محصولات آشنا شوید تا خرید رضایت بخش تری داشته باشید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1443125