ضرورت راه‌اندازی پردیس علم و فناوری در آبیک

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در بازدید از پارک علم و فناوری قزوین گفت: شهرستان آبیک ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد پارک پژوهشی در شمال این شهر دارد تا به کاهش آلودگی این شهر نیز کمک شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی، رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با حضور در پارک علم و فناوری  از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک بازدید کرد و با قابلیت های این مرکز آشنا شد.
سیاهکلی تصریح کرد: باید بدانیم ثروت از علم تولید می شود اما ما فقط به فعالیت صنفی و تجاری فکر می کنیم در حالی که چشمه جوشان ثروت فقط از مسیر علم است و با تاکید مقام معظم رهبری در زمینه علمی باید اذعان کرد کشوری صاحب قدرت و ثروت می شود که روی علم تاکید کند و بهترین مرکز تولید علم بدون شک پارک های علم و فناوری است.
سیاهکلی بیان کرد: ارکان اصلی پردیس های علم و فناوری این است که بتواند به محل کار، زندگی، آموزش و مهارت آموزی و حتی بازی و سرگرمی مردم تبدیل شود لذا باید درب های پارک به روی همه گشوده شده و به محل حضور افراد مختلف تبدیل شوید.
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: به دلیل محدودیت اعتبارات پارک علم و فناوری استان بهتر است به جای تعدد طرح ها و فعالیت ها نسبت به برند سازی برخی کارها و طرح های مهم اقدام شود تا بتوانیم قزوین ر ا به عنوان الگو مطرح کنیم.
او به ضرورت راه اندازی شعب پارک های علم و فناوری در شهرستانها هم اشاره کرد و یادآورشد: شهرستان آبیک ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد پارک پژوهشی در شمال این شهر دارد و آمادگی داریم برای اختصاص زمین و اجرای این طرح همکاری و پیگیری لازم را با کمک راه و شهرسازی انجام دهیم.
سیاهکلی اظهار کرد: شمال شهرستان آبیک باید به محل استقرار صنایع سبز و های تک و گردشگری و فضای سبز تبدیل شود تا به کاهش آلودگی این شهر نیز کمک شود.
او بیان کرد: قزوین ظرفیت های خوبی در بخش های صنعت و کشاورزی دارد و اگر عملکرد مطلوبی در این حوزه ها داشته باشیم می توانیم جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی را تقویت کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین اظهار کرد: پارک علم و فناوری قزوین باید بتواند بعد از تهران در ردیف دوم کشور قرار گیرد و از ظرفیت های علمی خود به خوبی استفاده کرده و الگوی کشور شود.
مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فنآوری استان قزوین هم در این بازدید با ارائه گزارشی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان اظهارکرد: تاکنون ۸۰مرکز رشد در پارک مستقر شده و ۱۸۰محصول در این مراکز تولید شده است.
او افزود: در استان قزوین باید در همه شهرستانها بتوانیم مرکز رشد را فعال کنیم و در حال حاضر ۷۶شرکت دانش بنیان در استان فعال شده که ۲۸مورد آن در پارک مستقر شده است.
مافی تصریح کرد: اگر مسئولان استان قزوین مراکز رشد و نو آوری را جدی بگیرند و به فعالان آن اعتماد کنند و حمایت لازم صورت گیرد می توانیم کارهای بزرگی را عملیاتی کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین بیان کرد: در شرایطی که حدود ۲۵میلیارد تومان از سوی دولت در پارک علم و فنآوری استان هزینه شد در سال گذشته میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان به ۹۰میلیارد تومان و صادرات به دو میلیون و ۲۰۰هزار دلار رسید که بیانگر توان بالای این شرکتها است.
مافی گفت: در دوران کرونا توانستیم بیشترین مواد ضد عفونی کننده را در شرکت های دانش بنیان تولید کنیم که در این راستا تولید دستگاههای ضد عفونی کننده تلفن همراه، چک و اسناد رسمی و تونل های ضد عفونی قابل توجه بود و تولید داروی درمان کرونا نیز در دستور کار قرار دارد.
او اظهار کرد: با داشتن ظرفیت های مناسب آماده راه اندازی مرکز نوآوری زیست فنآور پزشکی و علوم دارویی در استان هستیم که در صورت تامین ۸میلیارد تومان اعتباراین کار محقق می شود و مرکز نوآوری فرهنگ و هنر، صنایع خلاق با سه میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از مشاغل کهن قزوین کلید خورده و مرکز نوآوری تخصصی هم در دانشگده فنی شهید بابایی ایجاد می شود.
مافی در ادامه اضافه کرد: در صورت همکاری نمایندگان مجلس و فرمانداران بزودی کانون شکوفایی خلاقیت در همه شهرستانهای استان راه اندازی می شود و فعال شدن مرکز مالکیت فکری نیز در حال شکل گیری است که می تواند دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین بیان کرد: اگر ساختمان بلا استفاده ای در شهرستانها در اختیار پارک قرار گیرد آمادگی داریم شعب پارک را در همه مناطق راه اندازی کنیم تا زمینه فعالیت جوانان نخبه و ایده پرداز مهیا شود.
او از ضرورت اجرای طرح توسعه پارک علم و فناوری استان خبر داد و اظهارکرد: در صورت تامین حدود ۶میلیارد تومان اعتبار قادریم با اجرای طرح توسعه زمینه استقرار ۱۰شرکت دانش بنیان جدید را در قزوین مهیا کنیم.
مافی در ادامه تصریح کرد: نبود صندوق پژوهش و فناوری در پارک علم و فنآوری قزوین از نیازها و کمبودهاست که در صورت تاسیس آن می توانیم ۳میلیارد تومان تسهیلات ابتدایی را دریافت کنیم تا زمینه تامین تسهیلات لازم برای حمایت از شرکت های دانش بنیان مهیا شود.
او یادآورشد: در صورت اختصاص حداقل ۱۵هکتار زمین در شهرستان آبیک آمادگی داریم نسبت به راه اندازی پارک پژوهشی در این شهر اقدام کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین خواستار حمایت و پیگیری رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین برای افزایش اعتبارات پارک علم و فنآوری استان برای اجرای طرح های توسعه و تولید محصولات دانش بنیان شد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1447156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =