کمبود نیروی انسانی؛ خستگی و فرسودگی در ICU/ پیدا کردن تخت خالی در بیمارستان‌ها سخت است

مهر نوشت: انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، وضعیت بخش های ICU را نگران کننده خواند.

 علیرضا سلیمی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۶۰۰۰ متخصص بیهوشی در نقاط مختلف کشور فعال هستند، گفت: سالانه حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ متخصص بیهوشی به تعداد همکاران ما اضافه می‌شود، البته سال گذشته به رغم آنکه ظرفیت پذیرش دستیاران رشته بیهوشی افزایش پیدا کرد، اما استقبال از این رشته کاهش یافته است و بیم آن می‌رود که امسال نیز با این مشکل مواجهه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه متخصصین بیهوشی کار مراقبت ویژه بیماران بدحال در بخش‌های «آی سی یو» را برعهده دارند، افزود: در ماه‌های اخیر از تمام ظرفیت خود برای ارائه خدمات به بیماران بد حال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه استفاده کردیم که این موضوع به تدریج سبب فرسودگی و خستگی کادر درمان شده است.

سلیمی گفت: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکل اصلی ما است، زیرا خستگی کادر درمان ممکن است سبب شود کیفیت خدمات کاهش یابد. از طرف دیگر همکاران من به لحاظ مالی نیز نیازهایی دارند که باید این انتظارات تأمین شود. طبیعی است که نسبت به سایر کشورها در زمینه تجهیزات و منابع وضعیت مناسبی داریم. اما نباید این تصور وجود داشته باشد که منابع و تجهیزات ما نامحدود است. بنابراین باید برای روزهای آینده چاره اندیشی کرد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، در خصوص پیش بینی وضعیت بیماری کرونا پس از تعطیلات پیش رو، افزود: هر اتفاقی مانند یک تعطیلات طولانی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر وضعیت کرونا داشته باشد. معمولاً بازتاب این رفتارها دو تا سه هفته بعد در آمار مشخص می‌شود. ما در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم.

وی ادامه داد: اگر آمار رسمی را ملاک قرار دهیم مرگ و میر در ایران جزو کشورهای رده بالا قرار می‌گیرد و به دنبال آن میزان مرگ و میر در کادر درمان نیز نسبت به سایر کشورها بالا است. این موضوع جای تأمل دارد و بهتر است به شکلی علمی در این خصوص اظهار نظر شود.

سلیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر یافتن تخت خالی برای بستری بیماران بسیار سخت است، در مورد بازگشایی مدارس، افزود: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مشخص بود که برگزاری کلاس‌های حضوری نیاز به الزاماتی دارد که بدون داشتن این الزامات ممکن است مشکلاتی در زمینه بیماری به وجود آید. بنابراین پیشنهاد ما ترکیب حضوری و مجازی مدارس به شرط تأمین سلامت دانش آموزان بود.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به مشکلات متخصصین بیهوشی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: در بسیاری از بیمارستان‌ها حتی محل استراحت مناسب و تهویه مناسب وجود ندارد. امیدواریم با اختصاص بودجه بیشتر هم این مشکلات رفع شود و هم همکاران بیشتری در بخش‌های مراقبتی ویژه به کار گرفته شوند تا ما کمتر شاهد از دست دادن این سرمایه‌های ملی باشیم.

وی در خصوص نحوه تأمین داروهای بیهوشی، بیان کرد: زنجیره تأمین داروهای بیهوشی از آن جایی که مورد استفاده آن معمولاً در بخش‌های بیمارستانی است مطمئن است و نظارت کافی برای تأمین این داروها صورت می‌گیرد و بسیار به ندرت پیش می‌آید که برند داروی بیهوشی خاصی ما را با چالش مواجهه کنند.

۲۳۵۲۳۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1443482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =