تبدیل مواد معدنی به پول با انتخاب درست تجهیزات

در سرتاسر جهان کار در معدن رتبه نخست را در فهرست سخت‌ترین کارها به خود اختصاص می‌دهد. علت این امر این است که افراد ناچارند تا در عمق‌های بسیار زیاد و در بسیاری از موارد دماهای بسیار پایین یا بالا کار خود را انجام دهند. جایی که ممکن است سطح اکسیژن به حد کافی نباشد. از همه مهم‌تر نور به‌هیچ‌عنوان در این سوراخ‌ها نفوذ نخواهد کرد و سروصدای تجهیزات لازم برای استخراج معدن کرکننده خواهد بود. بااین‌حال هرگز حقوق کافی به کارگران معدن داده نشده و بیشتر آن‌ها پس از مدتی کار در معدن دچار مشکلات جدی خواهند شد.

هرچند در دنیای امروز دانشمندان تلاش می‌کنند تا از ذخایر زمین کمتر استفاده کنند و به دنبال راه‌های جایگزینی برای آن هستند، هنوز هم استخراج مواد از معدن یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد در کشورهای مختلف است. به همین دلیل هنوز هم سایت‌ها و فروشگاه‌هایی هستند که کار اصلی آن‌ها فروش تجهیزاتی است که برای استخراج مواد معدنی به کار می‌رود.

در کنار این‌ها مواد معدنی به دلیل اهمیتی که در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی و خودروسازی دارند، بسیار پرکاربرد هستند. به همین دلیل برای دسترسی ساده‌تر به این مواد، امکان خرید مواد معدنی در بسترهای اینترنتی فراهم شده است. در این مقاله قصد داریم تا مختصری درباره انواع تجهیزاتی که برای استخراج معدن استفاده می‌شود، صحبت کرده و سپس به معرفی دو ماده معدنی مهم سیلیس و دولومیت بپردازیم.

با انتخاب تجهیزات مناسب سود بیشتر خود را تضمین کنید

انتخاب تجهیزاتی که در معدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین سود شما است. چراکه اگر تجهیزات به درستی انتخاب نشوند، بازدهی کار را به شدت پایین آورده و کار استخراج را سخت‌تر از آنچه که هست، می‌سازند. واگن و ریل، مته حفاری، راد حفاری، شانگ، پمپ‌های صنعتی و معدنی و کمپرسور از جمله تجهیزات مهم در معدن هستند که در ادامه به بررسی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

ریل و واگن، راهی برای انتقال ایمن افراد و تجهیزات تا عمق زمین

به دلیل اینکه ذخایر مواد معدنی بی‌نهایت نیست، پس از مدتی کار در عمق زمین شرکت‌های استخراج ناچار خواهند شد که در جست‌وجوی این مواد عمق بیشتری از زمین را سوراخ کنند. به همین دلیل باید یک راه ایمن برای انتقال انسان‌ها، تجهیزات و مواد استخراج شده وجود داشته باشد. از گذشته تاکنون این کار به وسیله ریل‌هایی انجام می‌گیرد که از سطح زمین تا عمق معدن کشیده می‌شوند. به‌علاوه واگن‌ها نیز نقش موثری را در جابجایی معدنچیان و مواد معدنی ایفا می‌کنند.

استفاده از ریل در معادن سرعت بارگیری و باربری را افزایش داده و در نتیجه سود ناشی از استخراج معدن را افزایش می‌دهد. ریل‌های معدنی در اندازه‌های 7، 9، 10، 12، 16 و 18 کیلویی و در تیپ‌های JIS، S و R طبقه‌بندی می‌شوند. برای نصب این ریل‌ها نیاز به لوازمی مانند دو راهی، تراورس و پولک دارید که فروشگاه‌های معتبری در سرتاسر کشور درزمینه فروش این تجهیزات به صورت حضوری و اینترنتی به شما خدمت‌رسانی می‌کنند.

مته حفاری، راهی برای نفوذ به دل سنگ‌ها

مته حفاری به دلیل اهمیتی که در برش و سایش سنگ دارد، از اجزای اصلی دستگاه‌های حفاری به شمار می‌رود. به دلیل اصطکاک زیادی که در این ناحیه به وجود می‌آید، مته حفاری به‌سرعت کند شده و عمر زیادی ندارد. مته‌های حفاری معدن یا سنگ‌ها را تراشیده و ریز می‌کنند، یا به برش آن‌ها می‌پردازند و یا بر روی آن‌ها بریدگی و خراش ایجاد می‌کنند.

 شانگ، یک رابط پرکاربرد در معدن

شانگ رابط بین چکش حفاری با راد یا مته است. این وسیله جزئی از حفاری چکش بالا یا Top Hammer است. نوع شانگی که انتخاب می‌شود بسته به چکش دستگاه دریل واگن و مدل آن دارد. بر این اساس شانگ‌ها در انواع 2، 3، 4، 6 و 8 خار قرار می‌گیرند.

سیلیس، یک ماده معدنی مهم در تصفیه آب

فرمول شیمیایی سیلیس SiO2 است. این ماده شیمیایی در دسته شبه فلزات قرار می‌گیرد. رنگ آن به طور معمول زرد روشن و تا حدی مایل به سفید است. سیلیس یک ماده بی‌بو است که در آب حل نمی‌شود. نقطه ذوب این شبه فلز بالا بوده و درجه سختی آن نیز زیاد است. رایج‌ترین نوع سیلیکای بلوری به نام کوارتز شناخته می‌شود. در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های عرضه کننده تجهیزات معدن، به فروش سیلیس نیز مشغول هستند.

این ماده که به طور مستقیم از معدن استخراج می‌شود، یکی از قسمت‌های مهم در فیلتر شنی است که در صنایع آب به کار می‌رود. سیلیس‌ها بسته به کاربردی که در تصفیه آب و فاضلاب دارند، در درجه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. سیلیس‌های ممتاز بهترین نوع از این کانی هستند که در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسند. این مواد در صنایع مختلفی مانند صنعت شیشه‌سازی، تولید ماسه آکواریوم، تولید پشم شیشه، صنایع شیمیایی و لعاب دهی و تولید سنگ مصنوعی به کار می‌روند.

در رتبه بعدی سیلیس درجه یک قرار می‌گیرد. این نوع از سیلیس نیز با توجه به ویژگی‌ها و کیفیت خود در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مواد اصلی در تولید ماسه مخصوص ریخته‌گری، سیلیس درجه یک است. همچنین سیلیسی که در تولید فیلتر شنی برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود، در این دسته قرار می‌گیرد.

دسته بعدی سیلیس درجه دو است. برای تولید آجر و ماسه آهکی از این سیلیس استفاده می‌شود. به‌علاوه یکی از مواد اصلی اولیه در کارخانه‌هایی که به تولید سیمان و بتن سبک مشغول هستند، سیلیس درجه دو است. در نهایت سیلیس آمورف کم کیفیت‌ترین نوع سیلیس است. این نوع از سیلیس بسیار نرم است. به همین دلیل در ساخت موادی مانند سیلیکا ژل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه فیبرهای نوری، سیلیکات‌ها و سیلیکون‌ها نیز از این نوع سیلیس ساخته شده‌اند.

دولومیت، یک ماده معدنی برای تزیین خانه های شما

دولومیت یک ماده شیمیایی است که به طور معمول در رنگ‌های خاکستری یا سفید یافت می‌شود. اما در بعضی معادن می‌توان رنگ‌های زرد، سبز و سیاه را از این ماده معدنی دید. این ماده شیمیایی که دارای نمایی شیشه‌ای یا مروارید مانند است، به طور عمده از اکسید منیزیم یا MgO و آهک یا CaO ساخته شده است. به همین دلیل و با توجه به خواص کربنی آن، از این ماده شیمیایی به طور گسترده در صنایع ساختمانی استفاده می‌شود. به عنوان مثال در ساخت شیشه، سرامیک، کاشی، آجر شاموتی و سیمان دولومیت به عنوان یکی از ترکیبات اصلی استفاده می‌شود. برای خرید دولومیت می‌توانید به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که در کار عرضه سنگ‌های معدنی و تجهیزات معدن هستند.

از دیگر کاربردهای دولومیت می‌توان به ذوب فلزات آهنی و غیر آهنی، پرکننده در لاستیک، لاک سازی و رنگ‌سازی اشاره کرد. همچنین این ماده شیمیایی در کشاورزی نیز به عنوان کود یا تنظیم‌کننده خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استخراج منگنز از آب دریا نیز از دولومیت استفاده می‌شود. به دلیل ماهیت کریستالی دولومیت می‌توان از آن به عنوان سنگ نما یا تزیینی نیز استفاده کرد.

سخن پایانی

استفاده از تجهیزات مناسب و باکیفیت یکی از مواردی است که در بازدهی و سوددهی استخراج معدن نقش اساسی دارد. به همین دلیل برای خرید این‌گونه تجهیزات باید به یک فروشگاه معتبر مراجعه کرد. ایستگاه یک سایت معتبر ایرانی است که درزمینه فروش انواع تجهیزات معدن فعال است. به‌علاوه در این سایت می‌توانید مواد معدنی مانند سیلیس و دولومیت را برای استفاده در تصفیه آب یا صنایع مختلف خریداری نمایید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1447709