سایه زمستان سخت کرونایی بر قاره سبز؛اروپا قرنطینه می‌شود؟

ایرنا نوشت: اروپا که از چندی پیش به تدریج به دنبال اعمال محدودیت‌های دیگری است در شرایطی برای کاهش میزان ابتلا به کرونا تلاش می‌کند که در قاره سبز بیش از ۱۰ میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و نگرانی مقامات اروپایی در ورود به موج دوم کرونا مضاعف شده و به دنبال راه‌هایی برای فرار از زمستان کووید-۱۹ هستند.

«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه به دنبال شدت گرفتن مجدد شیوع کرونا، روز چهارشنبه گذشته برای کمی بیش از یک ماه در این کشور قرنطینه عمومی اعلام کرد.

بر اساس گزارش رسانه های فرانسه، در این کشور از دو روز اخیر قرنطینه مجدد برقرار شده و طبق اعلام امانوئل مکرون، این قرنطینه تا اول دسامبر (۱۱ آذرماه) ادامه خواهد یافت. تنها مدارس فرانسه است که طبق تصمیم دولت، باز خواهد بود.

آمار کرونا در فرانسه، همچنان نگران‌کننده است. در شبانه روز منتهی به جمعه که نخستین روز از دور جدید قرنطینه سراسری در فرانسه بود، شمار کلی مبتلایان کرونا در کشور ۴۹ هزار و ۲۱۵ نفر اعلام شد. هم‌اینک رقم مجموع مبتلایان نزدیک به ۱ میلیون و ۳۳۲ هزار نفر شده و فرانسه پس از آمریکا، هند، برزیل و روسیه در جایگاه پنجم جهان از این حیث قرار دارد.

با توجه به آمار بالای مبتلایان و مرگ بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر تاکنون بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در فرانسه، به نظر می‌رسد که تلاش دولت این کشور برای جلوگیری از اعمال قرنطینه مجدد، بی‌فایده بوده است.

به گفته مکرون، موج دوم شیوع ویروس کرونا در فرانسه شدیدتر از موج اول است.
 

به دنبال فرانسه و افزایش شدید آمار مبتلایان به این بیماری در اروپا، بلژیک نیز به عنوان آخرین کشور به قافله کشورهای اروپایی پیوست که برای دومین بار قرنطینه سراسری وضع کردند.

به گزارش یورونیوز، «الکساندر دکرو» نخست وزیر بلژیک اعلام کرد برپایه مقررات تازه قرنطینه که از فردا - دوشنبه - دوم نوامبر (۱۲ آبان) در این کشور اجرا می‌شود، بخش‌های تجاری غیرضروری در کشور تعطیل شده و کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی تا حد امکان مشمول دورکاری خواهند بود. قرار است تعطیلات جاری مدارس در این کشور نیز سه روز تمدید شده و تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) ادامه خواهد یافت.

در مدت قرنطینه جدید که قرار است دست کم تا یک ماه و نیم ادامه پیدا کند، شهروندان حق پذیرفتن بیش از یک نفر از افراد خارج از خانواده را در خانه خود ندارند و حق دارند در گروه‌های حد اکثر چهار نفری از خانه خارج شوند.

تنها در هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلای قطعی به کرونا در کشور ۱۱ و نیم میلیونی بلژیک مشاهده شد، آماری که در از زمان شیوع کرونا در این کشور تا کنون رکورد به حساب می‌آید.

در عین حال، پارلمان اسپانیا نیز تمدید رژیم هشدار آمادگی سطح بالا را تا ماه می تصویب کرده است؛ در این کشور با وجود محدودیت‌های شدید اعمال شده از ماه ژوئیه، آمار کلی مبتلایان کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون از یک میلیون و ۲۶۴ هزار نفر بیشتر شده و شمار جان باختگان آن از ۳۵ هزار نفر فراتر رفته است.

به گزارش رویترز، مردم اسپانیا، خسته از محدودیت ها و قرنطینه های سخت کرونایی، در اعتراض به این محدودیت ها در مادرید پایتخت این کشور به خیابان ها ریختند و باپلیس درگیر شدند.

تقریبا، هم اینک در تمام مناطق اسپانیا مقررات جدید قرنطینه به امید مهار کرونا وضع شده است، اما در کاتالونیا بارها و رستوران‌ها از اواسط ماه اکتبر بسته شده و مقام‌ها محدودیت‌های اضافی اعمال کرده‌اند. روز جمعه پلیس با استقرار در جاده‌های اصلی خروجی بارسلون، مانع بیرن رفتن شهروندان از این شهر شدند.

شامگاه جمعه صدها نفر در مرکز شهر بارسلون اسپانیا علیه مقررات جدید قرنطینه اعتراض کرده و با پلیس درگیر شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری‌ها زمانی آغاز شد که صدها نفر با تجمع در مرکز شهر، به محدودیت‌هایی که شامل منع رفت و آمد شبانه و ممنوعیت خروج از شهر برای تعطیلات آخر هفته است، اعتراض کردند.

در بریتانیا اما روزنامه گاردین نوشته، قرنطینه مجدد در این کشور از هفته آینده برقرار می‌شود و آلمان رکورد روزانه تازه‌تری ثبت می‌کند. نزدیک به ۹۹۰ هزار نفر در بریتانیا و افزون بر ۵۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر در آلمان ارقامی است که از میزان ابتلا در این دو کشور ثبت شده است.

کشورهای اروپایی در نشست روز گذشته وزرای بهداشت اروپا، با یادآوری نقایص بی‌شمار در کار سازمان جهانی بهداشت در تجربه کرونا، خواستار دادن اختیارات بیشتر به این سازمان برای تحقیق مستقل در مورد شیوع بیماری‌ها و اجبار کشورها به دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه شدند.

«ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان پس از نشستی که روز جمعه ۳۰ اکتبر (۹ آبان) با حضور وزرای بهداشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بحث درباره چگونگی تقویت سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، گفت که این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد باید از «حمایت سیاسی و مالی بیشتری» در تلاش‌های بین المللی خود برای مدیریت بحران‌های حاد بهداشتی برخوردار شود. او در جریان یک نشست مطبوعاتی پس از این رویداد گفت: «سازمان جهانی بهداشت وزن چنین بیماری همه‌گیری را به تنهایی نمی‌تواند تحمل کند.»

«استلا کیریاکیدز» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا نیز در این نشست خاطرنشان کرد که نهادهای اروپایی سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سندی که پیش‌نویس آن را روز جمعه وزارت بهداشت آلمان و کمیسیون اروپا ارائه کردند، گفتند که امکانات اضافی مورد نیاز برای مبارزه با کووید۱۹ «بیش از حد ظرفیت فعلی سازمان جهانی بهداشت و فراتر از توانایی آن در حمایت از کشورهای عضو» است. نمایندگان این کشورها بر حمایت خود از سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده و در عین حال پیشنهادهای متعددی را نیز برای اصلاح ساختاری این نهاد بین المللی ارائه دادند.

در این میان، مهم‌ترین پیشنهادی که اتحادیه اروپا ارائه کرد، «ایجاد امکان ارزیابی مستقل بیماری همه‌گیر در محل، در مناطق پر خطر» بود، گرچه این کار هم اکنون با همکاری کشور درگیر انجام می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر هیچ اختیاری برای تحقیق مستقل در مورد همه‌گیری‌ها ندارد و برای تایید فهرست کارشناسان پیشنهادی خود برای هرگونه بازدیدی، باید به خود دولت‌های عضو اعتماد کند و بنابراین کارش عمدتاً منوط به دستور کار کشورهاست.

اتحادیه اروپا همچنین خواستار «شفافیت بیشتر» کشورها در ارائه اطلاعات به سازمان جهانی بهداشت در موارد اضطراری بهداشتی و نیز ایجاد سامانه‌ای شده است که کشورها با استفاده از آن بتوانند این اطلاعات را «به شیوه کارآمدتری گزارش بدهند». در هفته‌های نخست شیوع کرونا، سازمان جهانی بهداشت صراحتا از کشورهایی که اطلاعات بیماری خود را به حد کافی به اشتراک نمی‌گذارند، آشکارا انتقاد کرد، اما از هیچ کشور به خصوصی نام نبرد.

پیش‌بینی می‌شود پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای اصلاح ساختاری سازمان جهانی بهداشت در نشست کشورهای عضو این سازمان در ماه آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    بعله در بلژیک 11 و نیم میلیونی 100 هزاار ابتلای جدید بی سابقه است چون جمعیت این کشور زیاد نیست و در تحریم هم نیست و کمبود پزشکی نداره پس نظام رهگیری و کشف مبتلایان بروز هست و میتونه این تعداد رو شناسایی کنه نه اینکه ایران تو این مخمصه تحریم فقط با آزمون و خطا داره پیش میره و کسانی که بدحال میشن رو میتونه شناسایی کنه وگرنه اون قدر امکانات نداره بتونه غربالگری کنه تا از فاجعه جاری در پس پرده رونمایی کنه
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 0
    واقعا دلمون برای اروپاییها کباب شده بیچاره ها چقدر سختی میکشن میخواد بریم کمکشون یا نیروی امدادی و پزشکی بفرستیم کمپوت و سیگار خوبه؟