منابع آگاه از سفر قریب‌الوقوع اسد به یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خبر داد

ایرنا نوشت: یک پایگاه اطلاع‌رسانی لبنانی به نقل از منابع آگاه، از سفر قریب‌الوقوع «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خبر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «النهضه نیوز» لبنان روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه سوری که به نام آنها اشاره نکرده، نوشت که اسد رئیس جمهوری سوریه ممکن است در روزهای آینده میهمان یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باشد. 

 

این منابع افزودند: نشانه‌هایی از شکسته شدن یخ‌های حاکم بر روابط سوریه با تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود دارد. 

این پایگاه اطلاع‌رسانی لبنانی اضافه کرد: خبر سفر اسد به یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پس از آن فاش شد که تعدادی از رسانه‌های خبری اطلاعاتی از تمایل عربستان برای برقراری روابط مجدد با سوریه منتشر کردند. 

در همین حال برخی از تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند که اولین کشور عرب حاشیه خلیج فارس که اسد از آن دیدار خواهد کرد، عمان است. 

النهضه نیوز اضافه کرد: در این پیوند، منابع آگاه از پیشنهاد آمریکا به دمشق برای پایان دادن تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور در مقابل تغییر سیاست‌های خارجی سوریه به ویژه روابط با ایران و «جنبش حزب الله» خبر دادند و افزودند که سوریه این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است. 

«احمد الجارالله» سردبیر تحریریه روزنامه «السیاسه» کویت امروز (دوشنبه) در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتقاد از سیاست‌های کشورهای عربی در قبال سوریه، خواستار بازگشت این کشورها از مواضع خود و کمک به دمشق برای بازسازی این کشور به منظور جبران گناهان گذشته شد.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی مانع برقراری روابط ریاض با دمشق و سهیم شدن عربستان در بازسازی سوریه پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز جنگ در این کشور می‌شود، نوشت: ۱۰ سال جنگ تروریست‌ها، سوریه را نابود کرد و هیچ پیروزی برای آنها در پی نداشت.

این خبرنگار کویتی از دولتمردان کشورهای عربی خواست با تغییر سیاست‌های خود به بازسازی سوریه کمک و گناهانی که در خصوص این کشور مرتکب شده‌اند را جبران کنند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات، عمان، کویت، بحرین و قطر پس از حمله تروریست‌ها به سوریه در ماه مارس سال ۲۰۱۲ به فعالیت‌های سفارت‌های خود در دمشق پایان داده و سیاست‌هایی را علیه دولت قانونی سوریه در پیش گرفته بودند. 

با این حال دولت سوریه اوایل سال گذشته میلادی اعلام کرد که از بازگشایی مجدد سفارت‌های کشورهای عربی در دمشق استقبال می‌کند. 

پیش از این امارات و بحرین در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۷)  پس از ۷ سال سفارت خود را در دمشق بازگشایی کردند و عمان نیز ۱۴ مهر امسال با بازگشایی سفارت خود در سوریه سفیرش در دمشق را منصوب کرد.  

دولت سعودی و متحدانش از سال ۲۰۱۱ میلادی که کلید جنگ داخلی در سوریه زده شد، سعی کردند دولت قانونی اسد را سرنگون کنند، اما با گذشته بیش از ۹ سال موفق به این کار نشدند و اکنون بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اذعان به اشتباهات ریاض در قبال سوریه، خواستار جبران این اشتباهات هستند.  

اتحادیه عرب نیز با اخراج سوریه (یکی از ۶ کشور بنیانگذار این اتحادیه) در سال اول بحران و جنگ در این کشور (۲۰۱۱ میلادی) و سپردن کرسی آن به گروه‌های تروریستی برای مدت کوتاهی، سابقه و چهره نفرت‌انگیزی از این اتحادیه ترسیم کرد. این در حالی است که طی همین سال‌ها، ‌ اتحادیه عرب در برابر واگذاری اراضی اشغالی سوریه در ارتفاعات جولان از سوی «دونالد ترامپ» به رژیم صهیونیستی اقدام چندان موثری نکرده و به اقدام واشنگتن در انتقال سفارت خانه‌اش به قدس به غیر از محکومیت واکنش عملی نشان نداد. 

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب که سالهاست تحت نفوذ حداکثری سعودی‌ها قرار دارد، مهر امسال در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که در این خصوص هنوز تصمیمی گرفته نشده است. 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =