۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
ایرانسل ۱۴ ساله شد

مراسم چهاردهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن همراه ایرانسل، صبح روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹، با ارائۀ پنج خدمت جدید در حوزۀ زندگی دیجیتال، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این مراسم که با حضور دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل و جمعی از اعضای هیأت‌مدیره و مدیران ایرانسل، در سالن همایش‌های ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد. به دلیل شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ایرانسل به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن تلویزیون اینترنتی لنز و نیز سامانۀ «دانا پلاس»، پذیرای خبرنگاران بود و شمار کمی از اصحاب رسانه نیز، از میان افرادی که متقاضی حضور در مراسم بودند و در قرعه‌کشی برگزیده شدند، در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم، بالغ بر ۴۰ رسانه حضوری و بیش از ۸۰ رسانه به‌صورت آنلاین از طریق پلتفرم داناپلاس، مشارکت کردند.

مدیرعامل ایرانسل، در این مراسم، طی سخنانی با اشاره به سال‌های آغاز به کار ایرانسل، اظهار داشت: ایرانسل برای ورود به بازار و گرفتن سهم بازار، رقابتی جدی با رقبایی سرسخت، با سابقه کار ۱۲ ساله داشت و خوشبختانه با تلاش همکاران من، در این مدت، ایرانسل به یک برند تأثیرگذار و رقیبی جدی برای سایر بازیگرانِ این عرصه تبدیل شده است.

وی با اشاره به سابقه ورود تلفن‌همراه به ایران و اینکه زمانی تلفن‌همراه به عنوان کالایی لوکس در کشور در نظر گرفته می‌شد، گفت: در مقطعی که ثبت‌نام سیم‌کارت، محلی برای جمع‌آوری نقدینگی بود، راه‌اندازی ایرانسل با حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و یک استراتژی بزرگ، باعث شد انحصار در این زمینه شکسته شده و زمینۀ بروز و حضور فناوری‌های جدید در کشور فراهم شود.

عباسی‌آرند گفت: تجربه ایرانسل نشان داد، اگر اجازه دهیم بخش خصوصی وارد فعالیت‌ها شود، این امر انحصار را از بین برده و زمینۀ ارائۀ خدمات با کیفیت‌تر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به ۵۳.۵ میلیون مشترک ایرانسل، افزود: اگر بُروز و حضور ایرانسل در وقت مناسب نبود و رقابتی در این ۱۴ سال شکل نمی‌گرفت، شاید امروز این شبکۀ با کیفیت را ذیل شبکۀ ملی اطلاعات نداشتیم و نمی‌توانستیم خدمات مناسبی را  در ایام سخت کرونایی که بسیاری از خدمات بر بستر فضای مجازی ارائه می‌شود، عرضه کنیم. ایرانسل، ثمرۀ یک تصمیم درست، در یک وقت مناسب است.

ایرانسل ۱۴ ساله شد

ارائه خدمات ۵G

عباسی آرند در ادامه با قدردانی از سهامداران و اعضای هیأت‌مدیرۀ ادوار مختلف ایرانسل و افرادی که طی سال‌های گذشته، در فعالیت‌های این اپراتور نقش داشته‌اند و تعامل ارزشمند وزارت ارتباطات و رگولاتوری، اظهار کرد: ایرانسل پرچم‌دار نسل جدید تلفن‌همراه در کشور است و همچنان در ارائۀ خدمات جدید، این پیشتازی را حفظ کرده و با خدمات نسل پنج (۵G) که به زودی در نقاط بیشتری از تهران، ارائه خواهد شد و توسعۀ خدمات دیجیتال، فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که فضای مجازی، امروز به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده که تاثیری جدی بر زندگی مردم می‌گذارد، اظهار کرد: طبیعتاً ایرانسل هم به عنوان جزئی از این شبکه، برای توسعه زیرساخت‌های خود تلاش‌های فراوانی داشته است. برهمین اساس، طبق آمارها، اکنون بیش از ۵۳.۵ میلیون مشترک در حال استفاده از خدمات ایرانسل هستند.

۴۰ میلیون مشترک دیتای ایرانسل

وی تعداد مشترکان دیتای ایرانسل را بالغ بر ۴۰ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش ۳۹ میلیون نفر مشترک اینترنت همراه ایرانسل هستند و بیش از ۶۶۰هزار نفر از خدمات اینترنت ثابت ایرانسل استفاده می‌کنند. از نظر جمعیتی نیز ۸۹ درصد جمعیت کشور، تحت پوشش این اپراتور قرار دارند.

عباسی‌آرند در ادامه به نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت ایرانسل تاکنون، حدود هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این شرکت صورت گرفته و تا پایان سال گذشته، سهم این اپراتور در اقتصاد دیجیتال کشور، بالغ بر ۱۵هزار میلیارد تومان بوده است و این عدد در سال جاری به بین ۱۸ تا ۱۹هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر، حدود ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به واسطه فعالیت این اپراتور در کشور ایجاد شده و سهم درآمدی ما، برای دولت، تاکنون حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان و کل درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم ما برای دولت، بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامۀ صحبت‌های خود به سهم ایرانسل از ترافیک دیتا در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: در این سال‌ها، سرانه دیتای همراه مشترکان ما ۴۰ برابر و رشد ترافیک دیتای همراه ۱۲۲۸ برابر شده است.

وی همچنین متذکر شد: اکنون دسترسی به اینترنت ۴G مطالبۀ شهری و روستایی شده و در این زمینه، رشد بیش از ۱۴۰۰ برابری داشته‌ایم و بیش از ۱۱۰۰ شهر و دهستان بزرگ، اکنون از خدمات نسل چهار ارتباطی استفاده می‌کنند که در حدود ۹۰ درصد این موارد، نسل ۴.۵ نیز در دسترس است.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به سیاست‌های چند سالۀ اخیر دولت در بحث توسعۀ ارتباطات روستایی و عدالت ارتباطی اظهار کرد: حدود ۱۱ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکۀ پهن‌باند قرار گرفته‌اند که از این میان حدود هفت میلیون نفر به صورت مستقیم و در بقیه موارد، با بهره‌گیری از رومینگ ملی و روستایی و از طریق سایر اپراتورها دسترسی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در قالب اجرای طرح USO، نصب بیش از ۴۰۰ سایت در نقاط روستایی برای سال جاری پیش‌بینی شده که از این میان، تاکنون بیش از ۲۷۰ مورد راه‌اندازی شده است.

عباسی‌آرند همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر این اقدامات در مناطق روستایی و کوهستانی کشور، پرداختن به نسل پنجم ارتباطی نیز از برنامه‌های ما بوده که خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به این شبکه ایجاد شده است و بیش از ۱.۵ سال است که فعالیت برای گذر از  LTE به نسل پنجم (۵G) را شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون نیز در دو نقطه، یعنی ساختمان مرکزی ایرانسل و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات ۵G ایرانسل راه‌اندازی شده و به زودی در دو نقطه دیگر نیز امکان دسترسی به شکل Hot Spot فراهم می‌شود که با توجه به محدودیت گوشی‌هایی که امکان ارائۀ خدمات نسل پنجم را دارند، نقاطی در شهرها به این شبکۀ ارتباطی، تجهیز شود.

ایرانسل ۱۴ ساله شد

تلاش برای بهره‌گیری بهتر از اینترنت اشیا

مدیرعامل ایرانسل در ادامۀ صحبت‌های خود با اشاره به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در حوزۀ تامین تجهیزات وجود دارد، اظهار کرد: با این وجود، تلاش می‌کنیم تجهیزات مدنظر را تأمین کنیم؛ چرا که ۵G تنها یک نسل جدید برای استفادۀ مشترکان نیست بلکه یک زیست‌بوم از خدمات جدید است که در قالب آن می‌تواند خدمات مختلفی به جامعه و صنعت ارائه کرد.

وی ادامه داد: در تجربۀ اینترنت اشیا، هنوز ظرفیت تجاری بخش، به شکل شایسته شکل نگرفته است. البته زیرساخت‌های این موضوع در کشور فراهم شده و امید است با ورود نسل پنجم به کشور و همکاری صنایع، بتوانیم ظرف مدت چند سال آینده به معنای واقعی، شتاب و رشد اقتصاد دیجیتال را شاهد باشیم.

عباسی‌آرند، همچنین به تلاش‌های ایرانسل برای بومی‌سازی تجهیزات اشاره کرد و گفت: از ابتدا در این زمینه تلاش‌های فراوانی داشتیم و اکنون نیز بخشی از تجهیزات و دستگاه‌هایی که قرار است در آینده مورد استفاده قرار گیرد، در کشور تولید شده و ما در حال تست آنها هستیم. برهمین اساس تلاش داریم با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری بیشتری داشته باشیم، البته کماکان برای حفظ کیفیت، از ظرفیت فروشندگان خارجی نیز، استفاده خواهیم کرد.

ارائۀ ۵۷ درصدی خدمات پس از فروش آنلاین

مدیرعامل ایرانسل به موضوع خدمات فروش در محیط‌های فیزیکی و الکترونیک اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته، فروش دیجیتال ایرانسل از ۹۲ به ۹۵ درصد ارتقا پیدا کرده است. در بحث خدمات پس از فروش نیز، بیش از ۱۸ میلیون گفت‌وگوی آنلاین در کانال‌های متنوع پشتیبانی از مشتریان انجام شده که این رقم در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود و براساس آن می‌توان گفت که بیش از ۵۷ درصد ارتباطات مشترکان ایرانسل، به صورت گفت‌وگوهای آنلاین بوده است.

وی با اشاره به این‌که ایرانسل در زمینۀ خدمات سازمانی هم به بیش از ۸۰۰۰ کسب و کار، خدمات مختلفی از جمله دسترسی به محیطی امن برای برگزاری جلسات آنلاین، ارائه داده است، اضافه کرد: از جملۀ این مراکز، می‌توان به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که برای برگزاری جلسات غیرحضوری خود از این بستر استفاده می‌کند. البته با نیروی انتظامی هم برای ارائۀ خدمات هوشمند پلیس همکاری‌هایی صورت گرفته و به زودی خدماتی در قالب اپراتور مجازی (MVNO) ارائه و راه‌اندازی خواهد شد.

عباسی‌آرند ارائۀ زیرساخت‌های ارتباطی امن به بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و ارائۀ چند سرویس در حوزۀ اینترنت اشیا، از جمله پارکینگ هوشمند در شهر مشهد را از دیگر فعالیت‌های ایرانسل برشمرد و در عین حال به تست کنتورهای هوشمند گاز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با شرکت گاز، همکاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته و پس از تجاری‌سازی این طرح، امکان تعمیم آن به سایر حوزه‌ها نیز وجود خواهد داشت.

مدیرعامل ایرانسل در بخش دیگری از سخنان خود، خدمات ابری سازمانی را از دیگر خدمات ایرانسل برای کسب و کارهای کوچک و متوسط خانگی برشمرد و اظهار کرد: در دوران کرونا، در راستای مسؤولیت‌های اجتماعی، خدمات متعددی از سوی ایرانسل ارائه شده است که شاید مهم‌ترین آنها خدماتی باشد که به مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) داده شد. کمک به بیمارستان‌ها برای بخشی از نیازها، دسترسی رایگان به محتوای آموزشی و مشارکت فعال در کمپین‌های کمک، از جمله ایران همدل و ارائه‌ خدمات به استان‌های محروم، کمک به منابع طبیعی و جنگل‌ها و ساخت و تجهیز مدارس، از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

تأسیس صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین

مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: در حوزۀ کارآفرینی نیز اقدامات متعددی صورت گرفته و از جمله سرمایه‌گذاری در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین برای حمایت از ایده‌های خلاقانه ایجاد شده است. از سوی دیگر، مرکز تحقیق و توسعه نیز در شرکت ایرانسل شکل گرفته که ذیل آن حمایت از استارت‌آپ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

عباسی‌آرند اظهار کرد: در توسعه کسب و کارها نیز از سوی ایرانسل سرمایه‌ گذاری‌های متعددی صورت گرفت که از جمله در قالب اسنپ، تاکنون حدود ۲.۵ میلیون شغل غیرمستقیم و بیش از ۳۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد شده است.

وی در عین حال به شکل‌گیری آکادمی ایرانسل نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این آکادمی، بیشتر به ارائۀ خدمات تخصصی آموزشی پرداخته می‌شود.

مدیرعامل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پنج خدمت جدیدی که همزمان با چهاردهمین سالروز آغاز به کار ایرانسل ارائه شده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در زمینۀ تحول دیجیتال، همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به ویژه شرکت‌های تجاری باید توجه کافی، داشته و این موضوع را جزء اولویت‌های سازمانی خود قرار دهند. ما نیز در شرکت ایرانسل این بحث را در دو حوزه پیگیری کرده‌ایم؛ اول بحث تحول اساسی در فرآیندهای داخلی شرکت (توسعه و تکمیل دفتر کار دیجیتال) و دوم، بحث خدماتی که می‌توان بر این اساس ارائه کرد.

عباسی‌آرند اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۲۱، این پروژه به نتیجه برسد و بتوان از مزایای آن و خدماتی که در این قالب ارائه می‌شود، استفاده کرد. وی ادامه داد: در حوزه‌های توانمندسازی، بر خدمات محتوایی، خدمات ابری، سلامت، اینترنت اشیا، پیام‌رسان‌ها، سرگرمی، آموزش و دولت الکترونیک تمرکز داریم تا بتوانیم خدماتی را در این بخش‌ها ارائه کنیم.

وی همچنین به پلتفرم آموزشی «دانا پلاس» به عنوان یک سامانۀ آموزش مجازی که قابلیت استفاده در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها را دارد، اشاره کرد و یادآور شد: در قالب ارائۀ شبکۀ دانا در حضور رئیس‌جمهوری، پلتفرم آموزشی دانا پلاس نیز رونمایی شد.

وی همچنین با اشاره به تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزۀ تحول در ایجاد محتوا، اظهار داشت: یکی از راه‌ها، ایجاد برخی بسترها مانند آنچه امروز تحت سرویس سه‌-دو-‌یک ارائه می‌شود، است. البته نیاز است در این زمینه قوانین خاصی نیز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شود که در حال مذاکره با رگولاتور هستیم تا در مواردی مانند بحث‌های مالکیتی و غیره، مباحث دیده شود و پس از آن بتوان این خدمات را در قالب یک سرویس، در دسترس عموم مردم قرار داد. البته در این زمینه چالش‌هایی مانند «اصالت محتوا» هم مطرح است که باید به آنها پرداخته شود، اما قطعاً استفاده از این نوع سرویس‌ها باعث افزایش ترافیک دیتای داخلی در قیاس با دیتای بین‌الملل خواهد شد.

مدیرعامل ایرانسل در زمینه ارائه خدمات نسل پنجم تلفن‌همراه (۵G) و افزایش سرعت اینترنت گفت: با تجمیع فرکانس، سرعت‌های بالاتری نیز تجربه خواهد شد، اما هنوز دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این تکنولوژیِ سرعت‌های بالاتر، وارد بازار نشده و به محض اینکه این نمونه‌ها عرضه شوند، آن‌ها را برای تست در شبکۀ ایرانسل، مورد استفاده قرار خواهیم داد. در تست‌های قبلی، سرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه تجربه شده و با گوشی‌های جدیدی که تلاش می‌کنیم در همین فصل پائیز تهیه کنیم، قابلیت ثبت رکورد جدید تا سه گیگابیت بر ثانیه در شبکۀ ایرانسل وجود دارد.

عباسی‌آرند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ارائۀ سرویس «دانا پلاس» گفت: در گذشته، در حوزۀ آموزش، به‌طور پراکنده از پلتفرم‌هایی استفاده می‌شد که در اغلب موارد  از بسترهای خارجی تأمین می‌شدند. از سویی، مؤسسات و مدارس نیز هزینه‌های زیادی برای تجهیز و نگهداری زیرساخت‌ها متحمل می‌شوند که با توجه به تکنولوژی‌های آموزشیِ روز دنیا، با بهره‌گیری از خدمات ابری می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد. ما اکنون بر این باوریم که باید این فضا به سمت بومی شدن پیش رود، چرا که استفاده از بسترهای قبلی و نگهداری از اطلاعات آن‌ها، هزینه‌های بسیاری را به شرکت‌های استفاده کننده، تحمیل می‌کند؛ در زمینۀ نگهداری از داده‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد که با بهره‌گیری از سامانه‌های ابری، مانند داناپلاس، این مشکلات برطرف خواهد شد.

ایرانسل ۱۴ ساله شد

تجاری سازی پنج سرویس دیجیتال

در این مراسم همچنین مهندس باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل به ارائۀ توضیحاتی دربارۀ پنج خدمت جدید دیجیتالِ این اپراتور، پرداخت و گفت: این خدمات بر اساس دو استراتژی ارائه خدمت به مشترکان و توانمندسازی کسب و کارها ارائه شده است.

وی در معرفی این پنج سرویس، به یلوهاب (Yellow Hub)، سامانۀ خدمات API برای توانمندسازی کسب و کارها، سامانۀ تبلیغات دیجیتال «یلو ادوایز (Yellow Adwise)»، سامانۀ پایش هوشمند «یلو مانیتورینگ»، بستر توزیع محتوای «سه، دو، یک» و خدمات ذخیره‌سازی ابری «ابرتو» اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی باید از مدیرانی که فعالانه از توسعه این نوع دستاوردها حمایت می کنند، تقدیر کرد. با وجود مشکلات موجود، این مسیر در ایرانسل ادامه خواهد یافت و در حوزه‌های جدید نیز سعی داریم، در آیندۀ نزدیک، با ارائۀ سرویس‌های جدید، در مسیر توسعۀ اقتصاد دیجیتال گام برداریم.

تلاش برای خلق ارزش برمبنای تحقیق و توسعه

دکتر حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل نیز در این مراسم، به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های تحقیق و توسعه پرداخت و ابراز امیدواری کرد با توسعۀ زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی، شرایط به گونه‌ای پیش رود که ایرانسل به جایگاه برتر در این حوزه تبدیل شده و برای خلق ارزش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محصولات و خدمات جدیدی ارائه کند.

وی با بیان اینکه در این بخش، سه مجموعه کلی طراحی شده، متذکر شد: مرکز نوآوری ایرانسل در حوزه‌هایی مانند رباتیک، کلان داده، رایانش ابری، زنجیرۀ بلوکی، پردازش زبان طبیعی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بیومتری، فعالیت‌های خود را دنبال می کند.

بولوردی افزود: در این مرکز، بر حوزه‌هایی مانند سلامت هوشمند، تبلیغات دیجیتال، خدمات شهر هوشمند، احراز هویت دیجیتال و… تمرکز شده و نیمه آبان ماه نیز یک رویداد استارتاپی خواهیم داشت که برای حضور در آن، ۱۲ تیم انتخاب می‌شوند تا از سوی مرکز نوآوری ایرانسل مورد حمایت قرار گیرند. در این زمینه، با وجود آنکه دو هفته از انتشار فراخوان می‌گذرد، درخواست‌های متعددی به دست ما رسیده است.

وی همچنین به آکادمی ایرانسل اشاره و اظهار کرد: در این آکادمی به دنبال آموزش‌های دیجیتال و دسترسی به آنها و ارتقای سطح دانش فنی هستیم که این خدمات به کل زیست‌بوم ایرانسل و سایر سازمان‌ها انتقال پیدا خواهد کرد.

در انتهای این مراسم، با حضور دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل و دکتر سعید عسکری مدیرکل روابط‌عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل، بخش پرسش و پاسخ برگزار شد و به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در سالن و خبرنگارانی که از طریق سامانۀ داناپلاس به صورت آنلاین در مراسم شرکت کرده بودند، پاسخ داده شد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1446147

برچسب‌ها