پیشنهاد انحرافی رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با هدف کنترل بازار

راشل آرامیان:این چندمین بار است که بازار طلا در یکسال گذشته دچار تشنج می شود. در این میان به طور حتم بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر این بازار مقصر است؛ چون بازار ارز و طلا که این روزها از خبرسازترین بازارها هستند تحت نظارت این بانک قرار دارند.

با وجود تمامی تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه  دیروز این بازار برای چندمین بار  دچار تنش شد و سکه به کم‌ترین حجم خود رسید. خبرهای زیادی از نایاب شدن سکه منتشر شد. صرافان و سکه فروشان هم این خبر را تایید کردند. بخشی از نایاب شدن سکه به خود بازاریان بازمی گردد. با افزایش قیمت هر اونس طلا از اولین ساعات دیروز، سکه فروشان پیش بینی کردند که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا آخرین ساعات پایانی کار بازار همچنان افزایش یابد بنابراین آنان با این استدلال از فروش سکه خودداری کردند. امتناع از فروش سکه با سودای گران‌تر فروحتن آن موجب شد تا خبر نایاب شدن سکه بر سر زبان‌ها بیافتد.

علاوه بر این، عرضه نادرست سکه توسط بانک کارگشایی موجب شد تا ربع سکه بیش از سایر سکه ها کمیاب شود. گفته می‌شود حراج‌ سکه در این بانک بر اساس نیاز بازار نیست. بسیاری از افراد توان خرید سکه تمام و در مرحله بعد نیم سکه را به دلیل قیمت بالای این دو سکه ندارند و به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند ربع سکه خریداری کنند. در حراج سکه بانک کارگشایی به این امر توجه نمی شود. به همین دلیل در زمان افزایش بهای سکه در بازار اغلب افراد به خرید ربع سکه روی می‌آورند.

البته با عرضه بیشتر ربع سکه در روزهای آتی توسط بانک مرکزی حباب قیمتی ایجاد شده در این بخش کاهش یافته و بهای هر ربع سکه در بازار به ارزش واقعی آن نزدیک‌تر می‌شود.

شکاف میان قیمت اصلی سکه براساس طلای به کار رفته در آن و قیمت فروش سکه در بازار به راحتی این موضوع را روشن می‌کند. دیروز ارزش واقعی سکه تمام و سکه نیم بهار آزادی با قیمت فروش آن بین 10 تا 15 هزار تومان بود در حالی که ارزش واقعی ربع سکه براساس میزان طلای بکار رفته در آن با قیمت آن در بازار به  50 هزار تومان می‌رسید.

در این گیرودار که بانک مرکزی قادر به کنترل بازار در شرایط بحرانی دیروز نبود محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر وارد عمل شده و طی مصاحبه ای به مردم پیشنهاد کرد افراد به جای خرید سکه، طلا بخرند.

به نظر می‌رسد پیشنهاد اخیر کشتی آرای با هدف کنترل بازار سکه و جلوگیری از حبابی شدن بیشتر آن باشد؛ وظیفه‌ای که بی‌شک بر عهده بانک مرکزی است. این پیشنهاد که به احتمال زیاد از روزنامه‌ها و سایر سایت‌های خبری و تخلیل نیز سر در خواهد آورد، بیشتر به یک گاف شبیه است تا یک راهکار و پیشنهاد سازنده.

خرید طلا با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بخش طلا دیگر سرمایه‌گذاری سودآوری محسوب نمی‌شود. براساس این قانون فروشندگان طلا 6 درصد مالیات این بخش را از خریداران دریافت می کنند. برای نمونه خریداران طلا به ازای خرید یک قطعه طلا به مبلغ 500 هزار تومان باید 30 هزار تومان به عنوان مالیات به طلافروشان پرداخت کنند. مالیات 6 درصدی به غیر از کارمزد طلا است که مشتریان باید به طلافروشان بپردازند. البته فروشندگان طلا به ازای طلاهای خارجی کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند. بنابراین خریداران در بدو خرید طلا به مبلغ چشمگیری متضرر می شوند. حال اگر بازار طلا دچار حباب شده باشد زیان خریداران بیشتر می شود.

این در حالی است که خرید سکه نیازی به پرداخت مالیات ندارد. به همین دلیل طلافروشان برخلاف نظر کشتی آرای معتقدند خرید طلا به جای سکه با پرداخت کارمزد و مالیات که در بخش سکه به هیچ وجه مشاهده نمی شود توجیه اقتصادی ندارد و اصلا به صرفه نیست.

حال معلوم نیست کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با چه استدلالی به افراد پیشنهاد کرده است به جای سکه، طلا بخرند. به نظر می رسد اتحادیه طلا و جواهر که با وجود بانک مرکزی تاکنون نتوانسته کنترل بازار سکه و طلا را به دست گیرد و با این توصیه می خواهد تلاطم بازار سکه را آرام کند تا بدین طریق بتواند خودی نشان دهد. حال این هدف چگونه تامین می شود برای رییس اتحادیه طلا مهم نیست. حتی اگر به قیمت متضرر شدن مردم باشد.  

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    بالام جان شمش طلا گفت نه طلا. البته اونم گاف داد چون شمش 100 گرمی و شبیه اون نيست که ملت بخرن حداقل 1 کيلو طا بالاتره
  • بدون نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    كاش مشكل فقط طلا بود !!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    سود اصلی از افزایش قیمت سکه را دولت و بانک مرکزی بردند و در این آشفته بازار تا توانستند در مزایده ها ( شما بخوانید "عرضه سكه و طلا" ) سکه ها را با قیمت بالا فروختند در حالیکه این طلاها رو در سالهای پیش و با قیمتی به مراتب پایین تر تهیه کرده اند.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
    0 0
    ما که نه پول طلاشو داریم نه پول سکه شو