عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادغام وزارت مسکن و راه و ترابری را کارشناسی نمی داند.

جمشید انصاری که قبل از نمایندگی مجلس، معاون برنامه ریزی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و مدیر دو پروژه اصلاح نظام حقوق و دستمزد وساختار تشکیلاتی کشور در سال 78 و 79 بوده است در گفت وگو با خبرآنلاین افزود: در زمان برنامه سوم یک دیدگاه درباره اصلاحات ساختاری وجود داشت که این امر در برنامه های سوم، چهارم هم مورد تاکید قرار گرفت، ولی دولتها به دلیل مشکلاتی که داشتند هیچ گاه به صورت جامع به این بخش نپرداختند و آن را به صورت تکه تکه اجرایی کردند.

اشاره انصاری به تشکیل وزارت صنایع و معاون در دولت اصلاحات است، اقدامی که در ادامه، با ادغام دو وزارت خانه جهاد سازندگی و کشاورزی به تشکیل وزارت جهاد کشاورزی منتهی شد. ضمن اینکه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزرات پست و تلگراف و تلفن «اصلاح ساختاری» پیدا کرد و با کاهش حوزه مداخلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میرات فرهنگی و گردشکری تشکیل شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره استنادات قانونی مجلس برای ارائه لایحه از سوی دولت، خاطر نشان کرد: این امر مبتنی بر اصل 132 قانون اساسی است که تعداد وزیران و حدود وظایف آنها، بر عهده مجلس است و این موضوع در قانون اساسی صراحت دارد. یعنی اگر وزارتخانه ای در دیگری ادغام می شود مجلس باید حدود وظایف و اختیارات وزارتخانه جدید را تعیین کند.

وی با اشاره به تصمیم دولت درباره ادغام وزارت صنایع در بازرگانی، افزود: مجلس باید بررسی کند که مجموعه وظایفی که در این دو وزارتخانه وجود دارد، قابل تجمیع در حوزه اختیارات یک وزیر است یا خیر. ممکن است در تجمیعی که انجام می شود مجلس بخش صنعت و معدن، بازرگانی خارجی را زیر مجموعه این وزارتخانه بداند، اما معتقد باشد که بازرگانی داخلی به مجموعه دیگری واگذار شود بنابراین تعیین حدود وظایف هر یک از وزیران را مجلس تصویب می کند.

 غلط بودن ادغام مسکن و شهرسازی و راه و ترابری

با اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهری سازی به دلیل ویژگی های مشترک آنها استقبال کرده اند اما انصاری معتقد است این ادغام یک کارکارشناسی نیست.

وی گفت: وزارت راه و ترابری یک دستگاه اجرایی است که وظیفه اجرای طرح های مربوط به راههای ریلی واعمال حاکمیت بر دریاها و مسیرهای هوایی را برعهده دارد در مقابل مسکن و شهرسازی مجموعه وظایف گسترده ای را برعهده دارد که اگر در حال حاضر مغفول مانده و بدان بی توجهی می شود دلیل بی اهمیت بودن آن وظایف نیست.

وزارت تهیه مسکن مهر!

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی درباره وظایف مورد غفلت قرار گرفته وزارت مسکن و شهرسازی، اظهار داشت: مثل تهیه و تصویب طرح های تفصیلی شهرها کشور و نظارت بر اجرای آنها از جمله وظایف این وزارتخانه است، اما وزارت مسکن از این بخش غفلت کرده و تبدیل یه وزارت «تهیه مسکن مهر» شده است در حالی که گسترش بی رویه شهری های ما از جمله مباحثی است که باید وزارت مسکن آن را مدیریت کند.

وی درباره استدلال گروهی که معتقدند عمرانی بودن ویژگی این دو وزارتخانه موجب ادغام آنها شده است هم اظهار داشت: اگر این گونه است بهتر بود وزارت کشور را در مسکن ادغام کنیم چرا که این وزارتخانه مسئولیت امور شهرداری ها رابرعهده دارند و آنان هستند که توسعه شهری را مدیریت می کنند.

وزارتخانه ای که چیزی از آن باقی نمانده

به عقیده وی بهتر بود دولت به جای این ادغام، وزارت راه و ترابری را با وزارت ارتباطات وفناروی اطلاعات که در حال حاضر چیزی از آن باقی نمانده است، ادغام می کرد.

انصاری تصریح کرد: وقتی مخابرات و پست بانک به بخش خصوصی واگذار شده است و شرکت پست هم که از ابتدا شرکتی اداره شده است، بهتر بود این وزارتخانه در وزارت صنایع ادغام می شد. چرا که در حال حاضر تنها یک وظیفه مختصر حاکمیتی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باقی مانده است که می توان آن را با وزارت صنایع منتقل کرد. در خیلی از کشورهای دنیا، وزارت ارتباطات با وزارت صنایع ادغام شده چرا که IT و مخابرات در حال حاضر در دنیا خودش یک صنعت است و حتی در مجلس هم کمیسیون صنایع به مسائل مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیدگی می کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است مجلس ادغام این دو وزارتخانه را نپذیرد، گفت: بله ممکن است چرا که مجلس باید حدود وظایف و اختیارات یک وزیر را تعیین کند و ممکن است نپذیرد یک فرد حجم زیادی ازاختیارات را داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مطالعاتی که در دولت هشتم در زمینه ادغام وزارتخانه ها صورت گرفته است، تصریح کرد: گزینه های مطلوب ادغام مشخص است و امر مبهمی در این زمینه وجود ندارد. مثلا وزارت تعاون هیچ کار به خصوصی به عنوان یک وزارتخانه انجام نمی دهد. یعنی اگر این وزارتخانه را از منظر اشتغال نگاه کنیم می توانیم  آن را با وزارت کار ادغام کنیم و اگر از نگاه ایجاد امکانات رفاهی در نظر بگیریم می توان آن را زیر مجموعه وزارت رفاه قرار داد.

به عقیده مدیر اصلاح ساختار تشکیلاتی کشور در سال 78 و 79، خود وزارت رفاه و تامین اجتماعی هم می تواند با وزارت بهداشت و درمان در کنار هم قرار بگیرد. در صورت این ادغام، شاید بهتر باشد که آموزش پزشکی نیز به وزارت علوم بازگردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه می توان وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم را با یکدیگر ادغام کرد، گفت: به نظر نمی رسد که  در حال حاضر مثل گذشته ضرورت داشته باشد مجموعه این دو وزارتخانه هایی جدا از هم باشد و ادغام آنها می تواند امرمفیدتری باشد.

/27212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =