سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحریم​های اتحادیه اروپا برای ما اعتباری ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، رامین مهمانپرست صبح امروز در نشست خبری خود با رسانه​های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال یک رسانه خارجی در مورد موضع ایران در خصوص سخنان وزیر امور خارجه بحرین درباره اوضاع منطقه گفت: در رابطه با تحولات منطقه ما مواضع کشورمان را به صورت شفاف و صریح اعلام کرده​ایم. بین ملت​های منطقه یک موج بیداری ایجاد شده است و این موج تغییراتی را در هر کشوری ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه «راه حل مواجهه با موج بیداری اسلامی را گوش کردن به مطالبات مردم و تحقق خواسته​های مردمی» دانست و گفت: رویکرد سرکوب، خشونت و بکارگیری نیروهای نظامی به دست مقامات آن کشور و یا دخالت کشورهای دیگر در این زمینه رویکردی اشتباه و انحرافی است. آنچه که می​تواند به اقتدار دولت​ها کمک کند همراه شدن با خواسته های مردم و تحقق آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه «رویکرد وارد کردن اتهام به سایر کشورها برای چاره جویی با این بحران را رویکرد مناسبی ندانست و گفت: هرچه شدت سرکوب مردم و توجه نکردن به خواسته های آنها افزایش پیدا کند سرعت تغییرات و کیفیت تغییر در آن کشورها افزایش خواهد یافت.

وی برای یک بار دیگر اتهام دخالت ایران در سایر کشورها را رد کرد و گفت: به هیچ وجه دخالت در امور دیگر کشورها جزو دستور کار وزارت امورخارجه کشور ما نیست، بلکه احترام به حاکمیت کشورها و برقراری روابط براساس احترام متقابل جزو اصول سیاست خارجی ماست.

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر نتانیاهو و نیز مقامات عربستان در خصوص دخالت ایران در امور کشورهای منطقه گفت: اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی به خاطر عصبانیت آنان از حرکت های مردمی و احساس نگرانی از خطری است که با آن روبرو هستند. آن ها فکر می کنند اگر مردم در منطقه در تعیین سرنوشت شان دخالت داشته باشند منافع رژیم صهیونیستی با تهدید مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر برخی مقامات کشورهای منطقه در همین مسیر صحبت کنند معلوم است که اسیر این فتنه و ترفند رژیم صهیونیستی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییرات و تحولات ساختاری در این وزارتخانه گفت: بازنگری در ساختار تشکیلاتی این وزارتخانه با دقت و درایت و نظر خواهی از همه کارشناسان حوزه سیاست خارجی درحال پیگیری است .

 مهمانپرست افزود: تاکنون جمع بندی بحث هایی که دنبال شده نتایج بسیار خوبی داشته است و نزدیک به 90 درصد ان موضوعی که باید ساختار جدید وزارت خارجه را شکل بدهد مشخص شده است و مراحل نهایی خود را طی می کند.

 وی گفت: این تغییر ساختار و بازنگری در ساختار تشکیلاتی به منظور تقویت توانایی های وزارت امور خارجه برای اجرای اهداف و سیاستهایی است که در شرایط حاضر باید با قدرت دنبال شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اشتون نامه​ای به آقای جلیلی داده است، گفت: درباره مذاکراتی که میان کشورهای گروه1 + 5 و جمهوری اسلامی ایران پی گیری می شود چارچوبی در اجلاس ژنو 3 طراحی و تفاهمی ایجاد شد و نیز بحث هایی در همین زمینه در استانبول صورت گرفت .

 وی افزود: ما همچنان آمادگی داریم براساس تفاهمی که صورت گرفته و دستورکاری که تعیین شده بود قدم های بعدی را برداریم و هر وقت این آمادگی در طرف مقابل باشد ما آماده پی گیری موضوع هستیم.

 مهمانپرست اضافه کرد: حتما مواردی که می تواند در دستورکار قرار گیرد شامل موضوعاتی است که درباره آن تفاهم شده است و در این مذاکرات به هیچ وجه بحثی درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

 وی ادامه داد: ما فکر می​کنیم فعالیت های هسته ای کشور ما مسیر طبیعی خود را طی می کند اما درباره چارچوبی که برای دیگر موضوعات و مواردی که در پیگیری آنها تفاهم و اشتراک نظر داریم و می توانیم مشارکت داشته باشیم آمادگی ادامه بحث ها را داریم.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه خبرنگاری پرسید: عربستان این روزها ایران را به قطع رابطه سیاسی تهدید و به دخالت در امور داخلی خود متهم می کند، این در حالی است که مقامات عالیرتبه ایرانی با مقامات سعودی رابطه حسنه و دیرینه ای دارند، موضع رسمی کشورمان درباره عربستان چیست؟

 مهمانپرست پاسخ داد: ما بارها به آنها اعلام کرده ایم موضع اصولی کشور ما توسعه همکاری با کشورهای منطقه و ایجاد وحدت در میان جهان اسلام است.

 وی افزود: هر تلاشی برای ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی و بر هم زدن وحدت جهان اسلام تنها منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در منطقه تأمین خواهد کرد.

 سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: فکر می کنیم روش های اشتباه در برخورد با مطالبات مردمی می تواند تبعات سنگینی برای کشورهای منطقه داشته باشد.

 مهمانپرست افزود: بهتر است هر کدام از این کشورها با حفظ احترام به حاکمیت ملی سایر کشورهای منطقه برای کارهایی که می تواند مطالبات مردمی را تحقق بخشد و بین ملتها و دولت های منطقه نزدیکی ایجاد کند تلاش کنند.

 وی اضافه کرد: این کشورها همچنین باید از رویکردهای اشتباه که می تواند زخم های عمیق ایجاد کند و برای دولت ها هیچ زمینه ای برای اقتدار باقی نمی گذارد، پرهیز کنند و این رویکرد اشتباه را تغییر دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری هفتگی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سفر وزیر امورخارجه کشورمان به امارات متحده عربی گفت: درباره برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان ما و امارات و توافق دو کشور در این باره ، تاریخی در دستور کار قرار دارد.

 مهمانپرست با بیان اینکه صالحی رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات است گفت: به محض آن که این تاریخ نهایی شود در چارچوب توسعه همکاری های اقتصادی میان ما و امارات ، وزیر امور خارجه به این کشور سفر می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ادامه دخالت های سفارت انگلیس در امور داخلی ایران و اقدام وزارت امور خارجه در این باره گفت: درباره فعالیت های سفارت انگلیس در تهران ، حساسیت های لازم وجود دارد. متناسب با اقدامات این سفارت ، برخورد مناسبی می کنیم و تذکرات جدی به آنان داده می شود.

وی افزود: نتیجه بی توجهی به احساسات مردم ما و ادامه روش های مداخله آمیز در مسائل داخلی کشورمان حتما دولت انگلیس را در روابط خوب با کشورمان دچار مشکل خواهد کرد.

 مهمانپرست گفت: راه حل توسعه روابط ، دخالت در امور داخلی کشورها نیست و این کشور های غربی باید با پرهیز از تکرار مسیر اشتباه خود سعی کنند به مسائل داخلی خود رسیدگی کنند.

 وی تصریح کرد: نقض جدی حقوق بشر در همین کشورهای غربی ، فراوان دیده می شود ؛ به ویژه انگلیس که در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم خود پرونده سیاهی دارد .

مهمانپرست افزود: بهتر است آنان به مسائل داخلی خود توجه کنند و ادعای طرفداری از حقوق ملت ها را در منطقه ما نداشته باشند که به هیچ عنوان از این رفتارها استقبال نمی شود.

وی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت امور خارجه برای پیگیری وضع نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن گفت: یکی از نمونه های نقض حقوق بشر ، اقدام دولت انگلیس در حصر بدون منطق آقای تاجیک است که بدون اسناد حقوقی این رویه غیرقابل قبول را اعمال می کنند.

مهمانپرست افزود: در پیگیری های خود پرهیز از پیروی کورکورانه از سیاست های مقامات آمریکایی ، نقض حقوق بشر و آزادی هرچه سریع تر آقای تاجیک را از آنان خواستار شده ایم.

 مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با تحریم های اتحادیه اروپا در قبال ایران اظهار داشت: این اقدامات سیاسی به بهانه موضوعات حقوق بشری است و ما مواضع خود را بیان کرده ایم این اقدام تقلید بی منطق از مقامات آمریکایی و با هدف فشار به ایران صورت گرفته است.

وی گفت: این گونه اقدامات فرافکنی، برخورد دوگانه و گزینشی است و هیچ گونه اعتباری برای ملت ما ندارد.

/111112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =