اکتشاف منابع نفتی جدید، یک امتیاز پیش برنده برای افزایش ذخایر ارزی کشور

نگاهی به برنامه‌های بالا دستی توسعه کشور حکایت از آن دارد که شناسایی و اکتشاف میادین جدید نفتی، یکی از بندهای اساسی این برنامه‌هاست، موضوعی که به دلیل مشکلات پیش آمده در فروش و صادرات نفت تا حدودی کمرنگ شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، کارشناسان حوزه انرژی هم معتقدند که اکتشاف منابع و ذخایر جدید نفتی نباید در سایه کاهش فروش نفت قرار گیرد و بحث شناسایی این منابع همچنان یکی از اولویت‌های بخش اقتصاد انرژی محسوب می‌شود و توقف یا کاهش فعالیت در این  زمینه می‌تواند بر دیگر حلقه‌های زنجیره ارزش صنعت نفت، تاثیر منفی داشته باشد.

در این میان غلامرضا شرفی، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تداوم اکتشاف ذخایر نفتی کشور، می گوید: کنکاش در برنامه‌های بالادستی توسعه نشان می‌دهد که فعالیت‌های مرتبط با پایداری اقتصادی و همچنین توان اقتصادی از جمله اکتشاف نفت، تعطیل بردار نیست.

شرفی می‌افزاید: اگرچه حجم صادرات نفت کاهش پیدا کرده است اما نباید اجرای برنامه‌های بالادستی را متوقف یا کند کنیم.

او ادامه می‌دهد: درحال حاضر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، انجام فعالیت‌های مربوط به حلقه زنجیره ارزش صنعت نفت با پیچ و خم‌های بسیاری مواجه شده است اما این موضوع نباید سیاست‌های کلان اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

به گفته این کارشناس حوزه نفت و انرژی، منابع نفتی یک دارایی برای گذشتگان بود که متأسفانه به دلیل وجود استعمار، این سرمایه با خشونت به یغما رفت به همین جهت در شرایط فعلی باید از این پتانسیل به درستی استفاده کنیم.

شناسایی منابع نفتی جدید و افزایش ذخایر ارزی

شرفی اظهار می کند: اکتشاف منابع نفتی جدید، یک امتیاز پیش برنده برای افزایش ذخایر ارزی کشور محسوب می‌شود که به دلیل اعمال تحریم‌ها، استفاده تمام و کمال از این امتیاز کاهش پیدا کرده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: باید علاوه برتداوم فعالیت‌های مربوط به اکتشاف نفت، تلاش شود تا از جدیدترین تکنولوژی‌های مربوط به این حوزه استفاده شود.

او با اشاره به ضرورت کشف میادین نفتی با عمق بالای ۴ کیلومتر، اضافه می‌کند: باید پالایشگاه‌های مجهزی در کشور راه اندازی کنیم تا در بخش استحصال مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی به روز و پیش گام باشیم.

شرفی بیان می کند: درصورتی که محصول با کیفیت را با قیمتی معقول و با سهولت در بازار عرضه کنیم، بازار به سمت محصولات ایران سوق پیدا می‌کند و دیگر نیازی به دور زدن تحریم ها یا افزایش قدرت چانه زنی نداریم.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی ادامه می‌دهد: برای تولید محصول با کیفیت و پاسخگوی نیاز بازار، باید توسعه میادین نفتی در دستور کار قرار گیرد بنابراین شناسایی و اکتشاف منابع و ذخایر نفتی، لازم و ضروری است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1445105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =