نشست هماهنگی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران در نشست هماهنگی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ما می خواهیم با برگزاری این رویداد بزرگ علمی، این پیام را به دشمنان بدهیم که راهبرد فشار حداکثری و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است و جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا فعال ساخته است. 

به گزارش خبرآنلاین از انزلی،  سید یحیی رحیم صفوی در ادامه افزود: ما می خواهیم با برگزاری این رویداد بزرگ علمی، این پیام را به دشمنان بدهیم که راهبرد فشار حداکثری و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است و جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا فعال ساخته است. 
 
وی گفت: مسیر دوم توسعه روابط سیاسی، اقتصادی با اتحادیه اوراسیا یعنی کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان ست

رحیم صفوی ادامه داد: این همایش بین المللی یک رویداد علمی و کاربردی است و ما امیدواریم برگزاری آن منجر به تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعمیق فضای همکاری و تعامل منطقه ای باشد

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران اضافه کرد: یک زمان بنادر جنوب از ماهشهر و بندرعباس تا چابهار بیش از ٧٠ درصد واردات و صادرات ایران را عهده دار بودند. اما پیشنهادات ارائه شده در مقالات رسیده به همایش آن است که حدأقل ۵۰ درصد از این نقش را به حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر بدهیم. این نگاه را یک جهت گیری راهبردی در حوزه اقتصادی است

وی افزود: این جهت گیری راهبردی می تواند در یک دوره ۲۰ ساله برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهایی که مایل به پیوستن به آن هستند به شکوفایی اقتصادی منجر خواهد شد. 

رحیم صفوی گفت: در سند ملی آمایش سرزمین در افق ۱۴۲۴ که در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال تدوین نهایی است سهم و نقش ویژه ای به دریای خزر و بنادر شمال کشور به ویژه بندر انزلی و کاسپین داده شده است چون دریای خزر باعث پیوند ایران با سه حوزه ژئوپلیتیکی مجاور می شود. 
 
وی تاکید کرد: دریای خزر موجب پیوند ایران با حوزه ژئوپلیتیکی آسیای میانه می شود که ما از این مسیر به چین متصل می شویم. همچنین از طریق حوزه ژئوپلیتیکی اوراسیا و پنج کشور عضو این اتحادیه به اروپا متصل می شویم. 

وی افزود: حوزه ژئوپلیتیکی قفقاز-آناتولی سومین حوزه است که از طریق دریای خزر ایران را به آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه و اروپا پیوند می دهد.  همچنین ایران می تواند از طریق دریای خزر، آسیای میانه را از مسیر عراق، سوریه به مدیترانه و اروپا متصل کند. 

رحیم صفوی تاکید کرد:  اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم ها مطرح است 

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران همچنین گفت: آمریکایی ها نمیتوانند راه صادرات چین را از طریق زمینی و مسیر چین، قزاقستان، ایران، ترکیه و مدیترانه یا مسیر ایران، عراق، سوریه و مدیترانه را کنترل کنند. 

 وی گفت: با اتصال راه آهن ایران به بصره و سوریه کریدور غرب به شرق و شرق به غرب از مسیر ایران فعال خواهد شد، البته آمریکایی ها و صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این موضوع کارشکنی می کنند و لکن اشتباه می کنند.

رحیم صفوی ادامه داد: اینکه ما تصمیم گرفتیم این همایش را در منطقه آزاد انزلی برگزار کنیم به این دلیل است که این منطقه در روابط بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برای منافع ملی ایران یک نقش اساسی عهده دار است. 


این گزارش حاکی است در این نشست همچنین آقای روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سخنانی گفت: تجربه نشان داده که همواره دشمنان بر مبنای نقاط آسیب پذیری به کشور ما فشار وارد می کنند، آنها هیچ گاه با حمله نظامی به دنبال تسلیم ملت ایران نیستند چون از اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی مؤثر ایران مطلع هستند

وی افزود:  آنها  اقتصاد را نقطه حمله و هجمه علیه ملت و دولت ایران قرارداده اند و  ما باید این نقطه اسیب پذیری را تبدیل به نقطه قوت کنیم و  مناطق آزاد در این موضوع نقش تعیین کننده ای عهده دار هستند. 

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد دریایی در شمال کشور است که از طریق دریای خزر و بندر آکتائو قزاقستان، چین را به ایران و به صورت مستقیم روسیه را به ایران متصل می کند. 

روزبهان ادامه داد: ما در منطقه آزاد انزلی برای بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه داریم، در حال تقویت بنادر خود هستیم، زیرساخت های صنعتی را توسعه می دهیم و اتصال ریل به منطقه را با سرعت بیشتری پیگیری می کنیم و برگزاری این همایش بین المللی را در همین جهت ارزیابی می کنیم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1446010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =