پروژه میدان جمهوری کرج سه مصوبه دارد

شهردار کرج در پاسخ به شبهات موجود در مورد پروژه میدان جمهوری مبنی بر اینکه بدون مصوبه شورا در حال انجام است، گفت: این پروژه سه مصوبه دارد که دو مصوبه آن در قالب بودجه به تصویب رسیده و مصوبه دیگر نیز تایید اکثریت اعضای شورای شهر برای اجرای این پروژه است.

به گزارش خبرآنلاین از البرز «علی کمالی زاده» با اشاره به اینکه دغدغه شهروندان به ویژه دوستداران محیط زیست در خصوص پروژه زیرگذر میدان جمهوری به حق است، اظهار کرد: هر چند طبق قانون ساخت تقاطع غیرهمسطح در داخل شهر نیاز به ارزیابی زیست محیطی ندارد ولی با هدف رفع دغدغه دوستداران محیط زیست در حال تهیه پیوست زیست محیطی برای این پروژه هستیم.

پروژه میدان جمهوری سه مصوبه دارد

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی با هدف توسعه شهر همیشه در تعارض با محیط زیست بوده است، ادامه داد: توسعه شهر ملزوماتی دارد و نمی‌توان به خاطر اینکه قرار است به واسطه اجرای یک پروژه چند درخت جابه جا شود، فعالیت۲های عمرانی را متوقف کنیم.

شهردار کرج در پاسخ به شبهات موجود در مورد پروژه میدان جمهوری مبنی بر اینکه بدون مصوبه شورا در حال انجام است، گفت: این پروژه سه مصوبه دارد که دو مصوبه آن در قالب بودجه به تصویب رسیده و مصوبه دیگر نیز تایید اکثریت اعضای شورای شهر برای اجرای این پروژه است.

کمالی زاده اضافه کرد: در جلسه تصویب لایحه شهرداری در خصوص اجرای پروژه میدان جمهوری ۱۰ عضو شورا موافق، یک عضو غایب و دو عضو نیز مخالف بودند.

اجرای پروژه میدان جمهوری در سند بالا دستی دیده شده است

وی با بیان اینکه وقتی لایحه ای مصوب می‌شود هر چند نظر مخالفان نیز مورد احترام است ولی ملاک اکثریت آراء است، افزود: در شورای ۱۳ نفره کرج ممکن است در جلسه رای گیری برخی لوایح شهرداری هفت عضو موافق و شش عضو مخالف باشند ولی در نهایت لایحه با رای اکثریت مصوب و قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

شهردار کرج با اشاره به اینکه شهرداری اصراری به اجرای این پروژه نداشته است، گفت: نمایندگان مردم کرج ایجاد زیرگذر میدان جمهوری را به عهده شهرداری گذاشته اند و اگر به هر دلیل با ادامه آن مخالفت کنند، از لحاظ قانونی چاره ای جز متوقف کردن پروژه نداریم.

ایجاد کنارگذر برای برگزاری مراسم فرهنگی

کمالی زاده با اعلام اینکه در آخرین جلسه ای که با اعضای شورای شهر، کارشناسان مختلف و نمایندگان دستگاه‌هایی که در فرایند اجرای این پروژه درگیر هستند برگزار شد، با نظر اکثریت حاضران بنا شد عملیات اجرای این زیرگذر به مدت یک هفته متوقف شود تا شهرداری در قالب مهندسی ارزش مستندات نهایی خود مبنی بر لزوم اجرای این پروژه را ارائه کند.

وی با بیان اینکه ادعای برخی در خصوص تعجیل در ارائه لایحه اجرای این پروژه از سوی شهرداری پذیرفتنی نیست، گفت: شهرداری با استفاده از تخصص کارشناسان حوزه های مختلف حدود یک سال و نیم برای بررسی جوانب و چگونگی اجرای این زیرگذر زمان گذاشته است.

به گفته کمالی زاده، شهرداری کرج از انتقادات سازنده و نظرات کارشناسان در خصوص نحوه اجرای این پروژه استقبال می کند تا مشکلات احتمالی این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن حل شود.

با توجه به اینکه میدان جمهوری فضایی برای برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی است، بنا شده در کنار این زیرگذر، کنارگذری مناسب ایجاد شود تا امکان تردد و تجمع مردم در این محدوده به قوت خود باقی بماند

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه در سند بالا دستی دیده شده است، گفت: بر این اساس شهرداری با درخواست اعتبار، ملزم به اجرای مصوبه شورای شهر است.

شهردار کرج با اشاره به جزئیات اجرای این پروژه، اضافه کرد: با توجه به اینکه میدان جمهوری فضایی برای برگزاری برخی برنامه های فرهنگی است، بنا شده در کنار این زیرگذر، کنارگذری مناسب ایجاد شود تا امکان تردد و تجمع مردم در این محدوده به قوت خود باقی بماند. علاوه بر این، این زیرگذر با هدف حفظ اصالت کارکرد میدان جمهوری مسقف خواهد بود.

کمالی زاده با اشاره برنامه ریزی برای جابه جایی اصولی درختان این محدوده، افزود: این درختان با استفاده از دستگاه مکانیزه و در فصل خواب به طوری که کمترین آسیب را ببینند به یکی از روستاهای استان منتقل می شوند و امکان رصد وضعیت آنها توسط شهروندان و دوستداران محیط زیست امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه  مسئولان مدیریت شهری هم به اندازه شهروندان دغدغه محیط زیستی دارد، توضیح داد: برای تصمیم گیری در خصوص جابه جایی درختان این محدوده حتی میزان تولید اکسیژن آنها در مقایسه با سیاهه آلودگی که تردد و توقف خودروها در محدوده میدان جمهوری ایجاد می کند بررسی شده و در نهایت مشخص شد میزان آلایندگی خودروها به مراتب بیشتر از ظرفیت تولید اکسیژن این درختان است و همین باعث شد مدیریت شهری در اتخاذ تصمیم نهایی برای ایجاد این زیرگذر مصمم تر شود.

توقف پروژه میدان جمهوری برای شهر هزینه دارد

شهردار کرج با اشاره به رشد روز افزون جمعیت در این کلان‌شهر افزود: سرانه مالکیت خودرو در کرج دو برابر سایر کلان‌شهرهای کشور است به همین دلیل از حالا باید به فکر کنترل ترافیک، کاهش آلایندگی هوا و کاهش مدت زمان اتلاف وقت شهروندان در معابر شهری باشیم.

به گفته کمالی زاده ایجاد زیرگذر، روگذر، احداث پل و ... از جمله اقداماتی است که می توانند به کنترل ترافیک شهری در سال های آینده کمک کند.

وی با بیان اینکه توقف این پروژه برای شهر هزینه دارد، گفت: برای اجرای این پروژه قراردادی با پیمانکار منعقد شده و بخشی از تجهیزات هم خریداری و کار آغاز شده است.

شهردار کرج همچنین توضیح داد: با لغو اجرای این مصوبه پیمانکار می تواند در قالب مطالبه خسارت و لغو قرارداد هزینه هایی طلب کند که پرداخت آن به ضرر شهر و شهرندان است.

48 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1447187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =